Analiză

Supermarketurile si-au dublat ponderea in vanzarile de apa minerala in dauna chioscurilor

Supermarketurile si-au dublat ponderea in vanzarile de apa minerala in dauna chioscurilor

Click pentru imaginea marita

25.09.2006, 17:10 208

Vanzarile mai mari in supermarketuri si ambalajul PET sunt principalele elemente in strategiile de dezvoltare ale producatorilor locali de apa minerala.
Ierarhia canalelor de distributie, in functie de volumele de apa minerala vandute, nu dezminte trendul inregistrat de retailul romanesc. Astfel, supermarketurile si marile magazine tind sa detina o pondere tot mai mare in totalul vanzarilor de apa minerala.
Ponderea acestora in totalul volumelor vandute aproape s-a dublat in perioada septembrie 2005-august 2006, fata de intervalul precedent, ajungand la 25,7%, potrivit datelor MEMRB. In acest timp, cea mai mare scadere au inregistrat-o chioscurile, care au ajuns la o pondere de 8,2% din totalul vanzarilor de ape minerale (cantitativ), fata de 11% in perioada anterioara.
Vanzarile in HoReCa (hoteluri, restaurante, catering) continua si ele sa scada, de la 10,7% din totalul volumelor vandute de ape minerale in perioada septembrie 2004 - august 2005 la aproximativ 8,4% in prezent, conform studiilor MEMRB.
"In general, producatorii de ape minerale nu se concentreaza pe distributia in HoReCa, aici fiind mai consumate bauturile racoritoare si cele energizante", explica Madalin Simion, brand manager Biborteni. HoReCa ar fi astfel ultimul canal vizat de strategiile distribuitorilor de apa minerala dupa atingerea unei pozitii solide pe retail, care totalizeaza in prezent, ca valoare, 81% din piata apelor minerale. "Un producator castiga mai repede urmarind feliile mari de piata, motiv pentru care noi am ales sa ne concentram pe imbutelierea PET si pe distributia pe retail", mai spune Madalin Simion. Toti producatorii locali de apa minerala merg in mare parte pe ambalajul PET, pentru ca presupune costuri de productie si de distributie inferioare imbutelierii la sticla.
PET-ul a ajuns astfel la o pondere de 90,2% din totalul pietei de apa minerala in prezent, in crestere fata de 88,5% in perioada septembrie 2004-august 2005, mai arata datele MEMRB.
"Apa imbuteliata la sticla este mai greu de transportat, iar sistemul de reciclare a sticlelor presupune un efort suplimentar pentru distribuitori", precizeaza Adrian Teslovan, directorul de marketing al grupului Romaqua, producatorul Borsec si Stanceni. Sticlele de apa minerala "din sticla" de pe piata au o capacitate maxima de 1 litru, astfel incat imbutelierea la sticla aduce volume mai mici de vanzari fata de PET, la acelasi efort de distributie.
Din aceste motive, la care se adauga obtinerea unui pret mai mic comparativ cu apa imbuteliata la PET, majoritatea producatorilor locali distribuie apa imbuteliata la sticla doar la nivel regional, in zonele din vecinatatea fabricilor. Structura pietei romanesti de apa minerala din punctul de vedere al ambalajului contrazice insa trendul pietelor mai dezvoltate din vestul Europei, unde consumatorii prefera tot mai mult apa minerala la sticla, spun exportatorii romani. Cu toate acestea, PET-ul este preponderent si la exporturi, din aceleasi motive pentru care el domina si piata locala.
Segmentul apei imbuteliate la PET se imparte la randul sau in segmentele "value for money" (pret mai mic pentru o cantitate mai mare de apa), reprezentand sticlele de 2 litri, segmentul de 1,5 litri pe care gasim brandurile mari de pe piata, si segmentul consumului imediat, sticla de 0,5 litri. Acesta din urma detine in prezent o pondere de 10% din consumul de apa minerala imbuteliata la PET, potrivit estimarilor din piata. Ponderea consumului de apa minerala imbuteliata la 0,5 litri este redusa, insa ca valoare ea aduce mai mult de 10% din veniturile producatorilor, datorita pretului mai mare.
Sticla de 1,5 litri este cea mai potrivita pentru imbutelierea apei minerale carbogazoase, potrivit unor studii calitative din piata citate de producatori.
Un alt trend al pietei locale, acelasi inregistrat si in tarile mai dezvoltate din Europa de Vest, este cresterea ponderii apei plate in totalul consumului de apa minerala. Vanzarile de apa plata au ajuns la o pondere de 32,5% din piata apei minerale, fata de 25% in perioada anterioara, arata studiul MEMRB realizat intre septembrie 2005-august 2006.
Valoric, apa plata detine in prezent aproximativ 30,7% din piata, fata de 24,3% in perioada septembrie 2004 - august 2005. Pe pietele mai dezvoltate din Europa de Vest, precum Germania, Italia sau Spania, consumul de apa plata a ajuns in prezent la aproximativ 38-40% din consumul de apa minerala. Tot mai multi consumatori romani renunta la apa furnizata de Regiile Autonome si se indreapta spre apele minerale imbuteliate.
"Apa plata este preferata mai mult de femei", spune Adrian Teslovan.
Cu toate acestea, consumatorii romani nu sunt inca suficient de educati pentru a cauta calitatile sanatoase ale apei minerale, ci doar un substituent al apei potabile de acasa. "Putini consumatori citesc eticheta de pe sticla de apa minerala, pentru a afla continutul de minerale din ea", afirma Madalin Simion, brand manager Biborteni.
Cand vine vorba de alegerea unui anumit brand, traditia numelui cantareste mai mult decat pretul pentru consumatorii romani, mai spune Madalin Simion. Oricum, la un pret mediu de 1 leu pe litru, diferentele intre produse sunt greu de resimtit, fiind de cateva zeci de bani pe litru.
Traditia brandurilor va avea un rol decisiv in mentinerea pozitiilor pe piata a producatorilor romani, ei fiind convinsi ca dupa integrare venirea jucatorilor straini nu le va crea probleme. "Un nume care nu spune nimic consumatorilor, care nu are o istorie de zeci sau chiar sute de ani pe piata locala, se va impune cu greu in Romania", afirma Madalin Simion.
El a mai declarat recent ca apele minerale produse in Romania sunt superioare din punct de vedere calitativ celor din majoritatea tarilor din Occident, al caror succes pe piata este sustinut preponderent de investitiile in promovare. Consumul anual de apa minerala in Romania este estimat de jucatorii din piata la aproximativ 44 de litri pe cap de locuitor, mult sub media Uniunii Europene, de 140 de litri pe cap de locuitor. Valoric, piata apei minerale depaseste in prezent 300 mil. euro, potrivit ultimelor estimari din piata.
Cu toate ca potentialul de crestere al pietei locale este inca insemnat, producatorii romani se indreapta tot mai mult spre exporturi.
Grupul Romaqua si-a extins recent capacitatea de imbuteliere de apa minerala in fabricile de la Borsec si Stanceni, in urma unor investitii estimate la 10 milioane de euro, vizand atat consolidarea pozitiei de leader pe piata locala, cat si dezvoltarea exporturilor. "Ungaria este deja o piata complementara pentru apa minerala Borsec, iar distribuitorul nostru de pe aceasta piata este la fel de important ca si distribuitorii interni: ii furnizam aceleasi materiale promotionale, are aceleasi promotii de marketing", spune Teslovan. Brandul Borsec este deja prezent in majoritatea lanturilor de supermarketuri din Ungaria.
Si apa minerala Dorna, imbuteliata de Coca-Cola HBC, este exportata in Republica Moldova si in Grecia, iar integrarea Romaniei ar putea aduce cresterea volumelor exportate si a numarului de piete externe, potrivit reprezentantilor companiei.
De altfel, Coca-Cola HBC a finalizat in acest an o investitie de 17 mil. euro pentru extinderea capacitatii de imbuteliere in fabrica de la Timisoara, vizand oportunitatile de export aduse de eliminarea taxelor vamale atat pentru apa minerala, cat si pentru bauturile racoritoare din portofoliu. Apa minerala plata este si ea ceruta pe pietele din Uniunea Europeana in care producatorii romani exporta, insa intr-o masura mai mica decat apa minerala carbogazoasa, mai spun exportatorii.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO