Auto

Maşinile s-au ieftinit cu 2,3% anul trecut în România, în timp ce în Ungaria preţurile au scăzut cu 6,5%

Autor: Bogdan Alecu

26.07.2011, 16:24 175

Cel mai recent raport al Comisiei Europeneprivind preţurile automobilelor arată că, în 2010, acestea auscăzut cu 2,5%, în termeni reali, în întreaga Uniune Europeană, înparalel cu o uşoară convergenţă a preţurilor de catalog pentruautomobilele noi. Aceste tendinţe pe termen lungîn materie de preţuri se înscriu în linia deciziei adoptate anultrecut de către Comisie, conform căreia regulile specifice înmaterie de concurenţă pentru vânzarea automobilelor noi nu mai suntjustificate.

Cât de echipate sunt cele mai ieftine maşini dinRomânia?

"Mă bucură să constat că, în Europa, consumatorii continuă săbeneficieze de concurenţa existentă pe pieţele devânzare a automobilelor noi şi de o scădere semnificativă apreţurilor în termeni reali. Faptul că diferenţele de preţ întrestatele membre au continuat să scadă este un indicator pozitiv alconcurenţei transfrontaliere. De asemenea, sunt încântat să observcă, pentru prima dată în decursul unui deceniu, preţurile reale lanivelul UE ale serviciilor de reparaţie şi întreţinere au încetatsă crească, semn că sectorul a înţeles noile reguli ale jocului" adeclarat Joaquín Almunia, vicepreşedinte al Comisiei responsabil depolitica în materie de concurenţă.

În România preţurile reale ale automobilelor auscăzut cu 2,3% potrivit raportului Comisiei Europene, al doilea celmai mic declin din zona non-euro a Uniunii Europene, după cel dinSuedia, unde maşinile s-au ieftinit cu numai 1,1%. "Campioana"ieftinirilor este Bulgaria, unde autotuturismele s-au ieftinit cuaproape 14% în timp ce în Cehia preţurile au scăzut cu 9 procente.În zona euro preţurile la maşini au scăzut cu 1,5%. Doar în treiţări s-a punctat o creştere a preţurilor, de 2,6% în Portugalia şide 0,2% în Italia şi Malta. Scăderea preţurilor reale aleautomobilelor în întreaga UE confirmă o tendinţă observată de pestezece ani, care arată că, în rândul producătorilor de automobile noipe piaţă, concurenţa funcţionează.

În ceea ce priveşte diferenţele de preţuri ale aceleiaşimaşini dar pe pieţe diferite, cele mai mari seînregistrează în cazul modelelor Renault sau Fiat. Diferenţele depreţ fără taxe între ţara cea mai scumpă şi cea mai ieftină dinzona euro ajung chiar şi la peste 40%. Diferenţe mari se întâlnescîn cazul Fiat Grande Punto (44%), Renault Clio (40%), Peugeot 207(37%), VW Polo (34%) sau Peugeot 308 (36%). Cele mai mici seîntâlnesc în cazul celor premium - Audi A4 (14%) sau BMW 320d(8,7%).

Diferenţele de preţ pentru autoturisme între statele membre auscăzut, potrivit preţurilor de catalog de la producători. însădiferenţele rămân ridicate în anumite cazuri, ceea ce conduce larealizarea de economii importante pentru consumatorii careefectuează achiziţii transfrontaliere. în zona euro, indicatoruldiferenţelor de preţ a rămas neschimbat (a se vedea tabelul1).

Indicele preţurilor UE pentru automobile (care reflectăpreţurile nominale plătite de consumatori, inclusiv rabaturi, TVAşi taxe de înmatriculare) a crescut cu doar 0,3%, faţă de creştereacu 2,8% a preţurilor de consum generale, ceea ce s-a tradusprintr-o scădere puternică a preţurilor reale la automobile de2,5%.

Preţurile reale ale serviciilor de reparaţie şi întreţinere,care crescuseră în decursul ultimului deceniu peste nivelurilegenerale ale inflaţiei, nu au mai crescut în 2010.

Raportul privind preţurile automobilelor se înscrie în cadrulmonitorizării de către Comisie a sectorului autovehiculelor. Elprezintă preţurile de catalog pentru cele mai vândute 89 de modelede automobile, reprezentând 26 de mărci de pe întreg teritoriul UE.Raportul permite consumatorilor să compare preţurile automobilelorîn Europa şi să valorifice oportunităţile pe care le oferă piaţaunică a UE.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO