Analiză

Piata aeriana low-cost tinde spre doua milioane de pasageri in acest an, triplu fata de 2006

Piata aeriana low-cost tinde spre doua milioane de pasageri in acest an, triplu fata de 2006

Click pentru imaginea marita

10.07.2007, 19:11 63

Daca la mijlocul anului trecut erau prezente pe piata din Romania doar trei companii aeriene low-cost, in prezent sase linii aeriene opereaza zboruri cu tarife reduse spre si dinspre Romania, in timp ce inca una, easyJet, si-a anuntat intrarea pe piata. Mai mult decat atat, cele deja prezente au introdus curse noi si se asteapta la dublarea numarului de pasageri. Toti acesti factori arata ca piata aeriana low-cost locala este una dintre cele mai dinamice piete din regiune.
"Luand in considerare capacitatea de transport oferita in ultimul an, credem ca in acest moment piata low-cost detine aproximativ 15% din totalul traficului aerian de pasageri din Romania, iar in cativa ani, credem ca va ajunge la aproximativ 50%, situatie foarte asemanatoare cu a altor state din Europa Centrala si de Est, care au aderat la UE inaintea Romaniei", a spus Natasa Kazmer, director corporate communications & public affairs al Wizz Air. Anul trecut traficul pe aeroporturile din Romania a fost de circa 5,5 mil. pasageri.
Totodata, reprezentantii Wizz Air cred ca intreaga piata aeriana din Romania se va dubla in urmatorii zece ani. Potentialul de crestere a condus la intrarea in Romania a unor companii low-cost consacrate pe pietele din regiune sau pe cele internationale. Acest lucru s-a facut observat odata cu integrarea in Uniunea Europeana si cu acordul "open sky", care le permite companiilor aeriene sa opereze zboruri nu numai dinspre sau spre tara de origine, ci intre oricare doua tari membre ale UE.
Astfel, de la sfarsitul lui martie a inceput sa opereze pe piata locala compania germana Germanwings, divizia low-cost a Lufthansa, cu trei curse pe saptamana Bucuresti-KOln.
"Patrunderea pe piata din Romania face parte din strategia noastra de dezvoltare pentru Europa de Est. Ca stat proaspat aderat la Uniunea Europeana, Romania se va bucura de un trafic intens, investitorii fiind din ce in ce mai atrasi de mediul de afaceri local. Tocmai de aceea, prima noastra ruta face legatura intre doua centre de afaceri", a spus Andreas Engel, PR manager al Germanwings.
In luna mai a intrat si compania spaniola Clickair, cu trei zboruri pe saptamana pe ruta Bucuresti-Barcelona, iar recent si-a anuntat intrarea si operatorul aerian britanic easyJet, care va opera, incepand cu 10 septembrie, zboruri zilnice pe ruta Bucuresti Baneasa - Milano Malpensa.
"Piata romaneasca este inca in stadiul de inceput a unei dezvoltari incredibile a industriei aeriene. Costurile reduse si eliminarea restrictiilor privind calatoriile, precum si deschiderea spatiului aerian din Uniunea Europeana vor duce la cresterea accentuata a traficului in urmatorii ani. Estimam o crestere medie anuala de 8% a pietei low-cost din Romania", a spus Peter Voets, marketing manager al easyJet Romania.
Desi ambele companii nu au anuntat pana acum decat cate o ruta pe piata locala, din experienta acestora in alte tari se poate observa ca nu se vor opri aici.
De exemplu, Germanwings s-a lansat anul acesta pe piata din Bulgaria cu o singura ruta, KOln-Sofia, in mai putin de un an introducand alte doua zboruri.
"Noile rute inaugurate leaga Berlin de doua dintre cele mai importante orase economice si turistice ale Bulgariei, Burgas si Varna", a spus Engel.
Germanwings mai este prezenta in Europa de Est in tari precum Bosnia, Cehia, Ungaria, Serbia si Macedonia.
"Suntem foarte activi pe piata Europei de Est, in numai cinci ani am inaugurat 20 de destinatii si am atins un numar de 250 de zboruri pe saptamana si 1,3 milioane de pasageri", a spus Engel.
Cu un grad mediu de ocupare de peste 82% pe zborurile in si dinspre Romania, Germanwings confirma faptul ca va opera noi zboruri pe piata locala.
"Ne vom extinde in Romania, insa aceasta crestere va fi una progresiva astfel incat sa ne permita scanarea mediului local", a precizat Engel.
Si experienta easyJet pe alte piete din regiune precum Ungaria, Slovenia, Croatia, Turcia, Republica Ceha, Polonia, Letonia sau Estonia indica faptul ca se prospecteaza alte rute.
De exemplu, in Ungaria easyJet a inaugurat primul zbor in mai 2004, ajungand in prezent sa opereze patru rute din Budapesta. Compania are in Budapesta o cota de piata de 6%, aceeasi fiind estimata si in primul an de operare pe piata din Romania.
Wizz Air, care a intrat pe piata in a doua jumatate a anului trecut, tinteste deja primul loc pe piata low-cost locala, bugetandu-si pentru acest an 500.000 de pasageri si un numar dublu pentru anul urmator.
Astfel, daca la sfarsitul lui 2006 Wizz Air zbura pe o singura ruta, Targu-Mures-Budapesta, acum zboara din Bucuresti catre cinci destinatii, si din Targu-Mures catre trei, urmand sa mai introduca patru noi rute in luna octombrie a acestui an.
Wizz Air este lider de piata in Polonia si Ungaria, fiind prezent de asemenea in Bulgaria, Slovenia si Croatia, potrivit reprezentantilor companiei.
"Wizz Air a inceput sa opereze curse din Katowice (Polonia) pe 19 mai 2004. Initial, au existat zboruri pe 4 rute. Tot in 2004, am lansat zboruri din Varsovia si Gdansk, iar in prezent oferim 58 de rute catre 30 de aeroporturi din 5 orase poloneze", a spus Kazmer.
Kazmer este de parere ca Wizz Air a atras pe piata locala pasageri care foloseau inainte alte mijloace de transport. Compania a inregistrat la scurt timp de la intrarea pe piata un grad de ocupare de 85%, in aceasta vara ajungand la 90%. Dintre companiile deja prezente in Romania anul trecut Blue Air a avut o cota de piata de 70%, potrivit reprezentantilor companiei. Avand in vedere ca liderul a avut afaceri de 50 mil. euro, putem estima ca piata aeriana low-cost s-a ridicat anul trecut la circa 70 mil. euro. Restul de 30% a fost impartit in principal intre SkyEurope si MyAir.
"Piata aeriana din Romania este intr-o continua schimbare in prezent. Acordul 'open sky' a dus la o crestere a concurentei si, implicit, la o scadere a preturilor biletelor de avion si la o crestere a calitatii serviciilor", a spus Florentina Ivan, director de marketing la Blue Air.
Blue Air opereaza in medie 75 de curse pe saptamana, fata de 50 in vara lui 2006, urmarind ca pana la sfarsitul anului sa ajunga la 85 de curse. Printre destinatiile noi introduse de Blue-Air pentru sezonul de iarna se numara Malaga (Spania), cu plecare din Bucuresti, Stuttgart (Germania), tot cu plecare din Bucuresi si Treviso (Italia), cu plecare atat din Bucuresti, cat si din Arad. MyAir a intrat pe piata la sfarsitul lui 2004 cu doua zboruri din Bucuresti catre Venetia si Milano, introducand treptat noi destinatii. Compania si-a propus pentru acest an dublarea numarului de zboruri saptamanale la peste 60.
Totodata, compania SkyEurope va introduce din octombrie a doua cursa zilnica spre Viena. "Odata cu intrarea Romaniei in UE, SkyEurope a introdus o noua destinatie, Bucuresti - Roma, iar din martie, odata cu deschiderea unei noi baze operationale la Viena, cursa Bucuresti - Bratislava a fost inlocuita cu Bucuresti - Viena", a spus Mihaela Badic, sales and marketing manager pe Romania.
Lantul jucatorilor low-cost de pe piata locala nu se va opri aici, printre cei interesati sa opereze in Romania numarandu-se si Air Berlin sau Ryanair.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO