Analiză

Cei mai mari zece retaileri de bunuri de larg consum au rulat anul trecut afaceri de 5 miliarde de euro

Cei mai mari zece retaileri de bunuri de larg consum au rulat anul trecut afaceri de 5 miliarde de euro

Produsele alimentare genereaza vanzari anuale de aproximativ 20 de miliarde de euro

10.06.2008, 20:17 102

Marii retaileri de pe piata europeana investesc masiv in Romania mizand pe cresterea puterii de cumparare a consumatorilor. Companiile par sa se lupte pe doua planuri: pentru locatiile cele mai bune din orase si pentru cel mai mare flux de clienti fideli.
Anul trecut, hipermarketurile au fost " vedetele" din comertul cu dominanta alimentara.
Pe langa ritmul record de extindere, de circa 30 de inaugurari de hipermarketuri noi, o dovada este si intrarea retelei Auchan in topul celor mai mari zece comercianti dupa vanzari, la un an de la lansarea sa pe piata locala.
Auchan este devansat insa, ca extindere, de Real, Carrefiour si Kaufland, retele sustinute puternic de grupurile din care fac parte, din punct de vedere financiar.
Si dezvoltarea segmentului comercial al pietei imobiliare a facut loc pe piata unui numar tot mai mare de magazine de mari dimensiuni, cei mai multi retaileri preferand sa colaboreze cu dezvltatori imobiliari decat sa se avante singuri in vartejul real estate-ului.
Hipermarketurile au fost in 2007 unii dintre cei mai activi angajatori de pe piata romaneasca, avand aproximativ 10.000 de locuri de munca nou-create pentru deschiderile realizate intre octombrie 2006 - octombrie 2007.
Grupurile internationale de comert sunt cele care au creat segmentul de magazine cu discount in Romania, primele astfel de unitati fiind inaugurate in anul 2000. In ultimii doi ani, retelele si-au grabit extinderea, dublandu-si numarul de unitati de la an la an. Astfel, la finele lui 2007, discounterii germani si francezi au ajuns la 156 de magazine pe piata locala, prin investitii cumulate de 100 mil. euro.
Segmentul este vizat in continuare de companii nemtesti puternice, precum Lidl si Aldi. Lidl pregateste deja deschiderea primelor sale unitati la nivel local. Piata dominata de Plus Discount, Penny Market si Profi este estimata in prezent la peste jumatate de miliard de euro.
Restul formatelor de comert modern, supermarketurile si magazinele cash & carry, au fost mai putin active in extinderea pe piata. Cea mai importanta miscare pe segmentul supermarketurilor a fost anul trecut achizitia retelei Artima de catre compania franceza Carrefour, pentru 55 mil. euro. Segmentul inca slab exploatat al pietei, cel al supermarketurilor, a atras atentia francezilor de la Carrefour care au facut aceasta miscare mai devreme decat planificasera initial. Alte achizitii importante pe segmentul supermarketurilor au fost realizate in Capitala, o piata care aduce circa 30% din vanzarile de bunuri de larg consum la nivel local. In 2007, Profi a cumparat reteaua de 9 magazine de proximitate Albinuta, in timp ce Mega Image, cea mai mare retea de profil din Bucuresti, a achizitionat lantul La Fourmi.
2007 a fost anul exit-ului fondurilor de investitii din comertul alimentar, ceea ce nu exclude insa intrarea unor alte fonduri pe piata de profil. O oportunitate pentru ele ar fi achizitia retelelor romanesti de magazine, pe care sa le aduca la standardele retailerilor internationali pentru a marca profit din vanzarea ulterioara a acestora.
Insa pe o piata pe care lupta se ascute de la o zi la alta, patronii celor mai mari retele romanesti din comertul alimentar nu dau semnale ca se grabesc sa vanda. De cealalta parte, retelele mari anticipeaza disparitia de pe piata a jucatorilor mici si concentrarea comertului modern alimentar in mainile celor mai mari companii, in urmatorii 3-4 ani.
Pe segmentul cash & carry, jocurile par a fi deja facute, cu doua retele germane care practic au format si au dezvoltat acest segment, Selgros si Metro. Cei doi jucatori vad in extinderea hipermarketurilor o oportunitate pentru ei de a se diferentia mai mult de restul formatelor de comert.
Potrivit unui studiu al companiei de cercetare PMR, vanzarile de retail din Romania, incluzand magazinele traditionale, pietele si retelele moderne de comert, ar putea creste in acest an cu 16,5% fata de 2007, la 121,7 miliarde de lei (38 miliarde euro), mai mult de jumatate din suma fiind generata de produsele alimentare. Anul trecut, retailul romanesc a raportat un ritm de crestere de 17,8%, la 104,4 miliarde de lei (31,3 miliarde de euro).
Retailul local ar putea ajunge la 134 mld. euro pe termen lung, cand piata romaneasca se va apropia de nivelul de dezvoltare al pietelor din Europa de Vest, potrivit estimarilor lui Alain Thys, managing partner al firmei belgiene de consultanta Future Lab, care citeaza datele PMR.
Alain Thys spunea ca evolutia retailului modern din Romania este caracteristica si altor piete emergente, fiind structurata pe trei etape. In prima faza are loc copierea formatelor din pietele mai dezvoltate, urmata de modificarea si adaptarea acestora la mediul local, iar in final urmeaza etapa de creare a unor noi formate specifice zonei respective. In prezent, Romania se afla in prima etapa de dezvoltare. Exista riscul ca, pe masura ce retelele internationale de retail se dezvolta, o parte din comerciantii autohtoni sa dispara.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO