Analiză

La bere si tigari ne-am aliniat la consumul din Uniunea Europeana. La celelalte mai asteptam

La bere si tigari ne-am aliniat la consumul din Uniunea Europeana. La celelalte mai asteptam

Click pentru imaginea marita

20.08.2007, 19:24 434

Romania este a doua tara din Europa, dupa Bulgaria, cu cel mai mare consum anual de paine pe cap de locuitor, depasind cu mult media europeana. Mediile consumului de paine din Europa difera semnificativ de la Vest la Est, deoarece, in timp ce locuitorii tarilor vestice au un consum mediu de paine de 66 kg anual, acesta creste in tarile din Est pana la o medie de 83 kg pe cap de locuitor.
Astfel, un englez sau un austriac consuma anual aproximativ 45 de kg de paine si un german 83 kg, in timp ce un roman mananca in fiecare an circa 110 kg de paine, iar un bulgar 116 kg.
Motivul pentru care consumul de paine este mai mare atat in Romania, cat si in zona de est a Europei este explicat de principalii jucatori ai pietei de panificatie prin modul de consum al locuitorilor si prin faptul ca in Europa de Vest se tinde mai mult spre un consum de specialitati in detrimentul painii.
"Painea a fost si este in Romania un aliment ieftin, disponibil pe majoritatea canalelor de retail. O alta explicatie pentru nivelul consumului de paine o gasim in specificul bucatariei romanesti, o bucatarie bogata in sosuri si grasimi care se cer combinate cu paine", a declarat Tatiana Visoiu, directorul de marketing al companiei Pambac.
Industria panificatiei, estimata la 1,5 miliarde de euro pe plan local, este dominata in continuare de piata neagra cu un procent de 40% din totalul pietei, motiv pentru care principalii jucatori ai pietei, Vel Pitar, Boromir, Dobrogea, Titan (fosta Loulis) si Pambac detin fiecare doar intre 4% si 6% din piata.
Potrivit jucatorilor din industrie, evolutia consumului de paine pe plan local nu a suferit modificari majore, acesta inregistrand o scadere de maxim 5% in ultimii patru ani.
In schimb, cresteri vizibile au inregistrat segmentul de paine ambalata si cel al pastelor fainoase care a depasit anul trecut 35 mil. euro, inregistrand vanzari volumice de aproximativ 28 de mii de tone. Consumul anual de paste fainoase din Romania se ridica la aproximativ 2-3 kg pe cap de locuitor, cu mult sub cantitatile vehiculate in tarile din Uniunea Europeana ca Ungaria, Belgia, Franta, Anglia, unde consumul este de 6-7 kg, sau Italia unde se consuma aproape 28 kg pe cap de locuitor pe an.
O alta piata care a depasit media de consum est-europeana este cea a orezului, evaluata la circa 60 mil. euro si cu vanzari volumice anuale de 100.000 de tone. Fiind cel de-al treilea pol de cultivare al orezului din Europa dupa Italia si Spania, consumul anual de orez din Romania este in prezent de aproximativ 4,5 kilograme de orez pe cap de locuitor, depasind media de 4 kilograme pe cap de locuitor din tarile Europei de Est.
Consumul local de tigari este si el peste media europeana datorita numarului mare de fumatori din Romania.
Volumic, piata locala a tigaretelor se bate cu cea din Spania si depaseste piete precum Franta sau Olanda. Valoric, piata este insa sub nivelul tarilor mai dezvoltate din Europa, din cauza preturilor mici la tigari inregistrate in Romania.
Astfel, in Olanda incidenta fumatului a fost anul trecut de 14%, iar in Franta de 18%, spre deosebire de 31% in Romania, potrivit datelor furnizate de JTI.
"Incidenta se masoara ca procent din numarul adultilor fumatori. Pentru relevanta, vorbim despre cei care fumeaza mai mult de sase tigarete pe zi", precizeaza Gilda Lazar, director corporate affairs la Japan Tabacco International (JTI).
Consumul mediu pe fumator este de circa 18 tigarete pe zi, relativ constant pe primul trimestru al anului 2007 fata de aceeasi perioada a anului 2006, potrivit studiului Omnibus realizat de compania de cercetare Mercury, citat de reprezentantii JTI.
Recent, piata locala a berii a ajuns din urma media consumului din Europa, estimarile principalilor jucatori ai pietei indicand depasirea acestui prag pana la sfarsitul anului.
Potrivit lui Edwin Botterman, presedintele si directorul executiv al Heineken Romania, consumul de bere anual ar putea depasi pragul de 90 de litri pe cap de locuitor, pe fondul estimarii de crestere a pietei anul acesta cu 15-20%, devenind astfel una dintre primele zece tari cu consumul de bere cel mai mare din lume.
Consumul de bere pe cap de locuitor a inregistrat o crestere de 16% anul trecut fata de 2005, ajungand pana la media consumului de bere la nivel european, de 81 de litri, potrivit informatiilor Asociatiei Berarii Romaniei.
"Faptul ca Romania a atins media de consum europeana se datoreaza cresterii veniturilor disponibile, cresterii frecventei de consum, precum si a succesului ambalajelor PET de 2 l corelat cu acceptarea pe scara larga a acestui tip de ambalaj in segmentul mainstream", a declarat Dieter Schulze, presedintele Ursus Breweries.
In prezent, cele mai mari piete din UE, dupa consumul de bere, sunt Cehia (160 l/cap de locuitor), Germania (118), Austria (111) si Danemarca (90).
La polul opus se afla Italia si Franta, cu un consum anual de bere de 30 de litri pe cap de locuitor.
Piata cu cel mai rapid ritm de dezvoltare de pe plan local este insa industria lactatelor. Potrivit principalilor jucatori, consumul de iaurturi, estimat la 6 kg pe cap de locuitor, se situeaza sub media inregistrata in tarile vecine. Spre exemplificare, pe piata din Bulgaria se consuma anual 14 kg de iaurt, in Ungaria 17 kg, iar in Franta 33 kg. La fel se intampla si pe piata branzeturilor, unde consumul local este de 4 kg pe cap de locuitor fata de 20 kg in Europa de Vest.
Mai slab, consumul de carne in Romania este doar de 65% din consumul mediu pe cap de locuitor din UE, de 92 kg anual, iar carnea de pasare acopera doar 32,8% din preferintele de consum ale populatiei din Romania, in timp ce tendinta este de crestere.
Cresterea consumului de carne de pasare in Romania, previzionata de Institutului National de Statistica, este de la 20,1 kg/ locuitor in 2005 la 23,2 kg/locuitor in 2008, posibil de acoperit prin cresterea productiei interne si reducerea treptata a importurilor.
Valoarea pietei de carne de pasare din Romania este estimata, in acest an, la 900 milioane de euro (carne, preparate si oua), cu 200 de milioane de euro mai mare decat anul trecut, si se estimeaza ca la sfarsitul anului 2008 sa atinga o valoare de 1 miliard de euro.
Cafeaua, apa minerala si sucurile sunt alte segmente ale pietei locale cu potential de crestere, pe baza consumului redus fata de media europeana si a trendului ascendent al acestora.
Importurile de cafea pe piata romaneasca au stagnat la 2,35 kilograme pe cap de locuitor anul trecut, sub jumatate din media Uniunii Europene de aproape 5 kilograme, arata datele Organizatiei Internationale a Cafelei.
Spre comparatie, importurile de cafea in tarile din Europa Centrala si de Est, precum Ungaria, Polonia sau Cehia, se situeaza la 2,58 kilograme pe cap de locuitor, respectiv 3,4 si 3 kilograme pe cap de locuitor. Cele mai mari piete de desfacere din Europa sunt, potrivit Asociatiei Internationale a Cafelei, Finlanda, cu 12 kilograme pe cap de locuitor, Belgia si Danemarca, cu peste 9 kilograme per capita.
Evolutia modesta a importurilor de cafea din ultimul an este pusa de companii pe seama accizelor. Astfel, cu toate ca accizele la cafea au scazut cu circa 20% anul trecut fata de 2005, diminuarea nu a reusit sa compenseze cresterea pretului materiilor prime la nivel international si sa se simta in pretul la raft al produselor.
Si consumul local de bauturi racoritoare (soft drinks) are perspective de crestere intr-un ritm mult mai mare fata de pietele mature din UE, sustinut de aceasta data si de schimbarile climatice. In acest an, canicula din sezonul estival va contribui intr-o mare masura la cresterea pietei de soft drinks, fiind un an foarte favorabil producatorilor de apa minerala si sucuri.
Consumul de bauturi racoritoare (inclusiv apa imbuteliata) in Romania, estimat la circa 110 litri pe cap de locuitor, anual, reprezinta aproape jumatate din media inregistrata in Ungaria, cu 208,7 litri pe cap de locuitor, fiind mult sub consumul din piete mai dezvoltate precum Germania (286,6), Franta (237,53) sau Polonia (168,6).
Diferentele dintre consumul local si cel din Uniunea Europeana explica decizia companiilor mari de pe piata, precum Coca-Cola HBC sau Pepsi Americas, de a investi in cresterea capacitatilor de productie in Romania, mizand pe trendul ascendent al consumului.
Cele mai dinamice segmente sunt in prezent cel al ceaiurilor preparate (ice tea) si bauturile racoritoare necarbonatate.
Oficialii Parmalat Romania, producatorul sucurilor Santal, estimeaza dublarea pietei de bauturi racoritoare necarbonatate pana in 2010, pe fondul schimbarilor in comportamentul de consum, dar si al cresterii per ansamblu a pietei.
In schimb Coca-Cola HBC Romania si Pepsi Americas, care detin impreuna circa 75% din segmentul bauturilor racoritoare carbonatate, mizeaza in continuare pe segmentele Colas sau Lemon-Lime, in paralel cu extinderea portofoliului de sucuri naturale si ice tea.
De exemplu, Coca-Cola HBC a investit in 2006 intr-o linie noua de imbuteliere a bauturilor racoritoare carbonatate, cu o capacitate de 63.000 de litri pe ora, instalata in acest an in locatia din Ploiesti.
La randul sau, Pepsi Americas a anuntat pentru urmatorii ani investitii de aproximativ 34 mil. dolari (25 mil. euro) in constructia unei noi fabrici de bauturi racoritoare, unde vor fi transferate facilitatile de productie existente in Capitala si care va mari capacitatea de imbuteliere a companiei din prezent cu pana la 20%.


Consumul anual pe cap de locuitor (pe categorii de produse):
Paine: 110 kg
Paste fainoase: 2-3 kg
Orez: 4,5 kg
Bere: 81 de litri
Iaurt: 6 kg
Branzeturi: 4 kg
Apa minerala: 50 de litri
Cafea: 2,35 kg
Sursa: Euromonitor, companiile din piata


Fumatul, pe primele locuri
Incidenta fumatului se mentine in jurul a 30%;
Este asemanatoare cu cea din Spania, insa mai mare ca in Olanda sau Franta;
Consumul mediu pe fumator este de circa 18 tigarete pe zi;
Valoarea pietei tigarilor din Romania a fost in 2006 de circa 1,5 mld. euro.


Consumul de paine a scazut cu 5%
Consumul de paine in Romania este de aproximativ 110 kilograme anual pe cap de locuitor;
Romania se numara printre tarile europene cu cel mai mare consum de paine pe cap de locuitor, deoarece in Anglia si Austria se consuma anual aproximativ 45 kg de paine, iar in Germania 83 kg pe cap de locuitor;
Principalii jucatori ai pietei de panificatie sunt Vel Pitar, Boromir, Dobrogea, Titan (fosta Loulis) si Pambac;
Evolutia consumului de paine pe plan local nu a suferit modificari majore, acesta inregistrand o scadere de maxim 5% in ultimii patru ani.


Intre primele 10 tari din lume la consumul de bere
Romania a atins la sfarsitul anului trecut media europeana de consum pe cap de locuitor, de 81 de litri anual.
Printre tarile europene cu cel mai mare consum anual de bere pe cap de locuitor se numara Cehia (160 de litri pe cap de locuitor), Germania (118), Austria (111) si Danemarca (90).
Cei mai mari producatori de bere din piata locala sunt filiale ale multinationalelor Heineken, InBev, SAB Miller si Carlsberg.
Consumul de bere anual ar putea depasi pragul de 90 de litri pe cap de locuitor, pe fondul estimarii de crestere a pietei anul acesta cu 15-20%, devenind astfel una dintre primele zece tari cu consumul de bere cel mai mare din lume.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO