Auto

Dacia fabricată la Mioveni vs. Dacia "made in" Tanger. Ce aruncă în joc cele două fabrici

Dacia fabricată la Mioveni vs. Dacia „made in“ Tanger. Ce aruncă în joc fiecare dintre cele două fabrici

Autor: Bogdan Alecu

21.12.2011, 00:09 9494

Intrarea în producţie a monovolumului Lodgy este o veste bună nu numai pentru Maroc (Tanger), unde francezii de la Renault au investit un miliard de euro pentru a dubla producţia anuală a Dacia, ci şi pentru producătorii de componente, având în vedere că din România se vor exporta şi mai multe piese către uzina din Tanger.

"Vor exista exporturi de piese din România pentru Lodgy către uzina din Maroc, iar astfel lansarea lui Lodgy este o veste bună şi pentru activitatea Renault de aici. Piesele nu sunt colecţii CKD, ci componente comune cu platforma de modele produse la Dacia, iar acestea vor fi exportate de la Piteşti. Vânzările Dacia ne-au făcut să creştem capacitatea de producţie, iar acest lucru nu se mai putea face la Piteşti, care a ajuns la maximul capacităţii sale. Astfel am deschis un nou centru de producţie în Maroc, care este o piaţă dinamică. Acel centru de producţie ne oferă deschidere bună pentru exporturi", a spus Jean-Christophe Kugler, 50 de ani, care a preluat funcţia de director Renault pentru regiunea Euromed (România, Bulgaria, Turcia, Maroc, Algeria şi Tunisia) şi pe cea de preşedinte al Automobile Dacia la 1 noiembrie anul acesta.

Decizia cu privire la investiţia în Maroc a fost luată în contextul în care la Mioveni uzina deja a ajuns la o capacitate maximă, de 65 de maşini pe oră, respectiv aproape 350.000 de maşini anual.

Cu toate acestea, în 2005-2006 grupul francez se arătase interesat de preluarea uzinei de la Craiova, la care a renunţat în septembrie 2006, în aceeaşi perioadă fiind luată şi decizia de a investi în Maroc. Fabrica din Tanger va începe să producă din 2012.

România a trecut la etapa dezvoltării unor produse noi

Aşa cum creşterea costurilor a determinat Renault să producă maşini low-cost în România, dar să proiecteze în continuare noi modele în centrul tehnologic de la Paris, acum francezii pariază pe România mai mult pe dezvoltarea de noi produse decât pe producţia efectivă a acestora.

"În România există acum o adevărată cultură auto, ştim aici să proiectăm şi să fabricăm maşini, cutii de viteze şi motoare, ceea ce nu este deloc simplu. Cei din Maroc trebuie să demonstreze ceva atât din punct de vedere al costurilor, cât şi al calităţii. În România există o tradiţie în proiectarea şi fabricarea de maşini. Avem aici toate elementele de la design la comercializare, toate elementele componente pentru a proiecta şi vinde maşini", a subliniat Jérôme Olive, directorul general al Automobile Dacia, una dintre cele mai valoroase zece companii din România. Dacia, cu afaceri de 2,7 mld. euro în 2010, este şi cel mai mare exportator local.

Uzina de la Mioveni este la 110 km de centrul de inginerie, centrul de testări este la 50 km între cele două. Acestea nu se regăsesc în Maroc.

"Acum ne revine nouă rolul de a deveni mai competitivi. În plus, aici există deja o reţea de furnizori dezvoltată. De aceea este o veste bună că şi Ford va demara anul viitor producţia la Craiova deoarece reţeaua de furnizori se va consolida", a subliniat Olive.

Mioveni-Tanger: mai puţini angajaţi în Maroc, dar capacitate mai mare

Spre deosebire de uzina de la Mioveni, cea din Tanger este "conectată" direct la port printr-o autostradă, de unde automobilele pot fi exportate direct pe cale maritimă către Europa de Vest, principala piaţă a Dacia, în timp ce în România nu există autostrăzi care să faciliteze exporturile.

Mai mult, în Maroc Renault a "pariat" pe o automatizare mai ridicată a uzinei, cu un nivel de cel mult 6.000 de angajaţi, în timp ce la Mioveni maşinile sunt asamblate de către cei 13.500 de angajaţi ai Automobile Dacia.

În Maroc Renault va demara producţia lui Lodgy la începutul anului viitor, uzina având în 2012 o capacitate maximă instalată de 170.000 de vehicule anual, urmând ca aceasta să crească până la 400.000 de unităţi.

Mai mult, Jacques Chauvet, predecesorul lui Jean Christophe Kugler, vorbea în luna martie a acestui an şi de faptul că piaţa românească a ajuns a treia în topul vânzărilor Dacia, iar faptul că peste 90% din producţia de la Mioveni este exportată în Vest, i-a determinat să caute un centru de producţie mai aproape de piaţa de desfacere.

Spre comparaţie, în timp ce în Maroc uzina este direct conectată la port, în România maşinile trebuie transportate către Occident pe Valea Oltului, un drum cu o singură bandă pe sens şi pe care de multe ori se produc blocaje fie datorită accidentelor, fie pe fondul căderilor de pietre.

Până în prezent Renault a investit în România peste 1,7 miliarde de euro şi a menţinut un nivel al investiţiilor anuale de 140-150 milioane de euro, potrivit lui Jérôme Olive.

Cine conduce Dacia

Jean-Cristophe Kugler - preşedinte al consiliului de administraţie (funcţie non-executivă)

Constantin Stroe - vicepreşedinte al consiliului de administraţie (funcţie non-executivă)

Jérôme Olive - director general Dacia şi Grup Renault în România

Charles Morillo - director Uzina Vehicule Dacia

Jacques Eudeline - director Uzina Mecanică şi Şasiuri Dacia

Jean Detrun - director Direcţia Logistică Dacia

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO