Auto

Moda retro, acum si la masini. Automobilele de colectie sunt la mare cautare

15.12.2004, 00:00 80



Cumparatorii de masini, plictisiti de design-ul futuristic al noilor automobile, si-au reintors privirea asupra trecutului, informeaza Asociatia Americana de Marketing. Unii modifica masinile noi pentru a parea vechi, iar altii aplica la masinile vechi tehnologia, luxul si puterea secolului XXI.



"Resto-mods", adica masinile care au fost refacute si modificate, mobilizeaza aceleasi fonduri pe care numai masinile retro cu piesele originale le-au mobilizat, in urma cu cativa ani.



General Motors, alaturi de alti producatori din Detroit, au marit productia de piese retro pentru a satisface cererea in crestere. Aceasta strategie ilustreaza noile tendinte, consumatorii indepartandu-se de marcile cunoscute, fiind atrasi de marci exclusiviste si de unicate. "Oferta este atat de variata in prezent", a spus Craig Jackson, presedintele Barett-Jackson, cea mai mare casa de licitatii de masini.





500.000 de dolari pentru o fantezie retro



Cu siguranta colectionarii pretuiesc in continuare modelele retro rare, fiind dispusi sa suporte consturi mari pentru a le reface componentele in asa fel incat sa arate ca in showroom-urile din urma cateva decenii. Pentru cei care refac un model vechi comun, nu are sens sa cheltuiasca multi bani pentru a folosi un motor V6 si alte componente care sunt invechite. In schimb, entuziastii adapteaza, adaugand atat de multa valoare incat unele modele au ajuns sa se vanda la sume cu sase cifre.



Printre masinile refacute, o alegere remarcabila este Chevrolet Belair "Chezoom", din 1957, care a fost reconstruit de legendarul Boyd Coddington. Masina, care a aparut in numeroase reviste de specialitate din lume, este cea mai modificata masina din '57, avand atat de multe piese incat devine imposibil sa le enumeri, a afirmat Jackson.



Se preconizeaza ca masina se va vinde cu 250.000 de dolari (190.000 de euro) la licitatia anuala organizata de Barrett-Jackson. Si "Crazy Horse", un Ford Mustang din 1965, are perspective asemanatoare. Cea mai mare suma licitata se pare ca va ajunge la 500.000 de dolari (380.146 de euro)- pentru un Chrysler Airflow din 1936 cu o caroserie care aduce cu un coif, un sistem de directie contemporan, un motor V10 Viper, un sistem de sunet modern si chiar un ecran de 40 de inci cu plasma. "Este ca un diamant de cinci carate", a spus Steve Drake, directorul executiv de la Barrett-Jackson.



Masina, care a fost modificata manual, una dintre cele patru ramase in Statele Unite, a fost construita de Tim's Hot Rods and Extreme Customs in Spokane Valley din Washington, si a castigat peste 35 de premii.



Pana acum, cel mai mare pret care a fost platit la o licitatie a fost de 432.000 de dolari (328.440 de euro) pentru un Lincoln Zephyr din 1938, construit tot la Tim's Hot Rods. Marii producatori cresc valoarea unei masini cu ajutorul mecanicilor, dar evaluarea modelelor unicate sau retro este extrem de dificila.



Pentru automobilele care sunt bine construite se pot obtine sume cu sase cifre, dar cele obisnuite nu au o valoare deosebita. "Ele valoreaza atat cat oamenii sunt dispusi sa plateasca", a spus Steve Drake.



Este mai simplu de evaluat o masina care este refacuta dupa un original. Colectionarii care prefera astfel de masini pun accent pe acuratetea detaliilor, de la coduri, pana la centuri de siguranta si faruri. Un exemplu ar fi un Chevrolet Corvette 427/400 decapotabil cu un motor V8 si o cutie cu patru viteze, care este evaluat intre 100.000-150.000 de dolari (76.000-114.000 de euro). "Virtual este un original perfect", care a castigat numeroase premii, inclusiv unul de la National Corvette Restorers Society.



Cererea pentru masini de colectie a crescut in ultimii 35 de ani, cu exceptia unei perioade dintre 1989 si 1991. "Acum oamenii sunt foarte atasati de masini, fiind cu adevarat pasionati".



Analistii sustin ca pasionatii de masini vor continua sa colectioneze si in 2005, acest fenomen dezvoltandu-se pe masura ce oamenii devin din ce in ce mai saturati de excesul de tehnologie care este aplicata pe masinile noi si mai cuprinsi de nostalgia trecutului.



Nu exista totusi o cale de a cuantifica masinile care pot primi titlul "de epoca", "clasice" sau "de colectie", dar numarul lor este cu siguranta in crestere. Interesul americanilor pentru masinile din anii '60 s-a majorat. Considerate candva doar niste masini vechi, ele reinvie azi amintirile pentru cei care atunci nu si le-au putut permite, si care le pot achizitiona acum pentru a reface masina visurilor lor.



Se pare ca in viitorul apropiat va creste numarul masinilor din anii '70 care vor fi refacute, in special in cazul in care costurile pentru cele din anii '60 se vor mari. Nu multi pot contrazice afirmatia ca masinile din anii '70 nu au fost extrem de atractive, din cauza economiei la benzina si a reglemetarilor cu privire la siguranta, care au facut masinile mai grele, mai putin puternice si uneori neatractive. Dar interesul colectionarilor, pe masura trecerii timpului, incepe sa se orienteze asupra unor noi decade. Cei care in anii '70 erau adolescenti si au crescut cu acele masini, le vor privi cu aceeasi afectiune pe care generatiile vechi o au pentru automobilele tineretii lor.





Masinile vechi japoneze - o noua optiune



O alta sursa interesanta pentru colectionari, care a fost ignorata pana acum, este disponibilitatea crescuta a masinilor vechi japoneze. Este adevarat ca in general erau o aparitie modesta si, cu exceptia masinilor sport ca Datsun 240Z, nu aveau performante deosebite. Dar in cazul in care se gaseste una in stare buna, se poate aduce la conditia initiala si deodata capata un farmec aparte. Aceste masini au avantajul ca nu sunt scumpe, piesele sunt usor de gasit, iar reparatiile se fac relativ usor.



Camioanele vechi au devenit o piesa de colectie, si nu trebuie sa fii extrem de pasionat de camioane pentru a remarca atractivitatea unuia proaspat refacut. Pana acum preturile raman destul de accesibile, iar restaurarea unui camion nu este deosebit de costisitoare. Pickup-urile si dubitele sunt extrem de atractive.



Este de ajuns o singura privire la calendarele evenimentelor care implica masini vechi pentru a observa ca numarul expozitiilor si curselor este in crestere. Participarea la asemenea evenimente permite colectionarului sa cunoasca oameni care impartasesc aceeasi pasiune si sa se distreze alaturi de masina sa. Iar asta inseamna cu adevarat un hobby.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO