Analiză

Canicula si lansarile de produse noi au dublat vanzarile de bauturi energizante si ice tea

Canicula si lansarile de produse noi au dublat vanzarile de bauturi energizante si ice tea

Consumul de bauturi energizante in retail a ajuns la 3 mil. euro doar in luna august

29.10.2007, 19:38 73

Vanzarile de bauturi energizante au crescut cu aproape 140% in volum in primele sase luni ale anului fata de aceeasi perioada din 2006, arata datele pe retail ale companiei de cercetare a pietei Nielsen, citate de Red Bull, cel mai mare jucator pe aceasta piata.
Ritmul de crestere in valoare a fost mai mic, de 108%, ducand vanzarile din retail la 11,7 mil. euro in primul semestru, pe fondul intrarii pe piata a unor produse pozitionate pe segmentul inferior de pret.
Atacand piata cu bauturi energizante ieftine, jucatorii nou-intrati ajuta la cresterea numarului de consumatori, ceea ce se va dovedi si in avantajul competitorilor pozitionati mai sus, precum Red Bull sau Coca-Cola. Consumatorii nou-atrasi datorita pretului vor migra mai tarziu catre produse mai scumpe, asa cum s-a intamplat in cazul altor categorii de bauturi, precum nectarurile.
Pe segmentul inferior de pret al pietei bauturilor energizante au intrat recent branduri importate, dar si un produs fabricat de European Drinks, cea mai mare companie romaneasca activa pe piata soft drinks. "Cu Rienergy mizam pe volume mari de vanzari", au declarat reprezentantii European Drinks.
Politica de preturi reduse, dar si sistemul de distributie bine pus la punct al grupului fratilor Micula, care, pe langa bauturi, detin in portofoliu si produse alimentare, au contribuit intr-o mare masura la penetrarea rapida a pietei bauturilor energizante. In prima saptamana de la lansare, compania a inregistrat vanzari de 250.000 de doze Rienergy, in conditiile in care pretul produsului la raft este de aproximativ
2 lei, potrivit propriilor date. Spre comparatie, bauturi precum Red Bull sau Burn (Coca-Cola) pot fi gasite in retail la preturi de trei ori mai mari decat Rienergy.
Red Bull, liderul pietei bauturilor energizante, a inregistrat vanzari in retail de aproape 7 mil. euro in primul semestru al anului, ceea ce reprezinta aproximativ 60% din piata de profil, conform datelor Nielsen citate de companie. Cota de piata in volum a fost de circa 47% in perioada mentionata.
In 2007, compania a inregistrat cele mai mari vanzari in sezonul estival, tendinta remarcata de altfel pe intreaga piata de profil. Cresterile din aceasta vara au culminat in luna august, cand consumul de bauturi energizante in retail a ajuns la 3 mil. euro (9,8 mil. lei), dintre care 1,7 mil. euro (5,58 mil. euro) au reprezentat vanzarile Red Bull, mai arata studiul Nielsen citat de companie.
Primele trei companii pe piata, dupa cota detinuta in retail, au fost in 2006 Red Bull Romania (cu brandul Red Bull), Coca-Cola HBC (cu Burn) si Dacardi Impex (Power Horse si Red Force).
Piata a fost deschisa in anul 1996, odata cu primele importuri Red Bull in Romania. Primul competitor puternic al austriecilor pe piata romaneasca a fost Burn, produs din portofoliul Coca-Cola, lansat in anul 2001.
In anul 2004, compania Red Bull
si-a infiintat o filiala pe piata locala, avand ca scop imbunatatirea distributiei. Focusul companiilor de pe piata bauturilor energizante a fost initial canalul HoReCa (hoteluri, restaurante, firme de catering), unde se formeaza de cele mai multe ori trendul de consum, si benzinariile, datorita caracteristicilor produsului.
In incercarea de a atrage cat mai multi consumatori, companiile s-au orientat tot mai mult si spre retail, pe care il considera acum la fel de important ca si restul canalelor de distributie.
Cresterile din acest an au dus vanzarile de bauturi energizante in retail la peste 2 milioane de litri in primele sase luni. Spre comparatie, consumul de bauturi energizante pe piata locala era estimat in 2003 la 1,3 milioane de litri.

Trei jucatori noi pe segmentul ice tea
Segmentul ice tea (ceai preparat) a inregistrat in primul semestru al anului un ritm de crestere similar cu cel al bauturilor energizante. Potrivit datelor Pepsi Americas Romania, vanzarile de ice tea pe piata locala s-au majorat cu 153% in primele sase luni ale anului fata de aceeasi perioada din 2006.
Spre deosebire de bauturile energizante, ice tea-ul are o sezonalitate mult mai ridicata, evolutia din acest an fiind determinata in mare parte de temperaturile mari din perioada verii. Astfel, pentru intregul an, reprezentantii Pepsi Americas Romania estimeaza o crestere de aproximativ 85% a pietei ice tea-ului, comparativ cu 2006.
Pe piata si-au facut intrarea in 2007 Tymbark Maspex Romania, producatorul sucurilor naturale Tymbark, Romaqua Group, imbuteliatorul apei minerale Borsec, si European Drinks.
Lansarile celor trei producatori au fost sustinute de canicula, care a grabit penetrarea noilor produse pe piata.
"In luna mai a acestui an, am lansat Tymbark Ice Tea lamaie verde si piersica la PET de 500ml, pentru consumul "on the go", datorita faptului ca acest tip de consum este din ce in ce mai important, fiind dictat de ritmul de viata alert in care suntem angrenati", au declarat reprezentantii Tymbark Maspex Romania. Noua lansare a companiei nu a implicat costuri pe partea de productie, linia de imbuteliere folosita pentru Tymbark Ice Tea fiind existenta in momentul in care a fost demarata productia acestuia.
Si Romaqua a intrat pe piata ice tea cu un brand deja existent in portofoliul sau, Giusto, sub care sunt comercializate si sucuri naturale.
"Observand trendul pozitiv al pietei de ice tea, evident ca nu am putut neglija oportunitatea de a intra pe o piata in dezvoltare, folosindu-ne de tehnologia si expertiza noastra in domeniu", a afirmat Mihaela Draghici, managerul de comunicare al grupului Romaqua.
Compania a lansat simultan trei sortimente de ceai preparat, in acest an intrand si pe segmentul apei tonice cu Giusto Bitter Lemon Green.
Dinamica pietei de ice tea in acest an a fost sustinuta si de lansarile de noi sortimente ale principalilor jucatori, Pepsi Americas si Coca-Cola HBC, fiecare avand in prezent in portofoliu patru sortimente de ice tea.
Piata de ice tea era estimata anul trecut de cei mai importanti jucatori la 25 de milioane de litri.

Cei mai "energici"
Primii trei jucatori, dupa cota pe piata bauturilor energizante in retail (in 2006)

Red Bull:
Este cea mai vanduta bautura energizanta
Vanzari de 10,3 mil. euro in retail in primele 8 luni (date Nielsen, citate de companie)
In 2005, cifra de afaceri a fost de 10 mil. euro

Coca-Cola HBC:
Detine Burn, importat din Cehia
Romania este a 4-a piata pe care grupul a lansat Burn, in 2001

Dacardi Impex:
Distribuie Power Horse si Red Force
0,75 mil. litri vanzari in anul 2005 (3 mil. doze)

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO