Analiză

Excedent de 200 de milioane de euro din afacerile cu anvelope

10.10.2006, 19:05 74

Investitiile de sute de milioane de euro ale Continental si Michelin vor trece productia de anvelope din Romania pentru prima data de pragul de 15 milioane de unitati in acest an, pe fondul cresterii puternice a exporturilor.
Producatorii si importatorii internationali de anvelope au inceput sa simta in conturi cresterea pietei locale de anvelope, una dintre cele mai dinamice din regiune.
Cu o valoare de aproximativ 300 mil. euro, exporturile de anvelope s-au triplat in volum in ultimii cinci ani, potrivit Institutului National de Statistica, in timp ce importurile
s-au dublat ca volum si au trecut de
100 mil. euro ca valoare. Rezulta ca Romania are un sold comercial pozitiv pe acest segment de 200 mil. euro.
Principalii beneficiari ai cresterii productiei au fost Continental si Michelin, doi dintre liderii mondiali in domeniul anvelopelor, care au ajuns anul trecut la afaceri cumulate de peste 400 de milioane de euro si au transformat Romania intr-un centru regional important. Atat Continental, cat si Michelin, care au investit impreuna peste 200 mil. euro in Romania, exporta cea mai mare parte a productiei realizate in cadrul fabricilor de la Timisoara, Floresti (Prahova) si Silvania Zalau (Salaj). La nivelul anului trecut, spre exemplu, 90% din cele 14 milioane de anvelope produse in cadrul fabricilor din Romania au mers la export, potrivit statisticilor.
Valoarea exporturilor ar putea creste si mai mult incepand din acest an, odata cu finalizarea la Slatina de catre grupul Pirelli a celei mai mari fabrici de anvelope de inalta performanta din sud-estul Europei, in urma unei investitii de 110 milioane de euro.
Romania nu inseamna doar forta de munca ieftina, ci, mai nou, si un consum tot mai ridicat de anvelope.
Practic, spun reprezentantii Michelin, piata locala de anvelope este atractiva pentru ca inca inregistreaza cresteri anuale de peste 10-15%, spre deosebire de alte piete europene din vest sau din America ajunse deja la maturitate.
"Exista segmente ale pietei, precum anvelopele premium (de inalta performanta - n. red.), care inregistreaza cresteri anuale de 25-30%", estimeaza Octavian Velcan, directorul general al importatorului Goodyear Dunlop Tires Romania.
Dupa primele cinci luni ale anului importurile de anvelope au crescut cu aproximativ 30%, acesta fiind cel mai ridicat ritm de crestere din ultimii ani.
Cea mai mare cota de piata este detinuta de marcile economice, cu aproximativ 60-65% din vanzarile de anvelope, potrivit datelor Goodyear Dunlop Tires Romania.
Segmentele mediu si premium reprezinta fiecare circa 10-15% din piata, tot ca volum.
"Consumatorul roman a fost dintotdeauna indreptat spre marci, insa evolutia segmentului premium va fi decisa in primul rand de puterea de cumparare din urmatorii ani. In aceste conditii, cred ca segmentul premium va deveni majoritar pe piata romaneasca intr-un orizont lung de timp", este de parere Velcan.
Diferenta principala dintre segmentul premium si restul segmentelor este gradul de siguranta in trafic, iar acest lucru se vede in distanta de franare, mult mai redusa in cazul anvelopelor premium.
O alta diferenta intre categoriile de anvelope de pe piata este durata de utilizare, care pentru clasa premium este de aproximativ 30.000 de kilometri, mai mult decat dublu fata de anvelopele economice.
Un nou segment care se contureaza in prezent este cel al anvelopelor run-on-flat, care permit autovehiculelor sa ruleze pe o distanta de pana la 80 de kilometri in conditii de pana. Ele au fost concepute initial pentru autovehiculele din categoria de lux, dar se vor extinde treptat si pe restul segmentelor de pe piata auto, in special pentru prima echipare.
"Tot mai multi producatori auto vor imbratisa ideea unei masini fara roata de rezerva", estimeaza Velcan.
Potential ridicat de dezvoltare pe piata locala au si anvelopele de iarna, influentate in mare parte de flotele auto ale companiilor, care au o politica vara-iarna de schimbare a anvelopelor.
"Companiile cer de la o anvelopa in primul rand siguranta cat mai mare, pentru minimizarea riscului de accidente in trafic", explica Velcan.
Vanzarile de anvelope de iarna au crescut cu aproximativ 30% anul trecut fata de anul 2004, potrivit datelor din piata.
In prezent, anvelopele de iarna reprezinta aproximativ 20% din volumul total al vanzarilor de pe piata.
"In Ungaria, anvelopele de iarna reprezinta aproximativ 40% din piata, dublu fata de piata romaneasca, ceea ce demonstreaza ca inca exista potential de crestere pe acest segment", apreciaza Velcan.
In plus, segmentul anvelopelor de iarna este influentat in mod direct de vanzarile de autovehicule noi, spre deosebire de segmentul anvelopelor strandard de vara, care sunt folosite pentru echiparea in fabrica a autovehiculelor.
"Exista o perioada de aproximativ 2-3 ani intre cresterea vanzarilor de autoturisme noi si cresterea vanzarilor de anvelope standard. In schimb, pe segmentul anvelopelor de iarna cresterea vanzarilor de autoturisme noi se resimte aproape imediat, intr-o perioada scurta de timp", completeaza Velcan.
Anvelopele de camion sau industriale inregistreaza la randul lor vanzari in crestere in Romania, datorita dezvoltarii pietei de retail si de constructii, mai spun jucatorii din piata.
Schimbari importante in structura vanzarilor s-ar putea petrece odata cu integrarea Romaniei in Uniunea Europeana, deoarece se creeaza premisele cresterii si pe segmentul inferior de pret (economic) al pietei, cred jucatorii din domeniu.
Incepand de anul viitor, anvelopele importate din Asia, care se situeaza pe segmentul inferior de pret, vor avea taxe vamale de 5-6% (cota unica a Uniunii Europene pentru importuri de anvelope), fata de 30% in prezent, cu cat sunt taxate le vama majoritatea importurilor de anvelope din afara UE. Anvelopele produse in UE nu au in prezent taxe vamale.
Segmentul economic al pietei anvelopelor ar putea fi resegmentat in aceste conditii, apreciaza Octavian Velcan, conturandu-se mai puternic subsegmentele superieftin (anvelopele asiatice) si marci traditionale (cu o notorietate mare si folosite in general pentru prima echipare).
"Nu ma astept la o explozie a importurilor de anvelope asiatice. In Ungaria, de exemplu, segmentul economic al pietei nu a fost puternic restructurat de anvelopele asiatice dupa integrare, cel putin pana in acest moment", adauga Velcan.
Chiar daca toti jucatorii mizeaza pe cresteri importante in urmatorii ani, piata locala de anvelope nu este un El Dorado.
Producatorii de anvelope se confrunta in ultimul timp, ca si intreaga industrie auto de altfel, cu cresterea pretului la materiile prime, cele mai mari influente asupra costului de productie venind din scumpirea cauciucului natural si a petrolului la nivel mondial.
Cum pretul anvelopelor nu a crescut in acelasi ritm cu costurile de productie, iar competitia s-a accentuat, marjele revanzatorilor au fost treptat diminuate.
"Marjele de castig pentru jucatorii de pe piata tind sa se diminueze odata cu cresterea volumelor vandute si intensificarea concurentei", apreciaza Velcan.
In aceste conditii, jucatorii s-ar putea orienta spre dezvoltarea serviciilor conexe.
"Revanzatorii se concentreaza acum pe serviciile complementare (montatul, echilibratul, directie etc.) care le-ar putea mari marjele", sustine Florin Ion, directorul general al lantului de service-uri auto Sama Service. Piata se dezvolta astfel si pe partea de servicii, dintre cele mai recent promovate fiind service-ul mobil si depozitul de anvelope (tires hotel).
"Comoditatea si lipsa de timp a clientilor au determinat aparitia acestor servicii complementare", explica Florin Ion. El a mai mentionat ca, din aceleasi motive, service-ul auto rapid va inregistra un ritm de crestere rapid in urmatorii ani, in detrimentul service-ului traditional.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO