Analiză

Explozia pietei imobiliare a urcat valoarea celor trei producatori de ciment la doua miliarde de euro

Explozia pietei imobiliare a urcat valoarea celor trei producatori de ciment la doua miliarde de euro

Click pentru imaginea marita

15.11.2007, 14:29 49

Piata de ciment va atinge anul acesta 650-700 de milioane de euro, in timp ce consumul ar putea ajunge la circa 9,5-10 milioane de tone, potrivit informatiilor din piata. In aceste conditii, consumul ar putea depasi anul urmator capacitatea instalata a celor noua fabrici de ciment din Romania, estimata la circa 10,5 milioane de tone.
In primele noua luni, vanzarile de ciment au crescut cu peste 23% fata de aceeasi perioada a anului trecut, cea mai puternica evolutie fiind inregistrata de Lafarge, care a realizat o majorare a vanzarilor cu circa 58,6%.
Practic, in timp ce Holcim si HeidelbergCement au anuntat investitii masive in majorarea capacitatilor de productie pentru ca nu mai fac fata consumului, Lafarge a redirectionat o parte din export catre piata locala pentru a satisface cererea de pe piata. De altfel, Lafarge este singurul producator de ciment de pe piata locala care deruleaza activitati de export, prin intermediul fabricii de ciment de la Medgidia.
Dificultatile cu care se intalnesc producatorii de ciment au fost semnalate inca de la inceputul anului de catre Mihai Rohan, directorul general al Carpatcement Holding, divizia de ciment a grupului german HeidelbergCement, care declara ca fabrica de la Fieni a fost nevoita sa lucreze si de Revelion.
Astfel, germanii au anuntat recent ca vor investi 55 de milioane de euro pentru modernizarea si deschiderea celei de-a doua linii de la fabrica din Bicaz, care se afla in prezent in conservare. Pana in 2011, HeidelbergCement intentioneaza sa dubleze capacitatea de productie a fabricilor pe care le detine in Romania la Bicaz, Fieni si Deva.
Planuri de extindere a capacitatii de productie are si Holcim, care a fost majorata inca de anul trecut cu 300.000 de tone de ciment, echivalentul necesar pentru constructia a 10.000 de unitati locative. Ulterior, elvetienii au pornit un program de investitii de 180 de milioane de euro pana in 2011 pentru extinderea capacitatilor si au anuntat ca iau in considerare chiar construirea unei noi fabrici.
Valoarea de piata cumulata a celor trei producatori de ciment a ajuns anul trecut la circa 2 miliarde de euro, potrivit anuarului "Cele mai valoroase 100 de companii" realizat de ZF in parteneriat cu casa de investitii Capital Partners, inregistrand cea mai dinamica crestere din intreaga industrie.
Cea mai puternica crestere, de 99%, a fost inregistrata de Carpatcement Holding, divizia locala a grupului german HeidelbergCement, a carei valoare a ajuns anul trecut la 650 de milioane de euro.
Rezultatele financiare ale Carpatcement Holding au fost afectate in 2005 de amenda de circa 9 milioane de euro primita de la Consiliul Concurentei (CC), sub acuzatia de practici concertate de stabilire in comun a preturilor de vanzare a cimentului. Potrivit reprezentantilor Carpatcement Holding, impactul amenzii primite in 2005 a fost dublu, acela de majorare a cheltuielilor totale, dar si de majorare a impozitului pe profit, amenda fiind o cheltuiala nedeductibila.
Practic, fara alte efecte care sa opreasca cresterea rezultatelor financiare, Carpatcement Holding a ajuns anul trecut la un profit net de 63 de milioane de euro, in crestere cu 155,5% fata de anul 2005, in conditiile cresterii puternice a consumului de ciment.
Insa, producatorul de ciment cu cea mai mare valoare a ramas si anul acesta Lafarge Ciment, subsidiara locala a grupului francez, care valoreaza 780 de milioane de euro, in crestere cu 89% fata de anul trecut. Cererea continua de ciment i-a determinat pe reprezentantii Lafarge sa diminueze cota exporturilor cu circa 10%, pana la 20% din cifra de afaceri, si implicit sa reduca cheltuielile de transport aferente. Costurile ridicate de transport erau justificate de distantele mari pe care Lafarge exporta cimentul, pana in Spania, Maroc sau Coasta de Fildes. In aceste conditii, Lafarge a realizat anul trecut un profit net de 78,8 mil.euro, in crestere cu 81,8% fata de anul precedent.
In schimb, valoarea Holcim Romania a ajuns anul trecut la 550 mil. euro, in crestere cu 34% fata de anul precedent. Compania a inceput anul trecut o investitie de circa 120 mil. euro in majorarea capacitatii de productie a fabricii de la Campulung, proiect care va fi finalizat in 2008. In plus, majorarea capacitatii de productie de la Campulung ii permite grupului Holcim sa atace puternic cea mai dinamica piata, Bucurestiul.
In ultimii ani, principala resursa de crestere a consumului de ciment a fost piata imobiliara, insa in urmatorii ani Holcim estimeaza ca va livra mai mult ciment catre infrastructura. Anul trecut, compania a livrat aproximativ 85% din vanzarile de ciment catre sectorul rezidential, comercial si al cladirilor de birouri, urmand ca in perioada urmatoare sa creasca ponderea vanzarilor de ciment catre proiecte precum statii de epurare a apei, autostrazi sau cai ferate. Cel mai important proiect de infrastructura al companiei este autostrada Transilvania.
Cei trei producatori de ciment au investit de la intrarea pe piata romaneasca la sfarsitul anilor '90 peste un miliard de euro in extinderea si modernizarea capacitatilor de productie.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO