Un român a cheltuit anul trecut pe mâncare, haine, încălţăminte, produse de îngrijire şi mobilier, circa 1.300 de euro, acesta fiind cel mai mic buget de cumpărături din regiune, mai mic decât al bulgarilor şi ucrainenilor, care au salarii mai mici decât cele din România.
La polul opus, un ceh a cheltuit de trei ori mai mult şi un polonez de două ori mai mult decât un consumator român, potrivit calculelor ZF pe baza datelor companiei de cercetare de piaţă PMR.
Vânzările totale din retailul local (mai puţin comerţul cu vehicule, motociclete şi carburanţi) s-au ridicat anul trecut la circa 26 de miliarde de euro, sub cele din Cehia, unde sumele pentru mâncare, haine, pantofi, cosmetice şi mobilier s-au ridicat la 36 de miliarde de euro la o populaţie de două ori mai mică.
Potrivit datelor ZF, cei mai mulţi bani, aproape jumătate din sumă, merg către mâncare şi băuturi non-alcoolice, restul banilor fiind cheltuiţi pe bunuri nealimentare, ţigări şi alcool.
Cea mai importantă piaţă pentru comercianţi rămâne Rusia unde 145 milioane de oameni cheltuie 450 de miliarde de euro.
Citiţi în continuare pe ZF Corporate:
- date despre valoarea cheltuielilor în ţările vecine
- detalii despre salariul mediu din alte ţări europene
Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 11.03.2014