Analiză

Piata medicamentelor de uz veterinar "sufera" din cauza integrarii europene

11.06.2007, 22:04 1014

Iesirea numelor mari din industria farma de pe piata medicamentelor de uz veterinar a lasat loc producatorilor locali de dimensiuni medii pe o piata estimata la peste 60 de milioane de euro.
In timp ce companii precum Terapia (actuala Terapia Ranbaxy) sau Sicomed (actuala Zentiva) au lasat in urma diviziile de medicamente de uz veterinar, producatorii de dimensiuni medii se lupta pentru a depasi concurenta de pe piata europeana. Din vechea garda, Antibiotice Iasi mai are in portofoliu o astfel de divizie de farmaceutice, insa ponderea medicamentelor de acest tip in businessul companiei este foarte redusa.
"Pentru acest an estimam o crestere de doar 5% a cifrei de afaceri, pentru ca dupa integrarea europeana am fost nevoiti sa inlocuim unele substante active prezente in medicamentele noastre cu alte substante care au o remanenta mai mica si care sunt permise in spatiul comunitar. In aceste conditii am pierdut teren in fata importatorilor care aveau deja in portofoliu medicamente care contineau aceste substante", declara Costica Galliano, director de marketing in cadrul producatorului de medicamente veterinare Romvac.
Anul trecut Romvac a realizat o crestere de 20% a cifrei de afaceri, fata de 2005, cand acest indicator s-a cifrat la 10 milioane de euro. "Anul acesta nu vom depasi valoarea de 12,6 milioane de euro pentru cifra de afaceri, in conditiile in care pe langa restrictiile impuse unor produse mai exista o alta problema, si anume seceta. Explicatia acestui fapt este ca, reducandu-se productia agricola, se diminueaza implicit si durata de viata a animalelor, astfel ca sunt necesare mai putine medicamente", a precizat directorul de marketing al Romvac.
Specialistii in domeniu estimeaza ca, dupa integrarea in Uniunea Europena, vanzarile de medicamente veterinare ar fi trebuit sa creasca, in conditiile subventionarii activitatilor din agricultura si accesarii fondurilor europene.
In acest moment, insa, datorita alinierii legislatiei romanesti la cea europeana, au avut loc o serie de schimbari in ceea ce priveste substantele active din compozitia medicamentelor veterinare, astfel ca jucatorii din piata sunt nevoiti sa investeasca in noi tehnologii de productie, ceea ce va duce implicit la o diminuare a cresterii indicatorilor financiari.
Producatorul de medicamente pentru uz veterinar Romvac va investi anul acesta in modernizarea capacitatilor de productie, dar si in modul de preparare si prezentare a produselor.
Anul trecut compania a investit peste 600.000 de euro (2 milioane de lei) in dezvoltarea gamei de produse. Momentan, compania Romvac detine un portofoliu de peste 970 de produse, dintre care 660 de sortimente sunt productie proprie.
Compania detine doua puncte de productie in Bucuresti si in Ceptura (jud. Prahova), iar in ultimii trei ani compania a investit peste 15 milioane de euro in certificari GMP. "In prezent, avem 19 produse in cercetare si estimam ca pana la sfarsitul acestui an 14 dintre ele vor fi finalizate si vor putea fi introduse in productie. Suntem, de asemenea, in proces de certificare pentru 15 produse biologice si speram ca anul acesta 10 dintre ele sa le putem introduce in productie", a precizat Costica Galliano.
Activitatea companiei este structurata pe trei domenii dintre care cel mai important sector este productia de medicamente care are o pondere de peste 70% din valoarea totala a cifrei de afaceri. Romvac se ocupa si de comercializarea propriilor produse printr-o retea de distributie ce cuprinde 39 de depozite judetene.
Compania ieseana Vanelli face parte din sectorul producatorilor medii de medicamente de uz veterinar inca din 1993, compania pornind de la un capital social de 100.000 de lei si cu cativa angajati.
Potrivit reprezentantilor companiei, in acel moment piata era dominata de marii producatori de medicamente, care aveau si divizii veterinare, dar si de importuri, intr-un procent de 10%. In prezent compania detine 3 linii de productie, certificate GMP anul trecut, precum si doua puncte de lucru in tara, la Cluj si Bucuresti. "Am construit de asemenea, o retea proprie de distributie prin care reusim sa acoperim cea mai mare parte a pietei, principalii nostri clienti fiind farmaciile si circumscriptiile veterinare, dar si pet-shop-urile", declara Livia Onceriu, marketing manager Vanelli.
Reprezentantii firmei estimeaza pentru acest an o cifra de afaceri de peste 3 milioane de euro, in crestere cu 40% fata de 2006. "In ultimii ani, rata anuala de crestere a indicatorilor financiari a fost constant in jurul valorii de 50%, principalul motiv fiind dinamica pozitiva a pietei, dar si strategia de marketing elaborata de companie", precizeaza Livia Onceriu.
Investitiile companiei pentru 2007 vor fi orientate inspre dezvoltarea retelei de distributie, domeniu in care compania a investit peste un milion de euro in ultimii doi ani.
"Intentionam sa avem cate un reprezentant in fiecare zona a tarii, deoarece suntem constienti ca numai acoperind o mare parte din piata reusesti sa lucrezi in profit", precizeaza marketing managerul Vanelli.
Producatorul iesean de medicamente detine un portofoliu propriu de produse ce cuprinde peste 500 de sortimente omologate, dar si produse care sunt importate de la parteneri externi. Produsele farmaceutice Vanelli sunt fabricate la Iasi, intr-un punct de productie propriu achizitionat in 1992.
"De-a lungul anilor am facut eforturi sustinute pentru a dota fabrica la standarde europene, iar momentan detinem toate acreditarile necesare", a mai spus Onceriu.
Productia realizata la Iasi merge in proportie de 90% pe piata interna, restul fiind exportat in Republica Moldova. "Dorim ca pe viitor sa dezvoltam o noua gama de produse pentru pet-shop-uri si sa venim astfel in intampinarea cerintelor din piata, care a suferit numeroase modificari ca urmare a schimbarii profilului consumatorului", precizeaza Livia Onceriu.
In prezent, Vanelli lucreaza cu 80 de angajati, principalul actionar fiind omul de afaceri Constantin Onceriu, cu o proportie de 60% din actiuni. Cel de-al doilea actionar este directorul general al firmei, medicul veterinar Constantin Panaite. Conducerea companiei estimeaza ca in acest moment acopera aproximativ 5% din piata de profil din Romania.
Tot in categoria producatorilor de medicamente de dimensiuni mijlocii se afla si compania Meduman din Baia Mare, firma care are o istorie mai aparte deoarece fabrica in care functioneaza a fost pana in urma cu cativa ani o sectie a unei tabacarii in care se produceau tanantii (compusi chimici utilizati la tabacirea pieilor). In 1969, fabrica isi schimba destinatia, devenind parte componenta a producatorului clujean de medicamente Terapia, statut pe care il va detine pana in 1991, cand se transforma intr-o societate de sine statatoare, sub denumirea de Meduman-Viseu SA.
In prezent, compania din Baia Mare produce atat medicamente de uz veterinar, cat si de uz uman, dar si suplimente alimentare. "Intentia noastra este sa dezvoltam actualul portofoliu de produse prin autorizarea unor noi repere din categoria suplimente alimentare, pentru care exista momentan o cerere mare pe piata", declara Toader Hojda, director general Meduman.
Firma maramureseana a realizat anul trecut o cifra de afaceri de 1,46 de milioane de euro, iar pentru acest an estimarile conducerii situeaza acest indicator in jurul unei valori asemanatoare. "Piata medicamentelor stagneaza in acest moment, insa estimam ca in urmatorii ani, conform cotelor negociate cu Uniunea Europeana, piata va creste", precizeaza Toader Hojda.
Productia de medicamente a companiei este destinata in totalitate pietei interne, principalii clienti fiind depozitele de medicamente precum Transmedica Bucuresti, Olfarm Craiova, Hepites Galati sau Galenus Satu Mare. Compania Meduman a fost privatizata in anul 1994, actionari fiind Laurentiu Huica cu 44,11%, PAS Meduman cu 25,32% si alti actionari cu 32,57% din capital.
Aderarea la Uniunea Europeana a adus deja modificari de structura pe piata medicamentelor de uz veterinar, iar specialistii in domeniu sunt de parere ca fenomenul va continua. In aceste conditii, e posibil ca in contextul aderarii farmaciile veterinare sa dispara, iar pe piata sa ramana doar depozitele de medicamente, care insa nu vor vinde cu amanuntul, ci doar catre medici.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO