Analiză

Traficul pe aeroporturile din provincie urca cu 50% datorita liberalizarii pietei si cresterii economice

Traficul pe aeroporturile din provincie urca cu 50% datorita liberalizarii pietei si cresterii economice

Click pentru imaginea intreaga

08.08.2007, 20:33 35

Odata cu integrarea in Uniunea Europeana, insotita de liberalizarea pietei aeriene locale, traficul pe aeroporturi a cunoscut un ritm de crestere alert. Astfel, in primul trimestru al anului, traficul total de pasageri pe aeroporturile din Romania s-a ridicat la 1,4 milioane de pasageri, cu 46% in plus fata de perioada similara din 2006.
La aceasta performanta au contribuit nu numai aeroporturile din Bucuresti, ci si cele din tara, care si-au bugetat cresteri de cel putin 50% pentru acest an.
Cel mai mare aeroport din provincie dupa traficul inregistrat este Traian Vuia din Timisoara, unde se asteapta in acest an o majorare a traficului in ritm cu piata.
"La cresterea traficului de pasageri un aport important au atat dezvoltarea economica a regiunii, cat si noii investitori straini", spun reprezentantii aeroportului. Timisoara atrage unul dintre cele mai mari volume de investitii straine.
Pe Traian Vuia opereaza companiile aeriene TAROM, Carpatair, Lufthansa, Austrian Airlines, Malev, Alitalia, AlpiEagles, precum si operatorii cargo ABC Air Hungary sau Farner Air. Carpatair are sediul central si hub-ul la Timisoara, fiind a doua linie aeriana de pe piata dupa cifra de afaceri inregistrata anul trecut.
Compania aeriana cu sediul in Timisoara a inregistrat in 2006 afaceri de 73 de milioane de euro, bugetandu-si pentru anul acesta o crestere de inca 15%. Totodata, o contributie importanta la cresterea traficului pe Traian Vuia o au si zborurile charter. In aceasta vara, sapte linii aeriene vor opera chartere din Timisoara, Carpatair, Tarom, Blue Air, Air Cairo, Air Malta, Atlasjet, Futura Airways, respectiv Nouvelair.
Charterele au si ele o contributie importanta la cresterea totala a traficului aerian, mai ales ca numarul de chartere operate in acest an este dublu fata de anul trecut, potrivit datelor furnizate de Patronatul Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism.
Si pe aeroportul din Cluj traficul va creste in acest an cu 50%, potrivit estimarilor reprezentantilor companiei. Rezultatele pe primul semestru al anului sunt favorabile in acest sens, inregistrandu-se un trafic de 143.406 de pasageri, cu circa 40% mai mult fata de perioada similara din 2006.
"Cresterea are mai multe cauze, de la dezvoltarea economica si sociala, cresterea investitiilor straine, pana la liberalizarea traficului aerian odata cu integrarea si dezvoltarea competitiei in sectorul transporturilor aeriene", au spus reprezentantii aeroportului Cluj Napoca.
De pe acest aeroport opereaza companii aeriene precum Tarom, Carpatair, Blue Air si Romavia. Tarom, Carpatair si Blue Air opereaza si zboruri charter, alaturi de alte linii precum Nouvelair, Koral Blue, Air Malta sau Kartago Airlines.
Aeroportul Transilvania din Targu-Mures va avea in acest an cel mai mare boom, traficul estimat fiind de peste trei ori mai mare fata de anul trecut. In decursul acestei luni reprezentantii aeroportului se asteapta sa atinga cifra record de 100.000 de pasageri, urmand ca pana la sfarsitul anului traficul sa ajunga la 160.000 de pasageri. Aeroportul Transilvania este punct de aterizare pentru companii aeriene precum Air Traffic, Cimber Air, Malev, Tarom sau Wizz Air.
Dezvoltarea companiilor aeriene, inaugurarea de noi rute, a contribuit din plin la dezvoltarea aeroportului. Astfel, la inceputul anului 2006 compania ungara Malev a inaugurat destinatia Targu-Mures, iar in a doua parte a anului trecut low-cost-ul Wizz Air a operat primul zbor din Romania la Targu Mures. Wizz Air zboara acum din Targul Mures catre trei destinatii, Budapesta, Roma si Barcelona, urmand sa introduca si zboruri catre Londra, fapt ce va contribui fara drept de apel la dezvoltarea ulterioara a aeroportului.
"Masurile luate de managementul aeroportului, corelate cu cu elemente de turism si afaceri precum si zborurile low cost, au constribuit si ne sustin in continuare cresterea", au spus reprezentantii aeroportului Timisoara.
In Moldova, cel mai important aeroport este cel din Bacau, la a carui crestere a avut un aport important compania low-cost Blue Air, care opereaza curse pe rutele Bacau-Barcelona, Bacau-Torino si Bacau-Roma. Blue-Air este lider pe piata locala low-cost, fiind in acelasi timp a treia companie aeriana din Romania, cu afaceri de 50 de milioane de euro in 2006. Astfel, destinatiile catre Italia si Spania contribuie la dublarea traficului pe aeroportul din Bacau, unde in 2002 opera doar compania Carpatair, conform informatiilor de pe site-ul aeroportului.
De pe Bacau decoleaza si compania TAROM, care a anuntat recent introducerea rutelor Bacau-Torino (Italia) si Bacau-Roma (Italia). Compania aeriana de stat a rulat anul trecut afaceri de circa 230 de milioane de euro, fiind liderul pietei aeriene locale.
In Bucuresti, traficul creste in continuare, atat pe aeroportul Baneasa Aurel Vlaicu, cat si pe Henri Conada Otopeni. Intrucat aeroportul Aurel Vlaicu este in reparatii, cele trei luni de vara de trafic intens s-au transferat pe Henri Coanda.
"Cresterea pe care o vom inregistra in acest an va fi datorata in principal intrarii unor companii noi precum Finnair si Delta Air Lines. Mai putin de 50% din cresterea pe care am inregistrat-o pana acum s-a datorat mutarii temporare a zborurilor de pe Baneasa pe Otopeni", a spus Valentin Iordache, purtatorul de cuvant al aeroportului.
In luna iunie, din totalul de 550.192 de pasageri care au utilizat Aeroportul International Henri Coanda Bucuresti, 24,8% au reprezentat traficul companiilor aeriene ce opereaza temporar pe Otopeni.
Aeroportul Otopeni a inregistrat la sase luni un trafic de 2,1 milioane de pasageri, in crestere cu 38% fata de primul semestru al anului trecut, marindu-si astfel estimarea pentru anul in curs la 5 milioane de pasageri, fata de 4,5 milioane cat isi bugetase la inceputul anului.
Intreruperea traficului pe Baneasa din aceasta vara a intrerupt cresterea de anul trecut, cand traficul de pasageri a fost dublu fata de 2005. Insa marirea pistei si intrarea unor noi companii low-cost vor determina o crestere sigura in anul urmator.
Pe aeroportul Baneasa opereaza companii low-cost precum Blue Air, MyAir, Sky Europe, Wizz Air, Germanwings sau easyJet. Wizz Air a inceput sa opereze de pe Baneasa in acest an, ca si Germanwings, divizia low-cost a Lufthansa, care a intrat pe piata in acesta primavara. Totodata, easyJet va incepe operarea de curse de pe Baneasa in toamna acestui an.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO