Analiză

Traficul aerian este in crestere puternica pe toate liniile dupa integrarea in UE

23.03.2007, 17:53 17

Companiile aeriene low-cost, dar si cele de linie regulata au inregistrat cresteri ale traficului de pasageri de cel putin 10% dupa integrarea in UE.
"Cu siguranta integrarea in Uniunea Europeana impulsioneaza traficul aerian din si spre Romania. Este insa mult prea devreme sa vorbim despre procente deoarece, in cazul British Airways, am putea avea o statistica comparativa abia peste doua luni", a spus Corina Enciu, director comercial British Airways pe Romania si Moldova. Reprezentantii British Airways au apreciat insa ca numarul de pasageri a crescut si pe ruta Bucuresti - Marea Britanie, principalul factor fiind eliminarea obligativitatii vizelor pentru cetatenii romani.
British Airways a introdus in 2006 un nou zbor pe zi catre Londra, dublandu-si astfel numarul de zboruri saptamanale pe ruta Bucuresti-Londra. Totodata, compania avea un gard de ocupare in luna februarie de 86%, cu 11% mai ridicat fata de luna similara din 2006.
Pe de alta parte, companiile low-cost au inregistrat cele mai mari cresteri, in general de peste 50%, ele urmarind dublarea sau chiar triplarea numarul de pasageri de la an la an. Totodata, tot mai multe companii aerine se arata interesate de piata locala de low-cost datorita potentialului de dezvoltare al acesteia. Astfel, Germanwing va opera din 25 martie pe ruta Bucuresti-K?ln, in timp ce compania spaniola Click Air a lansat o cursa Bucuresti-Barcelona.
Majoritatea companiilor aerine care opereaza in Romania au introdus pentru 2007 noi destinatii, sau si-au marit frecventa pe destinatiile existente, ceea ce a contribuit la cresterea inregistrata.
Compania Carpatair, al doilea jucator ca marime de pe piata aeriana locala, a inregistrat de la inceputul anului pana acum o crestere de 22% a numarului de pasageri, fata de aceeasi perioada a anului trecut. Astfel, compania a avut pana acum un trafic de 73.618 pasageri.
"Operam rute in plus fata de 2006, precum Frankfurt Main, Paris, Suceava, Satu Mare sau Budapesta si, in acelasi timp, ne-am marit capacitatea pe anumite rute, cum ar fi Italia. Totodata, si intrarea Romaniei in Uniunea Europeana va atrage, cel putin in prima faza, un numar sporit de pasageri pe toate destinatiile Carpatair, atat pe partea de business, cat si pe cea de leisure", a spus Paula Ardelean, vice-presedinte pe vanzari al Carpatair.
Totodata, numarul de pasageri pe ruta Bucuresti-Z?rich, operata de compania aeriana SWISS, a crescut cu 10% in primele doua luni din 2007, fata de perioada similara din 2006.
"Ne asteptam in continuare la o crestere de 10-15%", a spus Andreea Brezean, Sales Manager SWISS pe Romania si Moldova. Compania SWISS are deja un grad de ocupare de 85-90% pe aceasta ruta.
Compania SWISS nu a introdus zboruri noi in 2006, dar si-a marit gradul de ocupare, avand cu 10% mai multi pasageri pe acelasi numar de zboruri.
Si Air France a inregistrat pe rutele spre si dinspre Romania o crestere considerablia, insa reprezentantii companiei nu cred ca integrarea a fost cea care a impulsionat traficul.
"Incepand cu octombrie 2006 inregistram o crestere regulata a numarului de pasageri transportati si nu se prevede nicio intrerupere a acestei tendinte.
Ne asteptam ca aceasta crestere sa se accentueze, dar nu cred ca este legata de integrarea Romaniei in UE", a spus Rodolphe Lenoir, reprezentantul in Romania al companiei. In acelasi timp, Eurolines Romania a inregistrat o crestere de 26% a vanzarilor de bilete de avion pe companiile membre IATA.
"O crestere mai accentuata s-a inregistrat in luna ianuarie 2007, respectiv 37% fata de ianuarie 2006", a spus Aurelia Fulger, directorul comercial al companiei.
Chiar daca se astepta ca piata aeriana de low-cost sa se dezvolte in detrimentul transportului rutier, acest lucru nu s-a facut inca vizibil.
"Din punct de vedere al segmentului de transport rutier international, Eurolines a inregistrat o crestere a vanzarilor biletelor de autocar cu 40% in primele doua luni fata de aceeasi perioada din 2006", a spus Fulger.
In perioada urmatoare o parte dintre cei care calatoresc cu autocarul ar putea migra catre low-cost-uri.
"Activitatea de transport rutier international nu a fost afectata pana in prezent, intrucat autocarul reprezinta inca mijlocul de transport preferat de un mare segment de clienti romani. Pe termen mediu si lung insa, ca urmare a cresterii numarului de operatori aerinei low-cost, a extinderii operarii in mai multe puncte din Romania, precum si a modificarilor ce vor surveni in comportamentul clientilor, transportul rutier va fi afectat, mai ales pe rutele lungi", a spus Fulger.
Conform datelor furnizate de Institutul National de Statistica iesirile romanilor au crescut in ianuarie cu 12,3% fata de prima luna din 2005. Astfel, majoritatea transportatorilor au inregistrat cresteri.
"Odata cu integarea creste interesul romanilor pentru destinatiile din Europa, dar si interesul strainilor pentru Romania. Multi romani au plecat in strainatate atat in interes de afaceri, cat si pentru a calatori. Unii s-au dus chiar la shopping, luna februarie fiind si o perioada a reducerilor", a spus Traian Badulescu, purtatorul de cuvant al patronatului ANAT (Asociatia Nationala a Agentiilor de Turism).
Cresterea pietei din acest an a fost prevazuta atat pe segmentul de low-cost, cat si pe liniile regulate.
Piata aeriana de linie regulata va avea anul acesta o crestere de 8,4% a numarului de pasageri, pana la 3,8 milioane, potrivit reprezentantilor IATA Romania.
Numarul companiilor aeriene care opereaza pe aceasta piata este in crestere cu circa sase companii noi pe an. Pana acum si-a anuntat intrarea pe piata compania Finnair, care va opera din 10 aprilie pe ruta Helsinki-Bucuresti.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO