Analiză

Intrarea noilor jucatori ascute lupta dintre retailerii de mobila pe o piata care urca spre 1 mld. euro

29.10.2007, 19:35 41

Cu toate ca aparent a traversat o perioada de acalmie pana anul trecut, retailul local de mobila parca s-a trezit la viata in ultimul an odata cu intrarea grupului suedez IKEA si anuntarea proiectelor companiei austriece KIKA. Desi a fost ferita de concurenta marilor jucatori pana acum, piata locala a avut timp sa se maturizeze, iar potentialul de crestere este pe gustul investitorilor straini.
"La ora actuala, toata tarile din Europa de Est se afla intr-un ritm accelerat de dezvoltare, iar Romania nu face nici ea exceptie. Cresterea puterii de cumparare a romanilor duce la conturarea unei clase medii cu venituri in crestere, in paralel cu dezvoltarea accelerata a fondului locativ, ceea ce in final are ca rezultat si cresterea pietei de mobilier si accesorii", a spus Cornel Oprisan, retail manager al IKEA Romania.
El este de parere ca la nivelul tarilor europene, piata de mobila si decoratiuni reprezinta in medie aproximativ 2% din PIB, ceea ce in cazul Romaniei, la un PIB de peste 100 mld. euro, piata potentiala de mobilier si accesorii ar sari de 2 mld. euro. In prezent, piata de mobila nu a atins 1 mld. euro, valoarea acesteia fiind estimata la 566 mil. euro in primele sase luni ale acestui an, potrivit estimarilor Asociatiei Producatorilor de Mobila din Romania (APMR). Cresterea este estimata la circa 10% in acest an.
"Evident, exista inca multe oportunitati de crestere. Astfel, daca pe zona generalista putem vorbi de o oferta destul de complexa, varietatea ramane inca destul de mica pe zona specializata. Cred ca piata romaneasca va favoriza, in anii ce vin, dezvoltarea acestor retele specializate pe tipuri de mobilier, ca de exemplu saltele si produse pentru dormitoare, mobilier destinat bucatariilor sau salilor de baie sau pe diverse gusturi, produse coloniale sau clasice", a spus Dan Sucu, presedintele grupului Mobexpert.
El considera ca fata de contextul economic general, retailul romanesc este caracterizat de o maturitate remarcabila. Acesta este cazul si retailului de mobilier.
"Principala caracteristica a unei piete mature pe zona de mobilier o reprezinta, in primul rand, existenta unui numar mare de retele specializate, in functie de tip, gust sau destinatie. Vorbim de fapt de o segmentare a ofertei dusa la extrem", a explicat reprezentantul Mobexpert.
Printre primii retaileri specializati se numara cei in domeniul mobilierului de birou, segmentul caracterizat cu cele mai rapide rimtul de crestere de la inceputul acestui an. Din acest an insa si-au facut simtita prezenta in piata si a companiilor precum Nolte Kuchen, Haka Kuche sau Alveus in mobilierul de bucatarie.
"Cel mai bun exemplu de piata matura il reprezinta cea din SUA, aici predominand retelele specializate in fata generalistilor. Practic orice segment, cat de ingust de piata, are mai multe oferte destinate. Pe piata europeana, situatia este destul de neomogena. Astfel, daca putem vorbi de piete mature la nivelul Marii Britanii, a Frantei sau a Austriei, dominate de generalisti, nu acelasi lucru se poate spune despre piata din Italia. Desi poate parea surprinzator, piata italiana este dominata de producatori, dar nu exista retele de magazine consacrate", spune Dan Sucu.
Pana acum, intrarea acestora a contribuit la inceputul segmentarii si clarificarii ofertei pe segmente de public si categorii de produse.
"In timp, se va ajunge la o crestere a complexitatii ofertei atat pe zona generalista, cat si pe cea specializata. Va rezulta de aici o competitivitate crescuta care va genera presiuni in sensul diferentierii prin pret si a capacitatii ofertei de a raspunde cat mai adaptat cererii unui segment tot mai bine definit de clienti", explica Dan Sucu.
Cornel Oprisan de la IKEA este de parere ca pentru a vedea gradul de maturitate al unei pietei, trebuie analizati doi factori: comportamentul si decizia de cumparare pe de o parte si oferta disponibila pe de alta parte.
"In ceea ce priveste consumatorii si procesul de cumparare, asistam la o "autoeducare" continua. De asemenea, este de mentionat faptul ca majoritatea clientilor se orienteaza catre gasirea unei oferte coordonate privind posibilitatile de combinare a mobilierului cu diverse accesorii si decoratiuni", spune Oprisan.
Decizia de intrare pe piata locala a fost luata atat de IKEA, cat si de KIKA, cel mai nou retailer care si-a anuntat planurile cu privire la piata locala, dupa studierea obiceiurilor de consum si potentialului de dezvoltare.
"Cu o populatie de 21 milioane de locuitori, Romania este a doua piata ca marime in Europa de Est. Cresterea economica sustinuta si 'catchement area' destul de mare a Bucurestiului constituie o sansa destul de mare pentru KIKA. Datorita faptului ca oferta nu este atat de bogata, piata nefiind saturata, exista o cerere tot mai mare de mobilier si solutii de amenjare", a spus la randul sau Alexandru Creanga, country manager al KIKA Romania.
Cei mai multi retaileri romani sunt concentrati pe segmentele redus si mediu de pret, iar intrarea agresiva a strainilor se va resimti in primul rand in afacerile lor. Pana acum, extinderea a fost favorizata de investitiile puternice din constructii si de lipsa unei concurente din afara. Printre cei mai importanti retaileri romani se numara in acest moment Mobexpert, Elvila, Staer si Neoset.
Dan Sucu este de parere ca principalul factor care va influenta piata va fi capacitatea fiecaruia de a se adapta pietei locale.
"Cred ca structura pietei romanesti se va pastra si pe viitor, similara cu cea europeana, in sensul ca la noi, ca si la ei, exista un echilibru intre jucatorii locali si cei straini care evolueaza pe piata de retail de mobila. Astfel, un procent de aproximativ 50-60% din piata este detinut de retailerii locali. Cred ca in anii care vin vom asista la intrarea pe piata romaneasca a unu sau doi jucatori generalisti austrieci si la dezvoltarea mai accentuata a segmentului retelelor specializate", a concis Sucu. Mobexpert se pozitioneaza pe segmentul mediu si superior de pret.
Concurenta incepe sa se contureze si pe mobilierul de lux. Deschiderea recenta a primului magazin Natuzzi de catre Class Mob este cea mai notabila miscare de pe acest palier de pret.


Mobexpert
Opereaza in prezent 4 hipermagazine in Bucuresti, unul la Sofia, unul la Brasov si 27 de magazine in tara;
Este cel mai mare retailer de mobiler de pe piata locala;
Pe piata din Bulgaria, Mobexpert are in vedere extinderea retelei cu inca doua hipermagazine pana in 2011;
La nivel regional, vanzarile au inregistrat in primul semestru din 2007 o crestere medie de 29% fata de perioada similara din 2006.


IKEA
Primul magazin pe piata locala s-a deschis in luna martie a acestui an, in urma unei investitii de 25 mil. euro;
Planurile de extindere prevad pana la opt unitati pe piata locala;
In primele sase luni de functionare a inregistrat vanzari de 40 mil. euro;
Reprezentantii companiei estimeaza ca vor recupera investitia in patru ani.


KIKA
Primul magazin din Romania urmeaza sa fie deschis in toamna anului 2008;
Expune aproximativ 50.000 de produse;
Magazinele au suprafete cuprinse intre 10.000 si 20.000 de metri patrati;
In urmatorii cinci ani sunt planuri pentru opt unitati KIKA pe plan local.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO