Analiză

Lanturile internationale de supermarketuri au iesit la cumparaturi

Lanturile internationale de supermarketuri au iesit la cumparaturi

Sapte magazine locale au intrat in acest an in "cosul" retailerilor internationali

16.11.2006, 20:39 209

Retailerii internationali au pus ochii pe micile lanturi locale de supermarketuri, in cautarea unor locatii cat mai bune pentru expansiune. Sapte magazine din provincie au fost preluate deja in acest an. Achizitiile nu se vor opri insa aici, spun operatorii internationali de supermarketuri.
Cea mai recenta mutare apartine lantului Artima, care a achizitionat in aceasta luna un supermarket Avantaj din Ramnicu Valcea detinut de actionarii producatorului din industria de panificatie Boromir. Achizitia realizata de Artima a venit dupa ce in luna martie a acestui an compania preluase Lotus Supermarket din Oradea.
"Am vandut magazinul pentru ca pretul a fost convenabil pentru noi. Nu renunt la lantul de magazine Avantaj, am gasit deja o locatie in care sa deschid un alt magazin, cu o parte din bani. O alta parte din bani se va duce in fabricile de produse de panificatie si morarit ale grupului", motiveaza Constantin Boromiz, actionar al grupului Boromir.
Magazinul Avantaj preluat de Artima are 1.000 de metri patrati, in timp ce supermarketul Lotus care s-a alaturat lantului in luna martie este in prezent cea mai mare unitate a acestuia, cu o suprafata de 2.000 de metri patrati.
Ce ii determina insa pe operatorii internationali de supermarketuri sa cumpere magazine si nu terenuri?
Lipsa terenurilor disponibile in orasele vizate si preturile mari ale terenurilor sunt provocari pe care nu numai operatorii de supermarketuri le intalnesc pe piata locala in procesul de extindere, ci si lanturile de hipermarketuri sau de magazine de bricolaj. Vlad Pacea, directorul de marketing al lantului Mr. Bricolage, care va inaugura la sfarsitul lunii primul sau magazin in Romania, spune ca pretul terenurilor este ridicat, in special in zone centrale sau semi-centrale, pe care compania le vizeaza.
Rino Tizzanini, directorul general al grupului olandez Spar, considera ca principalul avantaj al strategiei de achizitie a magazinelor deja existente este vadul comercial. In plus, odata cu magazinele locale, retailerul international preia si clientii acestora, carora le poate adauga alti clienti noi.
Spar va intra in Alba-Iulia prin preluarea lantului de supermarketuri Diskont controlat de Nicolae Oancea.
Magazinele Diskont au adus vanzari de aproximativ 6,5 mil. euro anul trecut, dublu fata de perioada anterioara, si un profit brut de 22.000 de euro.
"Nu excludem varianta continuarii achizitiilor de magazine pentru extinderea lantului Spar. Cele trei magazine din Alba-Iulia (preluate de la Diskont - n. red.) vor fi inaugurate, dupa reamenajare, pana la sfarsitul anului, ca si magazinele construite de noi in Targu Mures si Odorhei", precizeaza Rino Tizzanini.
Reamenajarea unui supermarket preluat dureaza intre o luna si trei luni, in functie de suprafata, in timp ce constructia unei unitati de la zero poate dura patru luni, la care se adauga o luna pentru amenajarea spatiului, potrivit declaratiilor lui Rino Tizzanini.
Si Billa Romania a mers pe achizitii in acest an, in paralel cu proiecte greenfield. Operatorul de supermarketuri detinut de grupul german Rewe a achizitionat in acest an doua magazine ale lantului Hofer, situate in doua cartiere din orasul Baia Mare.
Wolfgang Janisch, directorul general al Billa Romania, spunea la inceputul acestui an ca va lua in calcul posibilitatea de a fuziona cu alte companii de retail, daca va aparea aceasta oportunitate pentru extinderea retelei.
De altfel, grupul Rewe, care detine in Romania lanturile de magazine Billa, Penny Market, XXL Megadiscount si Selgros, aplica strategia de achizitii de magazine la nivel international. El a preluat de curand magazinele Delhaize din Cehia pentru 100 mil. euro, potrivit informatiilor transmise de Reuters.
Retailerul belgian Delhaize detinea in Cehia divizia Delvita, cuprinzand o retea de 95 de magazine la sfarsitul lunii septembrie, care au adus vanzari de 282 mil. euro anul trecut. Delhaize detine pe piata romaneasca supermarketurile Mega Image.

Ce planuri au retailerii-cumparatorii

Billa Romania
ajunge la 80 de supermarketuri in 5-10 ani
investeste pana la 5 mil. euro intr-o noua unitate
deschide magazine intre 1.000 - 2.500 de metri patrati
a inregistrat vanzari de 250 mil. euro cu 18 magazine in 2005

Artima
ajunge la 50 de supermarketuri in 2009
investeste 1 mil. euro intr-o noua unitate
deschide magazine intre 500 - 2.000 mp
a raportat afaceri de 57 mil. euro anul trecut, cu 15 unitati deschise
Polish Enterprise Fund (Polonia) a preluat anul trecut compania Artima, platind 21 mil. euro

Spar
ajunge la 55 de magazine in 5 ani (super si hipermarketuri)
inaugureaza 20 de unitati anul viitor
investeste 1,5 - 3 mil. euro intr-o noua unitate
deschide magazine intre 1.000 - 4.000 de metri patrati
a intrat pe piata in august, la Arad

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO