Analiză

Retelele de magazine de accesorii isi fac din ce in ce mai mult loc pe o piata in curs de maturizare

Retelele de magazine de accesorii isi fac din ce in ce mai mult loc pe o piata in curs de maturizare

Mai multe detalii puteti gasi in cel mai recent numar al revistei BUSINESS Magazin

02.06.2008, 19:17 459

Cam 30% in mai putin de un an: atat inseamna accesoriile in vanzarile de produse pentru femei din magazinele Debenhams, operate de Rafar, divizia de fashion a grupului RTC, controlat de omul de afaceri Octavian Radu.
Acesta este unul dintre motivele pentru care compania a decis sa importe si Mandarina Duck, un brand italian de posete, genti de calatorie si accesorii vandut in peste 1.000 de magazine pe trei continente. Primul magazin a fost deschis pe 80 mp in Baneasa Shopping City, in urma unei investitii de 100.000 de euro.
"Accesoriile se vand bine si deocamdata nu sunt suficiente magazine specializate", explica Ramona Stanciulescu, CEO al Rafar, de ce a semnat contractul de franciza cu grupul italian Finduck, care produce peste un milion de genti pe an si are vanzari anuale de peste 100 mil. euro. Mandarina Duck e al treilea brand care intra in portofoliul Rafar, dupa Debenhams si brandul german Olsen. Alaturi de Mandarina Duck, tot in Baneasa au deschis primul magazin din Capitala si conationalii de la Colours & Beauty, dupa ce si-au facut intrarea anul trecut in tara cu magazinul deschis in Polus Mall din Cluj, dar si turcii de la Assortie, care opereaza deja magazine la Sibiu si in Targu-Mures.
Sub acelasi acoperis vand si branduri de accesorii "cu vechime" pe piata bucuresteana, precum Parfois, ITACC, La Pink, Dada, Sun Glass Hut sau Accessorize.
"Inmultirea acestor magazine demonstreaza ca piata devine mai matura si mai pretentioasa", considera Nicoleta Baciu, director de franciza la Accessorize Romania. Prezent de un an pe piata, brandul englez vinde genti, posete, bijuterii, curele, palarii, esarfe si alte accesorii prin cinci magazine, urmand ca pana la sfarsitul anului in curs reteaua sa numere cu doua in plus.
Comertul cu accesorii este o afacere profitabila, "dar numai daca esti atent la ce comanzi, pentru ca altfel investitia poate deveni daunatoare indiferent de notorietatea brandului.
Regulile generale ale jocului sunt aceleasi ca si in cazul hainelor", puncteaza Florin Gherasoiu, directorul firmei Gherasos Concept, care detine franciza pentru brandul francez Lollipops in Bucuresti. Desi recunoaste ca a ales un brand de genti si accesorii tocmai in ideea ca sunt mai simplu de vandut, Gherasoiu n-a mai deschis niciun magazin Lollipops din 2006.
"Ne-a luat doi ani ca sa facem cunoscut brandul pe piata", explica directorul de franciza, completand ca abia acum se gandeste si la extindere. Planurile sale sunt sa deschida inca trei magazine Lollipops in centrele comerciale Lake Park Plaza, Cotroceni Park si Sun Plaza, investitiile necesare fiind de aproximativ 100.000 de euro.
Vanzarile primului si singurului magazin Lollipops din Bucuresti au depasit anul trecut 110.000 de euro. Pentru anul in curs, Gherasoiu spera la o crestere de cel putin 50%.
Indiferent de activitatea de baza, comerciantii de moda trebuie sa fie atenti la tot ce se cere la un moment dat si ar putea fi rentabil. Musette, spre exemplu, o afacere de familie de sase milioane de euro anul trecut, isi imparte in mod egal marfa intre incaltaminte si accesorii.
"Gentile pot fi purtate doua-trei sezoane fara probleme. De aceea sunt si mai scumpe decat pantofii", spune Cristina Batlan, care conduce afacerea alaturi de sotul ei, Roberto.
Retailerul de incaltaminte si accesorii Aldo a mizat pe un concept nou de magazin pe piata romaneasca; lipit de magazinul de incaltaminte si marochinarie, Aldo a deschis un al doilea magazin destinat exclusiv accesoriilor.
Compania numara trei astfel de magazine "compacte", dupa cum le descrie Bianca Alexandru, director al diviziei de business a Aldo Romania, intre care unul este cel din Baneasa Shopping City.
In ceea ce il priveste, Dan Pavel, directorul general al Benvenuti, afirma ca in magazinele din reteaua proprie, care au avut anul trecut vanzari de 9 milioane de euro, segmentul de genti si accesorii a ajuns in prezent la 15-20% din stocul de marfa.
In paralel cu retelele Benvenuti si Enzo Bertini, Pavel s-a apucat sa dezvolte si o retea de magazine exclusiv de marochinarie si alte accesorii, sub brandul Oxus. Primul magazin a fost deschis deja la Oradea.
"Vom mai deschide unul in Trident Plaza din Constanta si probabil inca unul in Bucuresti", apreciaza Pavel. Accesoriile au o contributie deloc neglijabila si in afacerile retailerului de incaltaminte si marochinarie Leonardo.
"Desi a pornit ca o afacere complementara pentru o mai buna valorificare a spatiului de vanzare, azi marochinaria aduce in jur de 6-7% din totalul vanzarilor", spune Gratian Ivan, directorul comercial al Leonardo.
Compania urmeaza sa deschida pana la sfarsitul anului peste 50 de noi magazine Leonardo in Romania, Ungaria, Bulgaria si Moldova.
Leonardo estimeaza ca va incheia anul 2008 cu afaceri de 190-200 mil. euro, in crestere cu 30-40% fata de anul trecut.
Oferta se imbogateste si in segmentul de lux: primul magazin din afara Italiei al grupului Mengotti, specializat in vanzarea de haine, incaltaminte si accesorii de lux, a fost deschis recent pe Calea Victoriei, in urma unei investitii de 1,2 mil. euro.
Multibrandul (700 mp) vinde accesorii de lux din colectiile Prada, Valentino, Dolce Gabbana, Versace sau Giorgio Armani. "Pentru inceput vom comercializa doar genti si pantofi, urmand ca din iunie sa completam ofera si cu haine", spune Adriano Mengotti, presedintele companiei.
O serie de branduri au ales sa se extinda in provincie. Brasovul a devenit al doilea oras, dupa Bucuresti, unde se gasesc produsele brandului italian Furla, care comercializeaza genti si accesorii de lux.
Adrian Puiu, directorul firmei "Puiu si fiii", care detine franciza Furla pentru Romania, a deschis in februarie, in incinta Galeriilor Corona din Brasov, al doilea magazin Furla (65 mp), in urma unei investitii de aproximativ 160.000 de euro.
Impreuna cu Dragos Doros, Puiu este responsabil si de intrarea, anul trecut, a brandului elvetian Bally pe piata romaneasca. Prin firma Top Retail, cei doi mai opereaza si francizele Fratelli Rossetti si Bruno Magli.
Anul 2008 va aduce in Romania si brandul Louis Vuitton, detinut de producatorul francez de bunuri de lux Mo't Hennessy Louis Vuitton (LVMH), dar si brandul italian Gucci.

Mai multe nume noi
BANEASA SHOPPING CITY gazduieste 25 de magazine de accesorii si incaltaminte.

ACCESORII. Branduri de accesorii precum Assortie, Colours & Beauty, Mandarina
Duck sau Bags & More isi fac astfel intrarea pe piata prin franciza. Toate isi gasesc loc in mallul din Baneasa, alaturi de branduri ca Parfois, ITACC, La Pink, Dada, Sun Glass Hut sau Accessorize.

INCALTAMINTE. Competitia creste si in segmentul de incaltaminte, odata cu deschiderea primelor magazine sub sigla Giannini, Humanic, Minelli, Andre sau Dexim. Printre competitorii cu care impart spatiul din Baneasa se numara retele ca Enzo Bertini, Office Shoes, Elleganza, Baldinini, Nexus, Il Passo.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO