Bănci și Asigurări

Atay, Garanti Bank: Vom continua lupta ca sa castigam cota de piata

Atay, Garanti Bank: Vom continua lupta ca sa castigam cota de piata

Murat Atay, directorul general al Garanti Bank: Tintim o crestere cu 40% a activelor anul acesta, iar portofoliul va ajunge la 150.000 de clienti. Am crescut conform planului pana acum si prognozam ca vom trecem pe profit peste doi ani.

13.04.2009, 00:00 215
„Actionarii nostri au investit puternic in infrastructura si ne-au oferit finantari pe masura necesitatilor. Atragem depozite pe plan local, dar banca-mama ne ofera sprijin si in aceasta perioada. Nu avem probleme de finantare, iar in perioada urmatoare vom lansa o campanie pe credite, pentru a dezvolta portofoliul", a spus pentru ZIARUL FINANCIAR Murat Atay, care a fost numit recent la conducerea operatiunilor locale ale Garanti.
In urma cu circa doi ani turcii au lansat o campanie agresiva de crestere pe retail, dupa ce avusesera timp de mai multi ani o prezenta discreta, fiind concentrati pe zona clientilor corporativi.
Garanti, una dintre cele mai mari banci din Turcia, cu active de peste 40 de miliarde de euro, opereaza pe plan local printr-o sucursala, insa este in proces de a obtine o licenta bancara de la BNR.
La sfarsitul anului trecut Garanti avea active pe plan local de 450 de milioane de euro. Portofoliul de clienti a urcat puternic, de la cateva mii in 2007 la 50.000 in decembrie trecut, in special in urma achizitiilor pe zona de retail. Pana la sfarsitul acestui an portofoliul ar trebui sa ajunga la 150.000 de clienti.
„Tintim o crestere cu 40% a activelor anul acesta", spune Atay. Banca este deocamdata un jucator de talie mica, cu o cota de piata de 0,5%, in conditiile in care activele totale din sistem se ridicau la sfarsitul anului trecut la aproape 79 de miliarde de euro.
Seful Garanti spune ca in prezent calitatea portofoliului de credite este foarte buna, in conditiile in care politica de finantare a fost prudenta in trecut.
Totusi, el afirma ca banca este gata sa discute cu clientii care intampina dificultati in respectarea graficului de rambursare, in conditiile in care situatia economica se deterioreaza.
Murat Atay spune ca dezvoltarea afacerilor este in plan. Pe fondul investitiilor semnificative pentru dezvoltare, Garanti a inregistrat pierderi in Romania in ultimii ani. „Planul prevede sa trecem pe profit peste doi ani."
Inainte de a veni in Romania, Atay, 38 de ani, a condus cea mai mare unitate a Garanti din Turcia, unde avea in gestiune active de circa 3 miliarde de euro.
 
Colaborare cu GE Money
Garanti Bank este detinuta de holdingul turc Dogus si GE Money, divizia de investitii financiare a gigantului american General Electric.
GE Money opereaza pe piata locala prin intermediul a trei societati financiare nebancare, achizitionate in urma cu circa trei ani - Motoractive Leasing, Domenia Credit (specializata in credite ipotecare) si Ralfi (o companie de credite de consum)- care cumulau la sfarsitul anului trecut afaceri de 530 de milioane de euro.
In 2008 cele trei companii au fost aduse sub brandul GE Money.
Atay spune ca exista o strategie comuna pentru toate operatiunile din Romania, insa nu a oferit alte detalii.
Deocamdata, sinergiile de grup se limiteaza la o colaborare pe partea de distributie de produse: forta de vanzari a GE Money promoveaza cardul de credit al Garanti. Seful Garanti spune ca aceasta colaborare ar putea fi extinsa, pe masura ce banca va lansa noi produse, create in functie de cerintele pietei.
Turcii au facut investitii in platforma informatica a sucursalei locale, infrastructura fiind cea utilizata de banca-mama, dar adaptata pentru operatiunile din Romania.
Astfel, Garanti are posibilitatea de a implementa foarte multe produse „taylor made" (ajustate la nevoile clientilor, n. red.).
Cardul de credit, motorul cresterii
Cardul de credit Bonus Card va fi „produsul vedeta" pentru Garanti, in conditiile in care este foarte bun in atragerea de clienti noi. Banca a vandut peste 40.000 de carduri de la lansarea acestui produs, in urma cu circa un an. „Vrem sa dublam portofoliul anul acesta", spune Atay.
Turcii mizeaza pe pachetul de servicii atasate cardului, avand un program de fidelitate care prevede bonusuri in bani pentru cumparaturile efectuate si pe tehnologie. Bons Card este in prezent singurul produs de pe piata care inglobeaza tehnologia contactless, care permite derularea de plati de mica valoare fara a fi necesara trecerea prin POS si introducere codului PIN.
De altfel, piata cardurilor de credit din Turcia este una dintre cele mai dezvoltate din regiune, iar banca beneficia de know-how-ul acumulat la nivelul grupului. In prezent, liderul pe piata locala a cardurilor de credit este un alt grup turc - Credit Europe. Filiala locala a Credit Europe are in portofoliu peste 324.000 de carduri de credit.
Garanti opereaza in prezent o retea de 49 de unitati, dupa ce si-a extins rapid prezenta teritoriala in 2007 si prima parte a anului 2008. Pentru anul acesta obiectivul este de eficientizare a retelei, in timp ce noi unitati vor fi deschise doar acolo unde apar oportunitati.
Atay spune ca in 2009 Garanti va incerca sa creasca echilibrat pe cele trei mari linii de business - corporate, firme mici si mijlocii si clienti individuali, dupa ce in ultimii doi ani accentul a fost pus pe dezvoltarea operatiunilor de retail.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO