Analiză

Vremea ploioasa ineaca sperantele pentru un start bun al vånzarilor de bere

10.05.2005, 18:51 18

Istoria se repeta. Ca si anul trecut, berarii au primit la inceput de vara in loc de soare - "cel mai bun agent de vånzari pentru bere", vreme ploioasa si innorata care a amånat invazia teraselor. Vånzarile principalilor jucatori pe primele trei luni au fost sensibil egale cu cele din perioada similara a anului trecut, insa cifrele pentru aprilie si mai (primele doua luni din cele cinci cånd producatorii vånd cel mai bine) nu sunt imbucuratoare.

Majoritatea jucatorilor au inca inima strånsa si nu risca in nici un fel de pronostic pentru vånzarile din aceasta vara. Totusi, pentru intreg anul 2005, jucatorii din piata apreciaza ca piata berii va avea o crestere usoara de 3-4% fata de anul trecut.



Obsesia vremii ploioase

Vremea ploioasa a devenit inamicul public numarul unu, iar in curånd vånzarile de bere vor fi facute publice in paralel cu anunturile venite de la Agentia Nationala de Meteorologie si Hidrologie (ANMH).

Inevitabil, discursul despre vånzari al unui berar se leaga de umiditate si temperatura din aer, si pe buna dreptate pentru ca o vara senina si calda aduce vånzari cel putin duble pentru berari fata de cele realizate intr-o vara ploioasa.

Sezonalitatea berii incepe de undeva de la sfårsitul lui aprilie si se termina undeva la sfårsitul lui septembrie.

"Timpul inca nu ne lasa, la noi in regiune inca ploua. Pe primul trimestru al acestui an, raportat la perioada similara a anului trecut, am produs cu 12.000 de hectolitri mai mult. In aprilie am reusit sa facem cu 10% mai mult, insa primele zile ale lui mai sunt dezastruoase, desi pe 1-2 mai am avut vånzari foarte bune, pentru ca au fost si Sarbatorile de Paste. Insa imediat dupa aceea, vånzarile au scazut drastic", spune Virgil Mailat, presedintele si unul dintre actionarii Bere Mures, cel de-al saselea jucator din piata, detinatorul marcii Neumarkt.

Pesimismul continua. "Vara se vinde de doua-trei ori mai mult decåt iarna insa mi-e frica sa fac prognoze pentru aceasta vara. Sper sa ne mearga mai bine si sa nu avem problemele de anul trecut. Din datele pe care le detin, majoritatea jucatorilor din piata au avut probleme cu vånzarile", spune Mailat.

Catalin Ignat, director de marketing al United Romanian Breweries Bereprod (URBB), imbuteliatorul Carlsberg si Tuborg, afiseaza un tonus mai optimist. "Vara incepe, calendaristic vorbind, pe data de 20 mai. Pe primele 3 luni am atins o cota de piata de 9%, iar ca vånzari am inregistrat o crestere de 10% fata de aceeasi perioada a anului trecut".



European Drinks se apropie de liderul pietei, Brau Union

European Drinks, jucatorul care a bulversat anul trecut piata berii cu berea la PET, este unul dintre putinii jucatori care au motive de satisfactie pentru acest inceput de an.

"Desi inceputul de an a fost unul destul de rece, berea produsa de European Drinks a inregistrat o crestere constanta a vånzarilor, påna pe locul doi dupa cota de piata in volum", spune Ioan Micula, presedintele European Drinks.

Conform unui studiu AC Nielsen citat de European Drinks, cota de piata in volum a acestui jucator a atins in martie 2005 pragul de 18,4%, situåndu-l astfel pe locul doi dupa liderul pietei Brau Union.

Edwin Botterman, managing director Brau Union, spune ca vånzarile de bere au pornit in acest an cu stångul, dar se asteapta la o revenire.

"Demarajul sezonului berii din acest an a fost ingreunat de primavara capricioasa. Operam intr-o industrie care, se stie, este foarte sensibila la starea vremii, aceasta influentånd direct nivelul vånzarilor", spune Botterman.

Vånzarile Brau Union, care detine marcile Heineken, Golden Brau, Silva si Gösser, s-au situat pe primele trei luni la un nivel similar celui din aceeasi perioada a anului trecut.

"E drept ca vremea nefavorabila a afectat usor estimarile noastre, dar suntem convinsi ca vom recupera deoarece ne putem baza pe cåteva marci ale caror performante sunt mai bune decåt estimasem. Ramånem, bineinteles, precauti in ceea ce priveste cresterea preturilor ca urmare a maririi accizelor, care isi va produce efectul si asupra volumelor", sustine Botterman.

Numit recent la conducerea liderului pietei, Botterman are un mandat foarte dificil la cårma Brau Union, care si-a inchis unele capacitati de productie in ultimii ani pe fondul unei corectii destul de severe a cotei de piata.

Mihai Albu, directorul general al Interbrew Romånia, spune ca piata a inregistrat totusi o crestere in prima parte a acestui an.

"Conform datelor furnizate de INS, piata berii a crescut in primul trimestru al acestui an cu 6,3% fata de 2004. Anul acesta lupta se da pe aceleasi fronturi ca si in 2004: premium si PET. Cota de piata a PET-ului din totalul vånzarilor de bere a ajuns la 31%. Cred ca piata va continua sa creasca in acest an, iar daca si vremea va fi de ajutor, ne asteptam la o crestere a pietei de peste 4%", spune Albu.

Conform datelor companiei de cercetare a pietei MEMRB, citate de Interbrew, compania a avut pe primul trimestru al acestui an o cota de piata de 21,3%, care o situeaza pe locul 2 in topul berarilor din Romånia.



Forfota mare in segmentul popular si cel premium

Pe piata de bere, noutatile s-au tinut lant atåt in segmentul popular, cåt si in cel premium in ciuda unui an 2004 prost si a unui inceput de vara la fel de nefericit.

Liderul pietei, Brau Union, si-a schimbat "in masa" structura de conducere, lansånd o ofensiva de promovare pentru una din marcile sale din segmentul mediu - Golden Brau - in paralel cu o sustinere puternica pentru cea mai cunoscuta marca a noului sau actionar majoritar - Heineken.

Aceasta mai ales dupa ce Heineken a atins , in doar patru luni de vånzari tintele propuse, motiv pentru a anunta ca Heineken va fi produsa local si nu importata si imbuteliata.

Ocupantul locului doi, Interbrew, continua campania sa puternica de promovare a principalelor sale doua marci premium internationale - Stella Artois si Becka??s - concomitent cu investitii puternice in principalul sau brand national: Bergenbier.

Unul dintre cei mai activi jucatori la inceputul acestui an a fost Compania de Bere Romånia (CBR), filiala sud-africanilor de la SAB Miller, care a lansat doua marci in segmentele care au mers foarte bine anul trecut. Romånia a fost cea de-a doua tara din lume unde a fost lansata berea italiana Peroni Nastro Azurro, pozitionata in segmentul superpremium cu o campanie puternica de promovare. CBR a lansat in våltoarea segmentului de bere la PET, marca Ciucas, preluata anul trecut la momentul achizitionarii fabricii de bere Aurora Brasov.

United Romanian Breweries Bereprod (URBB), unde danezii de la Carlsberg detin un pachet minoritar, a continuat sa investeasca masiv in marcile sale - Tuborg, Carlsberg si Skol - si a adus de curånd pe piata romåneasca berea germana Holsten. Producatorul acesteia a fost preluat anul trecut de Carlsberg.

Segmentul berilor de import, care detine doar 2% din piata, continua sa-si mareasca portofoliul, importatorii mizånd pe cresterea acestuia dupa aderarea Romåniei la UE, cånd taxele vamale vor fi eliminate, masura care va aduce pretul berilor de import mai aproape de cel al berilor produse local.

Dupa ce spaniolii de la San Miguel au intrat pe piata romåneasca la sfårsitul anului trecut, a fost råndul nemtilor de la Krombacher sa intre pe piata prin intermediul BR Distribuiton, o companie din RTC Holding, unul dintre cei mai importanti distribuitori de consumabile. Vånzari in crestere pentru acest an asteapta si BDG Distribuition, importatorul marcilor Corona (a grupului mexican Modelo) si Budweiser (a cehilor de la Budejovicky Budvar).

Piata de importuri s-ar putea aglomera si mai mult in cursul acestui an, o serie de alti jucatori internationali, care nu se afla in acest moment aici, anuntåndu-si intentia de a patrunde fie prin importuri, ba unii chiar prin productie, cum este cazul australienilor de la Fostera??s.

Fara o putere financiara ca a marilor companii, micii jucatori isi continua campania de promovare la nivel local, presånd si ei in segmentul PET. European Drinks, singurul jucator de dimensiuni mai mari, dar neafiliat grupului celor patru mari multinationale, este de altfel singurul care investeste in sustinerea principalei sale marci: Burger. stelian.negrea@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO