Analiză

Vant din pupa pentru operatorii portuari

28.09.2004, 00:00 24

Companiile portuare au avut de castigat anul acesta de pe urma majorarii pretului si a cererii din industriile petroliera, siderurgica si a celei producatoare de aluminiu.
In industria petroliera, a contat avansul important inregistrat de pretul petrolului in acest an, iar in celelalte doua industrii, influenta principala a avut-o cresterea cererii determinata la nivel global de apetitul crescut al pietei chineze, toate acestea avand un  efect pozitiv asupra companiilor romanesti care exporta pe pietele din afara.
In acelasi timp, multe companii importa o serie de materii prime necesare procesului de productie. Iar in conditiile in care cea mai ieftina modalitate de transport a unor cantitati mari de minereuri, produse petroliere este transportul pe apa, o activitate mai "incinsa"  in aceste industrii inseamna mai mult de lucru si pentru operatorii portuari. 
Potrivit datelor furnizate de Administratia Porturilor Maritime Constanta, traficul total in porturile Constanta, Midia si Mangalia in primele sase luni ale anului curent a fost de 23,5 mil. tone, inregistrand o crestere de 6,23% comparativ cu perioada similara a anului trecut. Cresterea traficului pe semestrul intai se datoreaza in principal cresterii traficului maritim cu 9,1%. Astfel, in primele sase luni ale anului, traficul maritim a inregistrat 17,8 milioane de tone, in timp ce in aceeasi perioada a anului trecut, s-au inregistrat 16,3 milioane tone.
Prin terminalele Comvex si Oil Terminal trec in fiecare luna peste 1 milion de tone , in timp ce marfurile tranzitate prin intermediul Socep sunt in jurul a 150.000 tone/luna.
In ce masura insa s-a simtit in conturile operatorilor cresterea activitatii in industriile respective ? Reprezentantii principalelor companii din acest domeniu spun ca in mod semnificativ.
"Cresterea importului de titei, dar si a exporturilor de benzina si motorina a contribuit la cresterea activitatii operatorului portuar Oil Terminal", potrivit lui Gabriel Daraban, directorul general al companiei.
In acelasi timp,  cresterea activitatii in industria siderurgica si in cea producatoare de aluminiu influenteaza in mod pozitiv si activitatea Comvex, a spus Viorel Panait, directorul general al terminalului Comvex Constanta.
Potrivit directorului Comvex, aceasta  influenta se va reflecta mai mult in rezultatele companiei din perioada urmatoare.  "Cresterea siderurgiei pe plan mondial, unde preturile s-au triplat datorita cererii crescute de pe piata din China, a determinat toti producatorii din Europa Centrala si de Est sa - si majoreze cotele de productie. In acelasi timp, porturile din Europa de Vest, din Slovenia de exemplu, nu mai au capacitatea necesara pentru a prelua cantitatile suplimentare, astfel ca agentii economici apeleaza la terminalul nostru" a spus Panait.
Oil Terminal si Socep au raportat cresteri ale profitului net pe primul semestru intre 60 si 80%, dar Comvex nu. "Anul trecut, Comvex a raportat un profit mai mare datorita faptului ca a incasat o serie de penalitati de la Ispat Sidex, incasarea acestor penalitati determinand cresterea cifrei de afaceri cu aproximativ 106 miliarde de lei" a comentat Panait. "In acest an, profitul operational s-a mentinut la acelasi nivel, desi actionarii au aprobat reevaluarea imobilizarilor corporale conform prevederilor legale in vigoare, amoritizarea singura generand cheltuieli suplimentare de 1 milion de dolari pe an" a adaugat Panait.
Si profiturile cresc, nu numai volumul de afaceri.
Comvex a obtinut in acest an un profit net de 33,2 miliarde de lei, cifra de afaceri realizata in primele sase luni ale anului curent fiind de 186 miliarde de lei. In termeni de profitabilitate, Comvex a mers mai bine in acest an comparativ cu anul trecut, potrivit conducerii companiei.
Oil Terminal a obtinut in primul semestru un profit net de 43 miliarde de lei, cu 85% mai ridicat comparativ cu profitul realizat in primele sase luni ale anului trecut. Cifra de afaceri realizata de companie in primul semestru a fost de 517,1 miliarde lei, in crestere cu aproape 28% fata de aceeasi perioada a anului precedent.
Socep a incheiat primele sase luni ale anului cu un profit net de 58,9 miliarde de lei, in crestere cu 39% fata de aceeasi perioada a anului trecut. Cifra de afaceri a companiei a inregistrat o crestere de 53%, atingand 190,5 miliarde de lei.
 Contextul favorabil in industria siderurgica si in cea de producere a aluminiului  a determinat conducerea Comvex sa estimeze pentru al doilea semestru al anului cresteri de 15% la nivelul atat al profitului, cat si la cel al cifrei de afaceri comparativ cu nivelurile realizate la sfarsitul primului semestru. Potrivit estimarilor respective, compania respectiva ar trebui sa obtina in acest an un profit de peste 71 miliarde de lei, la o cifra de afaceri de 400 miliarde de lei.
In acelasi timp, Oil Terminal si-a revizuit in sens pozitiv previziunile pentru anul in curs, estimand pentru acest an o crestere a profitului cu 20% peste nivelul bugetat, si un avans al cifrei de afaceri de 14% comparativ cu nivelul estimat initial. Astfel, Oil Terminal se asteapa sa obtina in acest an un profit net de 22,8 miliarde de lei, la o cifra de afaceri de 979 miliarde de lei.
Pe de alta parte, Socep Constanta se asteapta sa obtina in acest an un profit de 100 miliarde de lei la o cifra de afaceri de peste 500 miliarde de lei. Profitul brut se situeaza aproximativ la acelasi nivel cu cel de anul trecut, datorita cresterii costurilor ca urmare a cresterii pretului in euro la importuri si a cresterii cheltuielilor cu salariile. Cifra de afaceri ar trebui sa fie cu cel putin 12% mai ridicata in lei comparativ cu anul 2003.
Toate cele trei companii au in plan programe ample de investitii. Oil Terminal si-a stabilit pentru acest an investitii de peste 100 miliarde lei, care vizeaza scoaterea la suprafata a conductelor, modernizarea rezervoarelor pentru reducerea emisiilor poluante si pregatirea terminalului conform cerintelor Uniunii Europene. Actionarii Comvex au aprobat pentru 2004-2005 un program de investitii de 9,7 milioane dolari,  indreptat in directia maririi vitezei de operare a navelor de mare capacitate, fiind investitii in echipament si in automatizarea echipamentelor. Finantarea pentru acest program al Comvex va fi asigurata in proportie de 50% din surse proprii, restul de bani venind din partea unui credit pe 7 ani luat de la HVB Bank.  Socep deruleaza in acest an un program de investitii de aproximativ 2 milioane de dolari, investitii similare urmand sa se realizeze si in anul viitor. Finantarea acestor programe se va face din surse proprii.



Doi mai mari...si restul
In prezent, pe aceasta piata  a  serviciilor portuare de  manipulare de marfuri se gasesc aproximativ 35 companii, principalii jucatori fiind Oil Terminal si Comvex, fiecare detinand o pondere de circa 30% in totalul marfurilor tranzitate prin Portul Constanta. Oil Terminal este cel mai mare operator via mare din Romania, avand ca obiect de activitate prestarea de servicii privind primirea, depozitarea si expedierea titeiului, a produselor petroliere si a produselor chimice lichide. Pe de alta parte, Comvex este  cel mai mare terminal specializat in operarea materiilor prime solide vrac (minereuri de fier, carbuni, cocs sau bauxita) din arealul Marii Negre, acoperind o suprafata de 700 386 mp in sudul Portului Constanta. Un alt operator important este Socep Constanta, cu o cota de piata de aproximativ 10% in totalul marfurilor tranzitate, aceasta companie activand mai ales pe sectorul marfurilor generale. Toate aceste trei companii sunt cele mai importante dintre societatile de acest gen care sunt listate pe piata de capital de la noi.
Pentru marfuri solide vrac (mineruri de fier, ciment, cereale, imgrasaminte chimice), principalii operatori sunt Comvex si Minmetal. In ceea ce priveste marfurile lichide vrac (petrol si produse petroliere), cele mai importante companii de operare sunt Oil Terminal si Rompetrol Logistics Sucursala Transport Constanta. Pe sectorul marfurilor generale, intre principalii operatori se regasesc Socep, Chimpex si Umex. catalin.ciocan@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO