Analiză

Campionatul Mondial, un pariu castigat pe jumatate de business

20.06.2006, 21:07 26

Devenit un reper distinct in business planurile companiilor romanesti, Campionatul mondial de fotbal urca vanzarile peste media inregistrata in aceasta perioada.
Pentru a castiga cat mai mult din "afacerea" Campionatului Mondial, companiile hoteliere, restaurantele, producatorii de electronice si electrocasnice, cei din industria berii s-au intrecut in oferte pentru consumatori. La baza acestora se afla cresterea vanzarilor.
Companiile din domeniul produselor electronice si electrocasnice au consemnat cresteri ale vanzarilor de videoproiectoare de pana la 60%, inainte de Campionatul Mondial. Majoritatea cererilor au venit din partea teraselor si pub-urilor.
"Campionatul Mondial de Fotbal constituie una din cele mai importante perioade de crestere pentru piata locala de proiectoare", a declarat pentru Ziarul Financiar Simona Mihai, directorul Epson Romania. "Epson resimte acest fenomen in toate tarile din zona", a precizat ea.
Si Costel Grozav, directorul BenQ Romania, a observat o crestere de aproape 60% a vanzarilor in raport cu primul trimestru al anului 2006. "Segmentele care au inregistrat cele mai mari cresteri sunt utilizatori casnici si evident locurile publice de retransmitere a imaginilor de la Campionatul Mondial de Fotbal, precum terasele sau pub-urile", a explicat reprezentantul BenQ.
Vremea este insa un factor cheie in atingerea obiectivelor de vanzari fixate de hotelieri, proprietarii de restaurante si terase sau producatorii de bere.
Acestia spun ca influenta vremii s-a vazut in modalitatile in care consumatorii au cumparat produsele, si nu intr-o scadere a vanzarilor. Astfel, in prima saptamana a Campionatului Mondial, cand vremea a fost rea, vanzarile de bere au avut o pondere mai mare in retail (cumparaturi pentru acasa - n. red.), in timp ce vremea buna i-a determinat pe microbisti sa consume mai mult pe terase, la sfarsitul celei de-a doua saptamani.
"In primele doua saptamani ale Campionatului Mondial, am inregistrat o crestere de 35% a vanzarilor din HoReCa fata de aceeasi perioada a anului trecut", spune Catalin Ignat, director de marketing al URBB, producatorul Tuborg si Carlsberg.
Chiar daca vremea rea nu le-a adus deocamdata numarul dorit de consumatori, hotelierii isi pun speranta in fazele superioare ale competitiei.
"Saptamana trecuta a fost plin, apoi a plouat si, cum e terasa, nu a mai venit nimeni. Avem 30 de locuri, dintre care pana acum au fost ocupate cam jumatate in fiecare seara", a declarat Dana Chiriac, coordonator de PR si marketing la Howard Johnson Grand Plaza.
Potrivit acesteia, dupa "grupe" sunt asteptati mai multi clienti, atunci interesul fiind mai mare pentru meciuri. "Cei mai multi clienti sunt din hotel. Am deschis terasa chiar cu aceasta ocazie, iar un astfel de eveniment ajuta", a mai spus Chiriac. Ea a adaugat ca, deocamdata, vremea nefavorabila nu sustine nivelul de clienti asteptati pentru acest eveniment.
Pentru a-si asigura un "public stabil", compania hoteliera Intercontinental a creat un sistem de tip all-inclusive, unde clientul plateste 25 de euro si are bufet si bar deschise.
"Localul pe care l-am amenajat pentru acest campionat poate gazdui 60-70 de persoane. In functie de echipele care au jucat in seara respectiva, am avut locatia ocupata in proportie de 100%, pentru meciurile ale caror echipe se bucura de un capital mare de imagine in Romania (Brazilia) si procentaje mai mici (aproximativ 50%) pentru echipele mai putin sustinute in Bucuresti", spune Christian Reitbauer, director de Food & Beverage al hotelului de cinci stele. Potrivit acestuia, compania si-a bugetat incasari de 3% din segmentul de food & beverage pentru acest eveniment.
Indiferent de vreme, hotelierii au amenajat spatii speciale pentru urmarirea campionatului mondial. Unele hoteluri au cumparat televizoare cu ecrane mari, din plasma, si in unele cazuri chiar au decorat locatiile in spiritul evenimentului. La McDonald's, de exemplu, toate restaurantele sunt dotate cu plasme unde se poate urmari fiecare meci al Campionatului Mondial.
Pe de alta parte, absenta echipei Romaniei de la acest Campionat Mondial a afectat si agentiile de turism. "Traficul a fost foarte mic, de 200-220 de persoane, in conditiile in care Romania nu a participat la campionat. Insa nu s-au vandut pachete cu bilet, cazare si transport, a fost mai mult trafic individual. Oamenii au cumparat numai biletul de la noi", a declarat Gheorghe Fodoreanu, presedintele agentiei Visit Romania, partenerul oficial al FIFA pentru vanzarea biletelor.
Agentiile de turism nu au putut sa creeze pachete speciale pentru acest eveniment.
"Nu am avut pachete pentru campionat, pentru ca nu am reusit sa facem rost de bilete. Nu am putut sa le cumparam de acolo si degeaba ofeream transport si cazare daca nu aveam si bilete pentru meciuri", spune Ion Antonescu, presedintele agentiei Marshal Turism.
Si Claudia Stan, director de marketing la agentia Aerotravel, spune ca au existat cateva cereri la inceput, insa solicitantii au renuntat din cauza pretului. "Au fost cateva cereri la inceput, dar problema a fost ca, pentru o grupa, ar fi costat cam 1.800 de euro, asa ca au renuntat", spune ea.


Cresteri pe media

Campionatul Mondial de Fotbal a adus postului public TVR 1 o crestere semnificativa a audientei, atat comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, cat si in raport cu perioada anterioara campionatului, sustine Departamentul de Comunicare si Relatii publice al TVR. In primele zece zile de campionat, pe targetul urban, TVR 1 a inregistrat o audienta medie de 7,6% (share de 25,7%), fata de 2,8% (share 10,1%) in aceeasi perioada a anului trecut (9-18 iunie 2005). Cu zece zile inainte de inceperea campionatului, TVR 1 a avut o audienta medie de 3,6% (share 12,2%) pe targetul urban.
Pentru cele mai importante ziare de sport din Romania, Gazeta Sporturilor si Pro Sport, Campionatul Mondial reprezinta o ocazie foarte buna de a mentine tirajele si vanzarile ridicate si acum, cand campionatul intern este in vacanta.
Alexandru Catalan, directorul de comunicare al ProSport, a spus ca vanzarile publicatiilor sportive raman in parametrii normali, chiar daca nu se mai desfasoara competitii interne de fotbal. Potrivit lui Catalan, veniturile Pro Sport din publicitate vor fi asemanatoare cu cele din luna mai, o luna profitabila datorita evenimentelor interne din fotbal.
Augustin Roman, directorul executiv al Gazetei, spune ca se observa un interes mai mare al advertiserilor pe timpul acestei competitii. "Unele si-au rezervat spatiu pe aceasta perioada chiar de la inceputul anului", spune el. (Irinel Bucur)

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO