Analiză

Retailul modern in Bucuresti, departe de gradul de saturatie al pietelor dezvoltate din Vest

Retailul modern in Bucuresti, departe de gradul de saturatie al pietelor dezvoltate din Vest

Click pentru imaginea marita

21.01.2008, 21:30 59

La finele anului trecut, cele 19 retele mari de retail prezente pe piata locala, dintre care 16 afiliate unor lanturi internationale, numarau cumulat aproape 400 de magazine, ceea ce reprezinta o unitate la 55.000 de locuitori.
Analiza gradului de acoperire a formatelor moderne de magazine arata un decalaj important intre piata romaneasca si cea franceza, una dintre cele mai saturate piete de retail din Europa. Astfel, daca in Franta era anul trecut un magazin de tip hipermarket, supermarket sau discounter la 5.600 de locuitori, potrivit unor date ale Carrefour, in Romania acoperirea era de aproape zece ori mai redusa la finele lui 2007.
Tot prin comparatie cu piata franceza se poate explica interesul crescut al marilor retaileri precum Carrefour, Metro sau Schwartz pentru extinderea accelerata pe segmentul hipermarketurilor din Romania. Potrivit unor date anterioare, Andreea Mihai, directorul de marketing al Carrefour Romania, identifica un potential pe piata locala pentru 110 hipermarketuri, ceea ce ar corespunde unei acoperiri de o unitate la circa 200.000 de locuitori. In prezent, pe piata sunt operationale 67 de hipermarketuri, daca luam in calcul unitatile retelei Kaufland care dezvolta un format de magazine cu suprafata de vanzare intre 3.000 si 5.000 de metri patrati.
Retailerii se lovesc insa de preturile mari de pe piata imobiliara, care ajung chiar sa depaseasca niveluri ale preturilor din Germania sau Austria. Astfel, o parte din planurile de extindere ale unor retaileri mari, anuntate pentru 2007, nu au fost duse la bun sfarsit. Este cazul retelei SPAR sau La Fourmi, companii care in 2006 mizau pe ritmuri mai mari de dezvoltare in 2007.
In Capitala, provocarile sunt si mai mari decat la nivel national, insa in acest an doua retele si-au anuntat intrarea pe piata din Bucuresti, SPAR si Profi (cu magazinele Profi), dupa ce anul trecut Real Hypermarket a deschis primul sau magazin in acest oras, iar Louis Delhaize a preluat magazinele Albinuta.
Potrivit planurilor anuntate de cele mai mari companii, in 2008 vor fi deschise 17 magazine de format modern, fata de 77 cate sunt in prezent.
"In Bucuresti, comertul modern l-a devansat de mult pe cel traditional, ajungand la o cota de piata de 70% din valoarea totala a bunurilor de larg consum, amintind de structura comertului din tarile ceva mai dezvoltate", spune Raluca Raschip, consumer tracking director in cadrul companiei de cercetare a pietei GfK Romania.
Dezvoltarea retailului modern in Capitala a fost marcata de impunerea pe piata a segmentului de hipermarketuri, in ultimii cinci ani. Astfel, magazinele de tip hipermarket au ajuns in septembrie anul trecut la o cota de piata de 38% in Capitala, fata de doar 3% in 2002, arata datele GfK. Cresterea importantei segmentului a fost de 8% fata de 2006, potrivit aceleiasi surse.
Al doilea loc pe piata Capitalei, la distanta semnificativa de hipermarketuri, este adjudecat de supermarketuri in 2007, pe fondul unei scaderi constante si consistente a cotei detinute de buticuri.
Cresterea supermarketurilor pe piata din Bucuresti nu este insa la fel de spectaculoasa ca si evolutia magazinelor mai mari, segmentul castigand 6 puncte procentuale ca si cota de piata in perioada 2002-2006. GfK estima anul trecut cota de piata a supermarketurilor la 22% din vanzarile de bunuri de larg consum in cel mai important oras al tarii, in scadere usoara fata de 23% in 2006.
La nivelul pietei din Romania, hipermarketurile au castigat, atragand un numar mult mai mare de consumatori, cu aproximativ 70% mai multi decat in primele noua luni ale anului 2006, explica studiul GfK realizat in primele noua luni ale anului trecut. Astfel, in perioada ianuarie-septembrie 2007, jumatate din familiile din Romania au trecut pragul acestor magazine pentru cumpararea bunurilor de larg consum.
Dupa ce au devansat supermarketurile in Capitala, hipermarketurile sunt foarte aproape de a avansa pe prima pozitie in retailul FMCG ca si cota de piata, mai arata datele GfK.
La randul lor, magazinele discounter au avut cea mai spectaculoasa expansiune teritoriala, in special in orasele mici si medii.
Aceasta le-a adus anul trecut o crestere a cotei de piata pana la aproximativ 5%, respectiv cu 25% mai mare fata de anul 2006, potrivit aceluiasi studiu.
Retelele de comert modern au deschis 18 magazine in ultima luna a anului trecut la nivel national, prin investitii de circa 90 mil. euro, si au creat peste 1.500 de locuri de munca. In acelasi timp, sarbatorile de iarna le-au adus magazinelor mari (hipermarketuri si cash & carry) cresteri intre 30 si 50% fata de o perioada obisnuita a anului, potrivit datelor furnizate de companii. Cumulat, vanzarile realizate in decembrie in hipermarketuri sunt estimate de ZF la aproximativ 300 mil. euro, reprezentand in jur de 15% din afacerile pe 2007 ale acestor retele de comert. Ultima luna reprezinta, in fiecare an, sezonul de varf al vanzarilor in comert.
La finele anului trecut, pe piata erau 67 de hipermarketuri operationale, fiecare avand o suprafata de vanzare intre 3.500 si 8.000 de metri patrati.
Daca acoperirea redusa a retailului modern le permite inca sa nu simta acut prezenta competitorilor in cifrele de vanzari, pe piata fortei de munca retailerii resimt cel mai puternic extinderea lanturilor concurente, deoarece au nevoie de sute de angajati pentru o singura deschidere de magazin de dimensiuni mari.
Marile lanturi de retail prezente in piata au tinut in ultimii ani primele locuri in materie de angajari, in special ca efect al expansiunii in teritoriu. Astfel, in 2006 au fost angajati 6.000 de oameni in comertul modern, pentru ca anul trecut numarul angajarilor sa ajunga la aproximativ 15.000.
Retailerul francez Carrefour a anuntat ca va deschide sase hipermarketuri in acest an. In conditiile in care numarul mediu de angajati per magazin este de 600, numarul angajarilor va creste cu aproximativ 3.600 de oameni.
Operatorul de retail Real, parte a grupului german Metro, va angaja in cele sase hipermarketuri aproximativ 3.000 de oameni.
Retailerul francez Auchan ar putea angaja 1.800 de oameni in cele patru magazine care urmeaza sa fie deschise in acest an.
In conditiile in care isi va pastra ritmul de crestere din 2007 si va deschide 15 magazine, reteaua de magazine cu politica de discount Kaufland va crea aproximativ 1.800 de noi locuri de munca.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO