Analiză

Marjele de profit ale companiilor de curierat, franate de concurenta europeana

Marjele de profit ale companiilor de curierat, franate de concurenta europeana

Click pentru imaginea marita

10.05.2007, 18:11 49

Dupa ritmuri anuale de crestere de peste 30% si marje de profit de doua cifre, companiile de curierat de pe piata locala se indreapta catre "retetele" europene: volume mari si marje de profit mult mai reduse.
Piata privata de posta si curierat din Romania si-a confirmat anul trecut potentialul de crestere, ajungand la 130 de milioane de euro, fata de 100 de milioane de euro in 2005, context in care majoritatea companiilor de curierat au avut cresteri considerabile ale afacerilor, dar si ale profiturilor.
"In Romania, sau in general pentru companiile mai mici, marjele companiilor profitabile pot avea si doua cifre, dar tendinta in ultimul timp este de diminuare pe fondul cresterii costurilor si al scaderii preturilor datorita competitiei. La nivel european, companiile mari au o marja de cateva procente, se merge pe marje mici si volum mare", a declarat Octavian Badescu, presedintele Asociatiei Operatorilor de Curierat din Romania.
Badescu a fost actionar si manager al companiei Alo Curier, insa a renuntat la participatia detinuta si la functie din cauza unor divergente de opinie cu celalalt actionar.
Majoritatea companiilor de pe piata de curierat si-au mentinut anul trecut marjele de profit la nivelul celor din 2005 sau au inregistrat oscilatii nesemnificative.
De exemplu, Fan Courier a avut anul trecut o marja de profit de peste 20%, in timp ce Cargus a avut o marja de peste 10%, in scadere fata de 2005, potrivit datelor financiare anuntate de companie. Fan Courier si Cargus sunt primii jucatori pe piata interna de curierat. Totodata, si TNT, unul dintre principalii jucatori pe piata de curierat international, a avut o marja de profit de 15%, comparabila cu cea din 2005.
Spre comparatie, la nivel de grup, marja de profit a TNT a fost anul trecut de circa 6%, potrivit raportului financiar anual al companiei.
Vor pastra companiile de curierat de pe piata locala aceleasi marje de profit si in urmatorii ani?
"Parerea mea este ca marjele vor scadea. Daca ne uitam la tarifele din Austria, observam ca preturile practicate acolo sunt asemanatoare cu cele din Romania, in timp ce salariile lor sunt de circa cinci ori mai mari. Momentan, marjele din Romania sunt destul de bune, situandu-se intre 10% si 20%", a spus Bogdan Carcu, presedintele Curiero, companie cu afaceri de circa 8 milioane de euro anul trecut.
Cu toate ca ritmul alert de crestere al pietei de curierat reprezinta un mare avantaj pentru companiile autohtone, piata nu este lipsita de provocari.
In asteptarea intrarii pe piata a altor companii puternice de curierat din afara, managerii autohtoni au doua variante, vanzarea companiei sau dezvoltarea independenta cu riscul de a-si pierde statutul de jucator important.
Astfel, Concorde Courier si Roexpres sunt deja in discutii de preluare, in timp ce Curiero sau TCE Logistica si-au anuntat si ele intentii similare, care se vor concretiza cel mai devreme anul viitor, potrivit reprezentantilor celor doua companii.
Daca jucatorii de pe piata de curierat international au ca avantaj intensificarea schimburilor comerciale intre Romania si alte state din UE ca urmare a integrarii, si companiile de curierat intern pot beneficia de o dinamica mai puternica a pietei.
In prezent, companiile care au ca activitate principala curieratul international detin cam 40-45% din piata privata de curierat, potrivit lui Bogdan Enache, country manager al TNT Romania.
TNT si DHL sunt cei mai mari jucatori de pe piata de curierat international si au impreuna circa 80% din piata de curierat international, potrivit aceleiasi surse.
"Cele mai mari provocari sunt determinate tocmai de capacitatea companiilor de curierat de a face fata solicitarilor pietei si de a dezvolta solutii personalizate pentru fiecare client in parte", a spus Bogdan Enache.
Altfel spus, companiile mai mici, care nu au suficiente resurse pentru a se adapta nevoilor mai multor clienti, ar putea opta pentru orientarea pe segmentul de nisa. Printre posibilele nise pe care s-ar putea orienta companiile de curierat sunt axarea exclusiv pe curieratul local, mai ales in provincie, a focalizarii pe livrari cu program non-stop, imediate sau pe transporturi ce necesita conditii termice speciale, a livrarilor de bunuri fragile sau a celor de presa sau flori.
Chiar daca competitia devine din ce in ce mai puternica pe aceasta piata, anuntandu-se si intrari ale companiilor din afara, jucatorii locali au totusi avantajul ca cresterea pietei nu va incetini in acest an.
"Experienta celorlalte tari din Europa de Est, care au aderat la UE anterior Romaniei, a demonstrat ca evolutia curieratului international cunoaste o crestere spectaculoasa in anii post-aderare. Pe de alta parte, o a doua tendinta a fost reprezentata de dinamica pietei de curierat intern, extrem de accentuata in conditiile unei piete cu o cerere in formare", a adaugat Enache.
Astfel, cresterea economica va genera in continuare crestere pe piata curieratului in ansamblul sau.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO