Auto

Ce stie sa faca inlocuitorul lui Citroen Xsara in clasa compacta

24.11.2004, 00:00 36



Are aceeasi platforma cu Peugeot 307, fiind produs chiar in aceeasi uzina de la Mulhouse, din Franta. A implicat investitii de peste 700 de milioane de euro si va lua locul in gama unui model, Xsara, ce a ajuns la vanzari de 1,5 milioane de unitati, in aproape 7 ani. C4 este ultimul produs realizat de francezii de la Citroen pentru clasa compacta si va ajunge de anul viitor si pe piata romaneasca.



Scaunul care vibreaza cand ai schimbat banda fara sa semnalizezi, volanul cu centrul fixa, ecranul cu afisaj translucid sau odorizator incorporat in consola centrala, nici o inovatie nu este prea putin pentru a atrage atentia, cred inginerii de la Citroen.



Doar timpul va decide care dintre aceste noutati introduse in premiera pe modelul din clasa compacta C4 vor fi considerate utile de catre clienti si vor deveni elemente de referinta.



De toate aceste inovatii am avut si noi ocazia sa ne convingem cu ocazia unui drive-test organizat de producatorul francez, unde altfel, decat in Franta.



Prezentata in premiera la Salonul Auto de la Paris din toamna acestui an, C4 este disponibil in doua variante de caroserie, coupe si berlina. Fidel politicii sale de a-si echipa modelele cu o gama cat mai completa de motorizari, Citroen nu s-a dezmintit nici in cazul C4. Cel mai nou reprezentant al francezilor in clasa compacta este disponibil in cinci variante de motorizari pe benzina, de la "micutul" 1,4 litri si 90 de cai-putere si pana la varianta de 2 litri si 180 de cai-putere, instalata pentru prima data pe un automobil Citroen - C4 Coupe.



Variantele diesel sunt la randul lor prezente pe noul C4, chiar daca cele trei motoare HDi, cu puteri intre 110 si 138 de cai-putere sunt depasite de oferta de motoare pe benzina.





Precum copii mici



Dincolo de performantele acestor motoare, surprind toate elementele de noutate prezente pe noul C4, inlocuitorul modelului Xsara, cel care a contribuit din plin la vanzarile Citroen cu cele 1,5 milioane de unitati vandute.



Anuntat cu mare pompa de francezi la prezentarea modelului, volanul cu coloana centrala fixa ne-a facut foarte curiosi. Astfel, aproape toti ziaristii care s-au asezat pentru prima data in masina, au apucat bine de volan si au invartit pe loc de volan precum face orice copil cu masina parintilor.



Intr-adevar, chiar daca volanul este intors spre dreapta sau spre stanga, coloana centrala ramane fixa, senzatia fiind cel putin stranie. Acomodarea nu dureaza mai mult de zece-douazeci de secunde, poate mai mult pentru cei care in timp ce conduc acceseaza in mod frecvent comenzile aflate pe volan, de la instalatia audio si pana la telefon sau limitatorul de viteza.



Ecranul pentru afisarea informatiilor referitoare la viteza aduce la randul sau o inovatie. Practic, spun inginerii francezi, soferii nu mai pot aduce ca argument in momentul in care sunt opriti de radarele politiei faptul ca nu au putut vedea ce viteza aveau, deoarece banda translucida pe care sunt afisate informatiile se ajusteaza automat in functie de luminozitatea din interior.





Scaunul care vibreaza



Insa piesa de rezistenta si totodata cea mai utila gaselnita a celor de la Citroen, dupa parerea noastra, pare a fi scaunul soferului. Acesta il avertizeaza pe sofer in momentul in care, la o viteza de peste 80 de kilometri pe ora, masina trece de pe o banda pe alta, fie ca este vorba de o depasire a liniei continue sau discontinue, iar soferul nu a semnalizat aceasta schimbare de directie.



Mai exact, senzorii aflati in partea frontala a masinii, detecteaza orice schimbare a benzilor, in stanga sau dreapta. In cazul in care soferul nu a activat semnalul de schimbare a directiei, "creierul" noului Citroen C4 considera ca soferul ar putea fi aproape sa atipeasca la volan si ii transmite prin intermediul scaunului o vibratie care ar trebui sa il trezeasca.



Sistemul de avertizare este cu atat mai important cu cat pe piata vest-europeana, spun studiile citate de Citroen, aproape o treime din accidente au loc in momentul schimbarii directiei de mers fara a semnaliza intentia.





Parfumul inclus



Chiar daca nu este vorba de premiere mondiale, asistenta la parcare, limitatorul de viteza si sistemul de avertizare asupra presiunii scazute a anvelopelor, sunt tot atatea argumente pentru clienti, afirma inginerii francezi.



"Jumatate din masinile care circula in Europa de vest ruleaza cu anvelopele desumflate. O buna parte din accidente se petrece tocmai datorita acestui lucru", explica reprezentantii Citroen.



Nu in ultimul rand, noul Citroen C4 ofera ca dotare standard si un odorizat de bord integrat in designul consolei centrale. "In Franta se vand anual 20 de milioane de odorizante de bord", spun cei la Citroen, care au decis sa ofere trei arome gratis o data cu achizitia oricarul C4, restul de opt aflate in portofoliu fiind la randul lor disponibile, insa contracost.



Necesare sau nu, toate sistemele si produsele disponibile pe noul C4 reprezinta gaselnitele la care francezii de la Citroen s-au gandit pentru a se putea diferentia de modele concurente precum Peugeot 307, "fratele de grup", cu care imparte mai bine de 60% dintre piese,incluzand aici si o buna parte dintre motoare.



Sistemul Navidrive, care include navigatie GPS, un hands free si un CD changer cu o magazine de 5 CD-uri, precum si un sisteme audio cu zece boxe dezvoltat special de JBL sunt alte echipamente care ar trebui sa justifice cei aproximativ 15.000 de euro cat este pretul de pornire al modelului Citroen C4 pe piata vest-europeana.



Romanii interesati vor avea de asteptat, potrivit companiei ATS, importatorul marcii franceze pe piata romaneasca, pana la inceputul anului viitor, luna ianuarie modelul urmand a fi lansat oficial.
ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO