Analiză

Cresterea bugetelor de vacanta dubleaza zborurile charter

Cresterea bugetelor de vacanta dubleaza zborurile charter

Click pentru imaginea intreaga

22.05.2007, 15:22 37

Disponibilitatea turistilor romani de a cheltui mai mult pe vacante a dus la dublarea numarului de curse charter, pana la aproximativ 1.500 de chartere dus-intors derulate de agentiile de turism in colaborare cu companiile aeriene in acest sezon estival, potrivit datelor prelimiare furnizate de catre Patronatul Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism (ANAT).
Avand in vedere ca majoritatea avioanelor cu care se opereaza in regim charter au intre 100 si 150 de locuri, agentiile de turism vor vinde aproape 200.000 de pachete turistice in care sunt incluse zborurile charter. Astfel, luand in calcul un pret mediu de 400 de euro pentru un sejur all-inclusive in Antalya, valoarea totala a pachetelor cu zbor charter din sezonul estival ar putea ajunge la 80 mil. euro.
"A crescut numarul de chartere pentru ca a crescut si nivelul de viata al romanilor. Lumea prefera sa plateasca un pic mai mult, dar sa ajunga mai repede la destinatie, decat sa calatoreasca cu autocarul sau sa faca escale", a spus Traian Badulescu, reprezentantul ANAT.
Astfel, companiile aeriene, desi nu au ca activitate principala charterele, obtin marje de profit mai mari de pe urma acestora. In cazul zborurilor charter realizate de companiile aeriene in colaborare cu agentiile de turism, avionul este inchiriat in totalitate de catre o agentie de turism sau mai multe agentii partenere. O agentie care a rezervat astfel de locuri este obligata sa le achite chiar daca nu le-a revandut catre turisti. Acest lucru se traduce in termeni de profitabilitate pentru companiile aeriene, in grad de ocupare 100%, in timp ce pentru agentiile de turism profitabilitatea variaza in functie de numarul de clienti pe care reusesc sa-i atraga. In general, agentiile de turism obtin un grad de ocupare de circa 90%. "Perioada cea mai solicitata se intinde de la inceputul lunii august pana in jur de 10 septembrie", spune Ondina Dobriban, directorul de programe al agentiei Paralela 45, care opereaza 11 curse charter saptamanal.
Costul de inchiriere al unui avion pentru o cursa charter se calculeaza inmultind costul unui bilet cu numarul de locuri. Daca pretul unui bilet pana in Grecia este 200 de euro, la un avion cu 144 de locuri, costul de inchiriere se ridica la circa 30.000 de euro. Trebuie sa tinem cont insa de faptul ca agentiile primesc anumite discount-uri care fac ca biletele de avion sa fie mai ieftine, iar pachetele turistice mai atractive. "Avand in vedere faptul ca TAROM este o companie de linie cu o traditie de peste 50 de ani de zboruri domestice si internationale, cursele charter nu sunt pe primul loc in politica noastra comerciala. Cu toate acestea, datorita faptului ca zborurile charter se incadreaza in spectrul comercial caracteristic oricarei companii aeriene, acest lucru nu este trecut cu vederea nici de TAROM. Asa se face ca in 2006, de exemplu, TAROM a operat un numar de peste 650 de zboruri charter (adica peste 325 de zboruri dus-intors - n. red.)", au spus reprezentantii TAROM.
Potrivit informatiilor furnizate de ANAT, care include doar agentiile de turism membre ale asociatiei (circa 800 de companii), TAROM a operat in sezonul estival trecut circa 233 de chartere dus-intors, situandu-se astfel pe locul 2, dupa Carpatair. TAROM colaboreaza in princial pentru chartere din acest sezon estival cu agentiile de turism Prestige Tours, Prompt Service, Paralela 45, Kartago sau Happy Tour, potrivit informatiilor ANAT.
La Paralela 45, numarul de zboruri charter saptamanale a crescut de la 10 la 11, insa perioada mai lunga de efectuare a dus la o crestere totala pe sezon de circa 150%, potrivit informatiilor oferite de companie. "Numarul mai mare de curse charter este justificat de prelungirea sezonului de vara, atat in ceea ce priveste Romania, cat si in tarile de destinatie. As mai mentiona faptul ca in tara cererea este in crestere, acesta fiind un factor important care ne-a determinat sa operam in acest an mai multe curse", spune Dobriban.
Pe principiul ca trebuie pastrate si in acest an cursele care au mers foarte bine anul trecut si care au inca potential de crestere, dar trebuie introduse si destinatii noi care sa incite clientii, Paralela 45 propune pentru aceasta vara zboruri charter spre Coasta de Azur si Ibiza. Noile destinatii charter sunt operate tot in colaborare cu TAROM.
Compania aeriana cu cea mai mare crestere a numarului de chartere estivale in 2007 fata de 2006 este Blue Air. Potrivit informatiilor ANAT, Blue Air isi va mari in acest sezon numarul de chartere de 2,5 ori, pana la circa 425. Zborurile charter ii asigura companiei Blue Air aproximativ 12% din cifra de afaceri, adica circa 6 milioane de euro din totalul afacerilor de 50 de milioane de euro inregistrate de companie anul trecut.
Blue Air opereaza in principal cu agentiile de turism Kusadasi si J'Info Tours, ambele aflate printre agentiile de turism care opereaza cele mai multe chartere. Prima in top, Kusadasi, va efectua circa 29 de chartere saptamanal pe diferite destinatii din Turcia si Grecia, in timp ce anul trecut a efectuat mai putin de jumatate.
"Avantajul unei agentii de turism care are un numar mare de zboruri charter pe o destinatie anume este ca ofera turistului flexibilitatea de a alege exact ziua cea mai potrivita de plecare si de intoarcere", a spus Badulescu.
In principiu, spun jucatorii de profil, cursele charter se adreseaza in special turistului cu venituri medii, fiind o metoda mai ieftina, cu servicii integrate (clientul primeste un pachet ce include transport, cazare si un numar de mese zilnice), de a merge in vacanta in strainatate. Acest lucru nu inseamna insa ca nu exista si pachete cu preturi mari, cu destinatii exotice si care se adreseaza turistilor de lux. Cifrele de afaceri consistente insa vin de la turistul "de rand" pe acest segment.
Potrivit reprezentantului ANAT, charterele reprezinta circa 50% din totalul pietei turistice estivale. Totodata, jucatorii din piata si-au bugetat venituri de pe cursele charter cu circa 25% mai mari comparativ cu anul trecut, piata totala a charterelor urmand sa atinga valoarea de 80 mil. euro la sfarsitul acestui an.
In afara de cursele charter clasice, agentiile de turism practica si vanzarea de pachete turistice in regim de zbor charter pe curse de linie. Procedeul este urmatorul: agentiile de turism inchiriaza locuri la zborurile de linie deja existente, achizitionarea cu multe luni inainte si numarul mare de locuri inchiriate oferindu-le puterea de a negocia un pret apropiat de cel al curselor charter clasice. Unele companii aeriene nu au suficiente resurse pentru a opera pe langa zborurile obisnuite si curse charter.
"Wizz Air utilizeaza flota de aeronave foarte intens. Operam zboruri la intervale de 30 de minute si, de asemenea, utilizam aeronavele si in timpul noptii. Ca urmare, operam zboruri charter extrem de rar. Desigur, din cand in cand, operam si astfel de zboruri, cand reprezinta pentru compania noastra o oportunitate si cand sunt planificate din timp", a spus Natasa Kazmer, manager de Comunicare si Relatii Publice Wizz Air. Wizz Air urmareste preluarea locului intai pe piata de low-cost, loc ocupat in acest moment de Blue Air.
Topul celor mai dorite destinatii din acest an a ramas acelasi cu cel din 2005, anul in care piata charterelor a "explodat". Romanii calatoresc cu precadere in Egipt, Spania si Grecia, iar cele mai multe zboruri planificate pentru acest sezon vizeaza statiunile din Turcia, care au inregistrat o revenire dupa ce anul trecut au fost oarecum neglijate de turoperatori.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO