Analiză

Piata asigurarilor dupa primul semestru: batalia pentru cote de piata continua in dauna profitului

Piata asigurarilor dupa primul semestru: batalia pentru cote de piata continua in dauna profitului
22.08.2006, 20:46 118

Majoritatea companiilor de asigurari au continuat lupta pentru cote de piata in al doilea trimestru al acestui an, ceea ce s-a reflectat in cresterea semnificativa a primelor brute subscrise, dar si in scaderea profitului sau deteriorarea situatiei financiare a unor asiguratori.
Arsenalul de lupta al companiilor este compus din extinderea teritoriala rapida, cresterea numarului angajatilor si practicarea unor tarife mai mici decat concurenta, mai ales la asigurarile auto.
In asigurari generale, prima companie era la sfarsitul lunii iunie Allianz-Tiriac, la fel ca la sfarsitul primului trimestru. Compania a vandut polite de asigurari generale in valoare de 138 de milioane de euro in sase luni, cu 34% mai mult decat in perioada similara a anului trecut. Majoritatea politelor vandute sunt de asigurari auto (Casco si raspundere civila), business pe care se bazeaza, de altfel, cea mai mare parte a companiilor de asigurari.
Pe locul doi in topul companiilor de asigurari generale la sfarsitul primului semestru a ramas Asirom, societate controlata de omul de afaceri Ioan Niculae.
Asirom a raportat prime brute subscrise din asigurari generale in valoare de 81,6 milioane de euro (288,7 milioane de lei), in scadere fata de afacerile inregistrate in primele sase luni din 2005, de circa 82,6 milioane de euro (302,7 milioane de lei).
Omniasig, companie membra a grupului austriac Vienna Insurance, a reusit sa revina in top 3, dupa ce la sfarsitul primului trimestru locul i-a fost luat de Astra-Uniqa. Omniasig a vandut in primele sase luni polite de asigurare in valoare de 64 de milioane de euro (227 de milioane de lei), in crestere cu 17% in euro fata de perioada similara a anului trecut.
Pe locul patru se afla acum compania Asiban, controlata de patru banci: BRD-SocGen, BCR, Banca Transilvania si CEC, cu participatii de 25% fiecare. Asiban a incheiat primul semestru cu afaceri de 51,8 milioane de euro din asigurari generale. Astra-Uniqa a coborat doua pozitii, pana pe locul cinci, cu prime brute subscrise de 51,6 milioane de euro din asigurari generale, dublu fata de aceeasi perioada a anului trecut.
O schimbare importanta s-a produs la coada clasamentului companiilor care activeaza pe piata asigurarilor generale, comparativ cu sfarsitul primului trimestru: AIG Romania a iesit din top 10, fiind depasita de BT Asigurari. AIG Romania, filiala locala a celui mai mare grup de servicii financiare din lume, American International Group, a inregistrat in primul semestru afaceri de aproape 18 milioane de euro, mai putin decat BT Asigurari, care a raportat prime brute subscrise de 24,4 milioane de euro din asigurari generale. Totusi, cele doua companii activeaza pe segmente de piata diferite. Daca AIG lucreaza doar cu clienti corporate, BT Asigurari se bazeaza foarte mult pe retail. La baza cresterii afacerilor companiei din Transilvania cu peste 170% in primul semestru, comparativ cu perioada similara a anului trecut, au stat investitiile masive in extinderea retelei teritoriale si triplarea numarului de angajati.
Chiar daca asiguratorii au reusit sa isi majoreze afacerile in primul semestru, profitul unor companii s-a redus, in special din cauza daunelor mari pe segmentul asigurarilor auto. Liderul pietei, Allianz-Tiriac, a inregistrat o injumatatire a profitului operational din asigurari generale, de la 8 milioane de euro in primul semestru din 2005 la 4 milioane de euro in prima jumatate a acestui an, potrivit datelor din raportul semestrial al grupului Allianz.
Si alte companii spun ca se confrunta cu cresterea daunalitatii pe segmentul asigurarilor auto.
"Au crescut despagubirile platite pentru politele de asigurare auto, ca urmare a cresterii tarifului orei de service, a cresterii numarului accidentelor si a valorii masinilor asigurate. Parcul auto din Romania s-a reinnoit, astfel incat nu se mai asigura Dacii 1310 de 2.000-3.000 de euro, ci masini de la Logan in sus, de peste 7.000 de euro", sustine Dumitru Ceraceanu, director general la compania de asigurari Asiban.
Unele companii de asigurari practica tarife mici la asigurarile auto, pentru a castiga mai multi clienti, astfel incat reusesc sa isi majoreze cota de piata, dar isi reduc profitul, sau, si mai mult, isi inrautatesc situatia financiara. Acesta a fost cazul Ardaf Cluj, care a fost pusa la mijlocul lunii iunie sub administrare speciala de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor, din cauza scaderii coeficientului de lichiditate sub limita impusa de lege. Printre cauzele reducerii coeficientului de lichiditate, care arata capacitatea companiei de a face fata cererilor asiguratilor si a creditorilor, s-au numarat stabilirea incorecta a primelor de asigurare, mai ales pentru asigurarile auto, si a rezervelor tehnice.
Afacerile Ardaf au scazut in primul semestru cu 5% in euro, de la 42 de milioane de euro in 2005, la 40 de milioane de euro in primele sase luni ale acestui an. Ardaf era la sfarsitul primului semestru a saptea companie de pe piata asigurarilor generale.
In prezent, actionarii societatii deruleaza doua majorari de capital, in valoare totala de peste 51 de milioane de euro (181,2 milioane de lei). In urma acestei operatiuni, capitalul companiei urmeaza sa ajunga la circa 65,5 milioane de euro (231,2 milioane de lei).
In asigurari de viata, olandezii de la ING au ramas lideri de piata, cu afaceri de peste 60 de milioane de euro (213,1 milioane de lei) la sase luni. Comparativ cu primele sase luni din 2005, primele brute subscrise de ING Asigurari de Viata au crescut cu circa 16% in euro.
Olandezii sunt urmati in top de AIG Life, societate care a inregistrat la sfarsitul lunii iunie vanzari de circa 18,9 milioane de euro (67 de milioane de lei), in crestere cu aproximativ 48% in euro fata de perioada similara a anului trecut.
Allianz-Tiriac si Asirom si-au pastrat pozitiile de la sfarsitul primului trimestru, cu afaceri de 15 milioane de euro, respectiv 12,9 milioane de euro din asigurari de viata.
Aviva Asigurari de Viata, parte a grupului britanic cu acelasi nume, a reusit sa urce un loc in clasamentul companiilor de asigurari de viata.
Societatea avea incheiate la sfarsitul primului semestru polite de asigurare de viata in valoare de 8,4 milioane de euro.
O companie nou-intrata in top 10 este BCR Asigurari de Viata. Societatea, infiintata la sfarsitul anului trecut de grupul BCR, a intrat in top direct pe locul opt, depasind companii ca Omniasig Life sau Generali. Dupa infiintare, societatea a preluat portofoliul de asigurari de viata al BCR Asigurari.
BCR Asigurari de Viata avea incheiate la sfarsitul primului semestru polite de asigurare in valoare de 5,9 milioane de euro (21 de milioane de lei).
Mai multe societati de asigurare, in special cele specializate pe asigurari de viata, s-au aratat interesate de administrarea pensiilor private din pilonul II (pensiile administrate privat) si pilonul III (pensiile facultative), dupa ce legislatia in acest sens va fi finalizata.
Unii jucatori din piata asigurarilor spun ca, odata cu introducerea pensiilor private, asigurarile de viata vor inregistra o crestere semnificativa. "In Polonia, dupa introducerea pilonului II al pensiilor, piata asigurarilor de viata a crescut mai repede. Dupa toata publicitatea care a fost facuta, oamenii au constientizat ca au mare nevoie de pensie, dar si de asigurari de viata, deoarece contributiile la fonduri de pensii private sunt limitate", afirma Theodor Alexandrescu, director general la AIG Life.
In primul an de functionare a fondurilor de pensii administrate privat (pilonul II), contributia va fi de 2% din contributia la asigurarile sociale de stat, aceasta urmand sa creasca la 6% in opt ani. Contributia la fondurile de pensii facultative (pilonul III) va fi limitata la 15% din salariul brut lunar.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO