Analiză

Retailerii "clasici" de electrocasnice sunt atacati de hipermarketuri si magazinele online

Retailerii "clasici" de electrocasnice sunt atacati de hipermarketuri si magazinele online

Click pentru imaginea marita

06.02.2008, 19:49 63

Intrebarile care vor preocupa consumatorul, odata cu dezvoltarea acestor trei canale de retail, sunt legate de avantajele achizitiilor clasice din magazine sau din mediul online.
Dominatia primilor 3 comercianti de electrocasnice este amenintata de cresterea pietei de retail online, care va ajunge dupa estimarile retailerului Emag la aproximativ 250 mil. euro in 2008. Aceasta crestere ar acoperi intregul avans al pietei de electronice si electrocasnice pentru anul in curs, lucru pentru care si retailerii clasici s-au reorientat si au investit in platforme proprii de vanzare pe internet.
Flamingo, Altex si Domo se uita acum in curtea Emag sau Pcfun si cauta sa aduca inapoi clientii care au socotit ca este mai comod sa achizitioneze bunuri de folosinta indelungata doar prin navigarea pe internet.
"Platforma online Flamingo va fi complet functionala inainte de Paste pentru a putea beneficia de acest varf", a spus Rizek. In acelasi timp si Altex isi anunta interesul: "Cu siguranta ne vom orienta si asupra comertului on-line si vom aduce inbunatatiri", a spus Adrian Urda, directorul general al Altex.
Acest canal de distributie nu va reprezenta, dupa opinia retailerilor specializati, mai mult de 10% din vanzarile lor totale. Astfel ca retailerii precum Emag sau Pcfun au liber la crestere. Asa ca Emag si-a propus o cifra de afaceri de 140-150 de milioane de euro.
Dar pana unde poate creste retailul online avand in vedere preferinta clientilor pentru testarea produselor inainte de achizitie? "Chiar si in Marea Britanie, o piata matura si mult mai stabila din punct de vedere al volumelor si cresterilor, vanzarile online cresc si acum si au ajuns la 25% din piata. Dar populatiei ii place inca sa vada bunurile", a spus Rizek.
Pe langa dezvoltarea pe internet, retailerii specializati urmaresc in continuare dezvoltarea retelelor clasice, in conditiile in care acestea au concentrat 65% din vanzarile pietei, evaluata anul trecut la 1,1 miliarde de euro. Pentru 2008 primii jucatori estimeaza o continuare a aprecierii pietei, de aproximativ 10%.
"Cred ca vom trece de 1,2 miliarde de euro si ne vom indrepta spre 1,3 miliarde. Nu vad de ce cresterea anului trecut nu ar continua si in 2008", a declarat Lorand Szarvadi, directorul general si actionar al Domo Retail.
In cercul retailerilor specializati Domo a fost compania cu cea mai mare crestere a vanzarilor in cursul anului trecut, de aproape 58%, atingand o cifra de afaceri de 193 de milioane de euro. "Cu afacerile magazinelor Domo din Bulgaria, de aproximativ 10 milioane de euro, am fi depasit pragul de 200 de milioane. Vanzarile de acolo sunt raportate insa global impreuna cu Tehnomarket de la momentul achizitiei de catre Equest Investment Balkans", a declarat Szarvadi.
Liderul pietei, Altex, s-a situat la capitolul crestere imediat dupa Domo, cu 49%, si a reusit sa depaseasca estimarile avansate anul trecut, ajungand la vanzari totale de aproximativ 317 milioane de euro. Dupa raportarea rezultatelor reprezentantii companiei au reestimat si prognoza pentru acest an, anuntand o tinta de peste 350 de milioane de euro concomitent cu largirea retelei de retail, care a ajuns la circa 100.000 de metri patrati in 2007.
In urma incheierii procesului de restructurare care arata un bilant de aproximativ 90 de inchideri de magazine, Flamingo, al treilea retailer de electronice si electrocasnice, a revenit pe crestere anul trecut, cu o cifra de afaceri de 171 de milioane de euro si un profit de 500.000 de euro. Rezultatul a fost pus pe seama dezvoltarii in Capitala si in teritoriu prin magazine de concept mare, suprafata comerciala numarand 54.000 de mp.
"Anul acesta si in 2009 ne vom concentra pe cresterea acoperirii in Bucuresti si in zona comerciala adiacenta prin prezenta in proiectele comerciale noi. Cred ca vom avea mai mult de 70.000 mp de suprafata comerciala la sfarsitul lui 2008", a spus Jiri Rizek, directorul Flamingo.
La un nivel comparativ mai mic, asteptarile Rombiz, al patrulea retailer din Romania, referitor la cresteri sunt mai reduse. Dupa ce anul trecut compania a trecut de pragul de vanzari de 51 de milioane de euro prin reteaua de 125 de magazine de mici dimensiuni, pentru 2008 estimeaza o apreciere de 15% a afacerilor.
In timp ce jucatorii activi pe canalele clasice si in mediul online estimeaza cresteri de cel putin doua cifre, vanzarile hipermarketurilor si ale retelelor cash & carry se mentin la un volum stabil de aproximativ 20-22% din piata. "Vanzarile hipermarketurilor si ale retelelor similare au avut o dezvoltare extensiva, reusind sa creasca volumele comercializate odata cu cresterea numarului de unitati", a declarat Victor Popescu, directorul de operatiuni al Rombiz.
Ponderea vanzarilor de electrocasnice in totalul vanzarilor retelelor de hipermarketuri reprezinta in medie aproximativ 10%, inregistrand in perioade de varf, in perioadele sarbatorilor cand vanzarile explodeaza, chiar procente de aproape 20%.
"In totalul vanzarilor lunii decembrie 2007, ponderea produselor food a fost de 51%, a celor non-food de 49%, iar ponderea produselor electrocasnice, electronice, IT&C si video de 18%", a declarat Andreea Mihai, director de marketing al Carrefour Romania.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO