Auto

CSAT a aprobat ca autostrada Ploieşti - Braşov să fie un „proiect de interes naţional“. Odiseea autostrăzii de pe Valea Prahovei nu se mai sfârşeşte: peste 15 ani de eşec şi nicio soluţie

CSAT a aprobat ca autostrada Ploieşti - Braşov să fie...

Autor: Iulian Anghel

31.07.2019, 00:05 1145

„Am aprobat ca proiectul autostrăzii Ploieşti-Braşov să fie declarat obiectiv strategic de interes naţional“ a anunţat preşedintele Klaus Iohannis marţi, la finalul şedinţei CSAT.

În urmă cu câteva săptâmâni premierul Viorica Dăncilă a anunţat că guvernul cere să construiască autostrada Comarnic-Braşov din fonduri publice, renunţând astfel la proiectul unui parteneriat public- privat, o idee începută şi abandonată de trei ori în decurs de 15 ani.

Preşedintele a amintitit însă că mai există o autostradă care trebuie să fie făcută cu fonduri publice.

„Am atenţionat-o pe doamna prim-ministru că încă de la finalul anului trecut este în vigoare o lege pe care guvernul continuă să o încalce şi care prevede obligativitatea constru­irii Autostrăzii Moldovei. Avem o nouă dovadă a incapacităţii acestei guver­nări de a dezvolta România. Este deplina responsabilitate a guvernului de a găsi acele soluţii care se impun pentru a putea realiza aceste proiecte prioritare pentru milioane de ro­mâni, inclusiv posibilitatea declarării şi acestui obiectiv de infrastructură ca unul strategic de interes naţional, lucru pe care l-am propus foarte concret în şedinţa CSAT de astăzi“, a spus preşedintele. Sunt peste 15 ani de când guvernele succesive au fluturat proiectul autostrăzii peste munţi pe Valea Prahovei.

În 2004 guvernul a semnat cu francezii de la Vinci contractul pentru construirea a 36 de kilometri de autostradă între Comarnic şi Predeal, urmând ca în patru ani să fie finalizate lucrările. Un an mai târziu proiectul era blocat pentru că Uniunea Europeană nu a vrut să-l finanţeze. În 2006-2007 a fost propusă concesio­narea autostrăzii, zadarnic.

În ianuarie 2010, statul român a semnat un nou contract cu Vinci şi grecii de la Aktor, denunţat apoi de consor­ţiul semnatar, care nu a găsit finanţare.

Mai, 2014: o nouă încercare, în PPP, eşuată un an mai târziu. Guvernul Tudose a încercat în 2017 un deal cu Banca Mondială, pentru un studiu de fezabilitate. S-a renunţat mai apoi şi proiectul unui PPP a fost reluat cu o companie din China şi una din Turcia.

La începutul lunii premierul a anunţat că autostrada va fi construită din fonduri publice. Fonduri publice pe care nu le-a identificat însă nimeni.

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO