Analiză

Ritmul de crestere al vanzarilor de canapele depaseste de cateva ori avansul pietei de mobila

Ritmul de crestere al vanzarilor de canapele depaseste de cateva ori avansul pietei de mobila

Producatorii de canapele au in portofoliu cateva zeci de repere care sunt schimbate dupa cele mai noi tendinte europene.

11.05.2007, 21:08 619

Vanzarile de mobila de pe piata locala au avansat anul trecut cu 5%, pentru acest an fiind estimat un avans al vanzarilor de 10%. Piata de canapele nu evolueaza de la an la an doar in volum, ci si in ceea ce priveste profilul "consumatorilor" in sensul ca oamenii sunt mai atenti la calitatea detaliilor si la designul produselor. In acest moment, pe piata romaneasca nu exista foarte multe companii care sa produca doar canapele, aceste produse fiind combinate in general cu alte tipuri de mobilier.
Una dintre companiile de pe piata locala pentru care productia de canapele este principalul domeniu de activitate este Italsofa Romania, parte a grupului international Natuzzi, unul dintre cei mai mari producatori de canapele din lume. Natuzzi produce la Baia Mare doar canapele din piele si microfibra, care sunt exportate in proportie de 99%, in principal pe pietele Uniunii Europene.
Italsofa colaboreaza in prezent cu un singur client pe piata romaneasca, compania Linea Mex. "Desi Romania este o piata cu potential, puterea de cumparare a romanilor este inca destul de scazuta", a precizat Francesco Stasolla, vicepresedintele companiei. Potrivit lui Stasolla, ponderea exportului se va pastra si in perioada urmatoare, insa este posibil ca grupul italian sa intre si pe piata de retail din Romania.
O alta companie care produce canapele in Romania este Prestige Mob, care deruleaza aceasta activitate din 1999. Firma detine capacitati de productie pe o suprafata de 20.000 de metri patrati, iar pana in prezent s-au investit peste 4 milioane de euro in fabrica de langa Bucuresti.
Canapelele Prestige Mob sunt comercializate doar pe piata interna, compania avand colaboratori in majoritatea oraselor din tara. Produsele sunt comercializate prin intermediul magazinelor de specialitate din toata tara, reprezentantii companiei declarand ca nici in perioada urmatoare nu vor fi deschise magazine proprii pentru comercializarea produselor.
"Acest tip de dezvoltare nu face parte din politica firmei, deoarece nu este profitabil. Sunt deja multe magazine de profil, iar deschizand si noi altele nu am face decat sa ne marim cheltuielile", a declarat Oner Ermis, sales& marketing manager Prestige Mob.
Compania a realizat anul trecut vanzari de aproximativ 6,5 milioane de euro pe divizia de canapele, iar pentru anul acesta reprezentantii companiei estimeaza o crestere de aproximativ 25% pe acest segment. "Piata romaneasca pe acest domeniu este destul de dificila deoarece exista multi producatori de dimensiuni foarte mici, care practica preturi sub cele din piata. Acesta este si motivul pentru care in portofoliul nostru avem produse adresate atat clientilor cu venituri mai mici, cat si celor cu venituri mari", a precizat Oner Ermis.
In opinia acestuia, piata de canapele creste cu aproximativ 30% pe an, iar profilul consumatorului s-a schimbat in ultimii ani, in sensul ca oamenii sunt tot mai interesati de calitatea produselor si mai putin de pretul acestora.
Compania Prestige Mob este prezenta pe piata romaneasca din 1999, fiind o firma cu capital integral turcesc. Pe langa divizia de canapele, compania mai produce si saltele, cele doua departamente realizand anul trecut o cifra de afaceri de 12,5 milioane de euro.
Un alt jucator pe piata autohtona de canapele este compania Iugesti din Sibiu, care anul trecut a realizat vanzari de aproximativ 5 milioane de euro pe acest domeniu. Compania nu este producator de canapele, ci este reprezentantul in Romania al concernului german Schieder M?bel Holding, care inregistreaza vanzari la nivel mondial. Firma Iugesti a aparut pe piata in 1992, insa divizia de canapele a fost infiintata doar in anul 2000.
"In acel moment piata era dominata de canapele produse in Romania, fara ca modelele sa fie adaptate unui design modern. La inceput produsele se vindeau in functie de pret, adica erau solicitate modelele care nu costau foarte mult, fara a se pune accent pe calitate", declara Grigore Medrea, director economic in cadrul companiei Iugesti.
In opinia acestuia, dupa 2004, ca urmare a cresterii economice, cererea a devenit mai sofisticata, clientii punand mai mult accent pe calitatea produselor decat pe pretul acestora. In prezent, divizia de canapele reprezinta 50% din totalul cifrei de afaceri realizate de firma Iugesti.
"Cresterea pietei de canapele este strans legata de evolutia pietei imobiliare. Estimam ca piata pe acest domeniu se va afla pe un trend crescator inca cel putin doi ani de acum inainte", precizeaza Grigore Medrea. Conducerea companiei estimeaza pentru acest an o cifra de afaceri de cel putin 6,5 milioane de euro pentru divizia de canapele, valoare reprezentand o crestere de 30% fata de anul trecut.
Chiar daca firma Iugesti nu dispune de facilitati de productie pentru canapele, pana in prezent s-au investit aproximativ 4 milioane de euro in amenajarea unor spatii de prezentare pentru produse. Pentru acest an conducerea companiei si-a planificat un buget de investitii de aproximativ 3 milioane de euro, orientate de asemenea inspre extinderea spatiilor de prezentare si depozitare a produselor.
Compania comercializeaza in acest moment in jur de 80 de modele de canapele, iar proiectele pentru acest an prevad dublarea portofoliului de produse.
"Profilul consumatorului s-a modificat in sensul ca a devenit mai rafinat si mai cunoscator de la an la an. De aceea pentru a te mentine pe aceasta piata e nevoie de un portofoliu de produse cat mai variat si de un raport calitate-pret optim", crede Medrea.
Italienii de la Natuzzi detin in prezent, la Baia Mare doua corpuri de productie pe o suprafata de peste 65.000 de metri patrati si o capacitate de productie zilnica de aproximativ 2.300 de locuri (unitatea de masura la vanzarea unei canapele). Suprafata totala a terenului pe care compania in detine este de 200.000 de metri patrati. Compania a finalizat anul trecut proiectul de extindere a capacitatilor de productie, demarat la inceputul lui 2005, investitiile in dezvoltarea capacitatilor de lucru cifrandu-se anul trecut la peste 2,5 milioane de euro.
Reprezentantii companiei nu au dorit sa precizeze cu cat vor creste capacitatile de productie in urma acestei investitii, dar, potrivit conducerii, fabrica din Baia Mare lucreaza in prezent la capacitate maxima si se doreste cresterea progresiva a facilitatilor existente. Grupul italian a investit pana in prezent, in aceasta fabrica, peste 35 de milioane de euro.
Compania Italsofa Romania a inregistrat in 2005 o cifra de afaceri de 62,4 milioane de euro), in crestere cu 30% fata de 2004, cand valoarea acestui indicator a fost de 49 de milioane de euro.
Profitul net realizat in 2005 de Italsofa Romania a fost de 10,1 milioane de euro, fata de 9 milioane de euro in 2004.
Pentru acest an conducerea companiei estimeaza o cifra de afaceri de aproximativ 84 de milioane de euro, in crestere cu peste 10% fata de anul trecut, cand acest indicator a depasit valoarea de 76,3 milioane de euro (267 milioane lei).
Grupul Natuzzi are in total 25 de fabrici din care 21 in Italia, doua in Brazilia, una in China si una in Romania. Vanzarile anuale ale grupului se cifreaza la aproximativ 900 de milioane de euro si din 1993 compania este listata la Bursa din New York.
Cei mai importanti producatori de mobila de pe piata locala sunt Mobexpert si Elvila, iar printre grupurile internationale prezente in Romania se numara Ikea, care anul acesta a deschis primul magazin in Bucuresti.

Povestea businessului
Grupul Natuzzi a intrat pe piata romaneasca in 2001, cand a fost demarata constructia fabricii de la Baia Mare, investitie care s-a cifrat la aproximativ 15 milioane de euro; grupul este reprezentat in Romania de compania Italsofa, iar de la intrarea pe piata locala grupul a investit peste 35 de milioane de euro in dezvoltarea capacitatilor de productie;
Desi fabrica de la Baia Mare produce canapele Natuzzi de zeci de milioane de euro pe an, acestea nu ajung aproape deloc pe piata romaneasca, singurul client pe care compania il are in Romania fiind compania Linea Mex.
Grupul Natuzzi a fost fondat in 1959 de Pasquale Natuzzi si are ca domenii de activitate designul, producerea si comercializarea de mobila de lux, tapitata cu piele. Natuzzi este cel mai mare producator din domeniul mobilei din Italia si lider mondial in domeniul mobilei tapitate.
Compania Prestige Mob este prezenta pe piata romaneasca din 1999, fiind o firma cu capital integral turcesc. Pe langa divizia de canapele, compania mai produce si saltele, cele doua departamente realizand anul trecut o cifra de afaceri de 12,5 milioane de euro.
Pana in prezent compania turceasca a investit peste 4 milioane de euro in fabrica de langa Bucuresti, aproximativ 70% din aceasta suma fiind destinata productiei de canapele;
Compania Iugesti din Sibiu a fost infiintata in 1992, insa de-abia in anul 2000 isi face intrarea si pe piata de mobilier, in special canapele;
Desi firma Iugesti are statutul de importator si distribuitor si nu de producator, investitiile in amenajarea spatiilor de vanzare au depasit pana in prezent valoarea de 4 milioane de euro;
Pentru acest an conducerea companiei si-a planificat un buget de investitii de aproximativ 3 milioane de euro, orientate de asemenea inspre extinderea spatiilor de prezentare si depozitare a produselor.
Compania Iugesti importa si distribuie pe piata romaneasca, canapelele concernului german Schieder Mobel Holding, care inregistreaza vanzari la nivel mondial.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO