Bănci și Asigurări

BCR: E nevoie de preţuri diferite pentru clienţi diferiţi pentru ca retailul să-şi revină

BCR: E nevoie de preţuri diferite pentru clienţi diferiţi pentru ca retailul să-şi revină

Sorin Mititelu, director executiv dezvoltare produse şi servicii retail în BCR: Retailul s-a bazat în trecut pe produse ancoră, dar acum piaţa nu se mai poate dezvolta decât prin segmentarea clienţilor

Autor: Ciprian Botea

14.06.2011, 23:51 1093

Competiţia pe segmentul cli­enţilor individu­ali devine tot maistrânsă, pe măsură ce sentimentul consumatorilor seîm­bunătă­ţeş­te, iar băncile trebuie să-şi segmenteze mai bineclientela şi să diminueze costurile pentru a putea câştiga businessnou, consideră Sorin Mititelu, director executiv dezvoltare produseşi servicii retail în BCR, cea mai mare bancă locală dupăactive.

"Retailul s-a bazat în trecut pe produse ancoră, dar acumpiaţa nu se mai poate dezvolta decât prin segmentarea clienţilor.Fiecare categorie de clientelă este dispusă să plătească un anumitpreţ pentru produsele şi serviciile achiziţionate şi vom vedea totmai mult preţuri şi produse diferite pentru clienţi diferiţi", adeclarat Mititelu la un seminar bancar. Oficialul BCR spune căsegmentarea de bază se va face între clienţii de masă, cei cuvenituri peste medie (mass affluent) şi cei care vor doar o relaţiesimplificată cu băncile.

Mai multe bănci au început deja procesul de segmentare aclienţilor, iar primul pas a fost selectarea aşa-numitului segmentde "affluent banking" format din cli­enţi cu venituri peste medie,aceştia fiind văzuţi ca o sursă de comisioane în schimbul unorservicii suplimentare. De exemplu, BCR a inclus în aceastăcategorie clienţii cu active financiare cuprinse între 40.000 şi200.000 de euro sau care obţin venituri lunare între 1.500 şi10.000 de euro. Austriecii de la Raiffeisen s-au poziţionat chiarmai jos cu acest serviciu şi vizează clienţii cu salarii de la1.000 de euro sau active de la 15.000 de euro în sus.

De asemenea, RBS Bank şi Citibank oferă servicii bancarepersonalizate clien­ţilor cu venituri ridicate sau cu activefinanciare importante, iar BRD are de mai mult timp o segmentaresimilară. Bancherii în­cearcă astfel să-şi suplimenteze veniturile,în condiţiile în care creditul de retail, principalul motor decreştere al acestui segment în anii trecuţi, întârzie să dea semnesolide de revenire.

"Chiar dacă se află încă la un nivel scă­zut, sentimentulconsumatorilor s-a îm­bunătăţit în ultimele două trimestre şi,având în vedere stabilizarea veniturilor, observăm o uşoarărevenire a creditului de consum în lei. Există încă rezerve dinpunctul de vedere al gradului de îndatorare", a spus Mititelu.

Radu Gheţea, preşedintele CEC Bank, remarcă la rândul său orevenire a cererii de credite, dar mai accentuată pe segmentulcompaniilor şi al afacerilor micro.

"Se văd deja semne de revenire în economia reală. Agricultura vaînregistra ritmuri de creştere tot mai bune, mai ales că suntalocate sume importante din fondurile europene pentru acestsegment", a declarat Gheţea.

Mititelu spune că, deşi retailul nu mai este vedeta pieţeifinanciare, acest segment are în continuare un potenţial foartemare, în condiţiile în care numai jumătate din populaţia activăeste bancarizată, iar foarte mulţi clienţi deţin doar un contcurent sau cel mult un credit. Câştigarea de clienţi noi esteesen­ţială, crede Mititelu, în condiţiile în care consurenţa seintensifică. "Presiunea pe dobânzi şi comisioane este tot mai mare,ceea ce are un impact şi asupra costurilor de operare. Pentru arezista concurenţei trebuie să poţi susţine distribuţia şipromovarea produselor din businessul nou, nu din veniturileobţinute de la clienţii aflaţi deja în portofoliu."

Oficialul BCR apreciază că şi afacerile micro, încadrate tot însegmentul de retail, au un potenţial semnificativ de creştere.Deocamdată bancherii se feresc să crediteze microîntreprinderile,în condiţiile în care rata de neperformanţă a accelerat puternic înacest sector în ultima perioadă.

Cătălin Creţu, directorul general al Visa România, consideră căbăncile trebuie să mizeze mai mult şi pe carduri, în condiţiile încare nu a fost atins decât 17% din potenţialul acestui segment depiaţă şi cele mai multe tranzacţii sunt efectuate în continuare înnumerar.

Acesta este unul dintre puţinele seg­men­te care înregistreazăîn prezent creşteri de două cifre. "Valoarea tranzacţiilor cucardurile la comercianţi a crescut cu 15% anul trecut, dar acum amrevenit la rate de creştere de 30%", a spus Creţu.

Cum explică economistul-şef al BNR accelerarearestanţelor la valută

Creşterea mai accelerată din ultima perioadă a ratelor neplătitela timp de către clienţii cu credite în valută vine în contextul încare băncile i-au plasat pe aceştia într-o categorie de bonitatesuperioară în momentul acordării creditului şi au acceptat ca ratalunară să ajungă şi la 70-80% din veniturile acestora, explicăValentin Lazea, economistul-şef al BNR. Astfel, diminuareaveniturilor pe fondul crizei a fost resimţită mai acut de aceşticlienţi. Ratele restante la creditele în euro ajungeau laechivalentul a 2,3 miliarde lei (560 mil. euro) la sfârşitul luniimartie, fiind în creştere cu 77% faţă de perioada corespunzătoaredin 2010. În paralel, întârzierile la plata creditelor în lei aucrescut cu 29% şi au ajuns la 2,95 miliarde lei.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Cele mai citite ştiri
AFACERI DE LA ZERO