Bănci și Asigurări

BCR Leasing: Incetinirea sectorului auto si a celui imobiliar va cobori cresterea pietei la 15%

BCR Leasing: Incetinirea sectorului auto si a celui imobiliar va cobori cresterea pietei la 15%

Claudiu Stanescu, directorul general al BCR Leasing: Clientii persoane fizice au cam disparut, poate din cauza schimbarilor dese ale normelor de creditare si a taxelor de poluare, care i-au bulversat. Din momentul in care am intrat sub umbrela BNR, acest portofoliu a inceput sa se deterioreze.

19.10.2008, 20:07 42

Cresterea pietei de leasing va cobori anul acesta la 15%, din cauza incetinirii finantarilor acordate pentru sectorul auto si cel imobiliar, estimeaza Claudiu Stanescu, directorul general al BCR Leasing, unul din jucatorii de top de pe aceasta piata. In 2007, piata a inregistrat un salt de peste 50%, depasind 4,9 miliarde de euro.

"A doua parte a anului a demarat prost pentru piata, dar intotdeauna in lunile de vara oamenii au alte destinatii de cheltuire a banilor. Aplicarea noii taxe de poluare a schimbat orientarea clientilor de la produsele de leasing, pentru ca si-au adus masini second-hand din afara, pe care noi nu le finantam. Istoricul si calitatea acestor bunuri ne-au facut sa nu ne deschidem foarte mult pe aceasta zona. A avut loc o iesire semnificativa a clientilor din leasing catre zona creditelor de nevoi personale pentru aceste achizitii", afirma Stanescu.
Pe de alta parte, piata va incetini si din cauza franarii puternice a dezvoltarilor si a tranzactiilor imobiliare. "Ca sa finalizezi constructia unui apartament, de exemplu, ai nevoie de utilaje, transport si forta de munca. Odata cu scaderea preturilor, exista un numar mare de locuinte care au fost scoase de la vanzare, iar societatile de constructii si-au diminuat cash-ul si atunci fie au oprit lucrarile, fie au inceput sa bata la usa bancilor si a firmelor de leasing, care au devenit mai restrictive. Asa s-a ajuns la un blocaj al pietei, dezvoltatorii nu mai au nevoie de echipamente si utilaje, pe care le cumparau in leasing, iar piata imobiliara stagneaza", explica seful BCR Leasing.
Pentru anul viitor, el prevede un avans de 10% al pietei, dar spune ca este greu sa faci prognoze, din cauza incertitudinilor cauzate de criza financiara mondiala.
BCR Leasing a ajuns la un sold al finantarilor acordate de 650 de milioane de euro. Anul trecut, compania s-a plasat pe locul doi pe piata, cu un volum de finantari acordate de 400 de milioane de euro si un profit net de circa 8,7 milioane de euro. In acest an compania vizeaza o crestere de 25% a finantarilor acordate, pana la 500 de milioane de euro.
"La noua luni suntem in grafic cu vanzarile si am depasit deja profitul prognozat", spune Stanescu. El nu a precizat valoarea finantarilor acordate in aceasta perioada, spunand ca politica grupului este sa faca publice rezultatele anuale. Ca ritmuri de crestere, Stanescu spune ca finantarile pentru autovehicule au avansat cu 47%, cele pentru echipamente cu 40%, in timp ce finantarile pentru sectorul imobiliar au scazut cu peste 11%. Pe sectorul imobiliar, un alt factor de incetinire este taxarea dubla de catre notari a contractelor de tip sale and lease back, ceea ce ii determina pe clienti sa gaseasca alte surse de finantare, cum ar fi creditele bancare.
Ca pondere in portofoliul BCR Leasing, vehciulele au urcat cu doua puncte, pana la aproape 73%, echipamentele cu un punct, iar imobiliarele au coborat cu doua puncte.
Majoritatea clientilor BCR Leasing sunt persoane juridice, in conditiile in care in ultimii ani ponderea clientilor persoane fizice a scazut.
"Clientii persoane fizice au cam disparut, poate din cauza schimbarilor dese ale normelor de creditare si a taxelor de poluare, care i-au bulversat. Din momentul in care am intrat sub umbrela BNR, acest portofoliu a inceput sa se deterioreze. Daca in 2006 11% din clienti erau persoane fizice, acum ponderea a coborat la 8%. Soldul finantarilor acordate persoanelor fizice este de 50 de milioane de euro", sustine directorul general al BCR Leasing.
Stanescu afirma ca din cauza crizei financiare se va schimba modul de abordare a proiectelor propuse spre finantare, in sensul ca societatea va fi foarte atenta in analiza acestora.
"Pe zona de clienti persoane fizice nu vad nicio problema cu rambursarea, atata timp cat gradul de indatorare admis de noi ramane la 30-40%. Va exista insa un impact in cazul celor care au mai multe credite. La nivelul companiilor, riscurile au fost intotdeauna mari, pentru ca sunt predispuse la riscul valutar", explica seful BCR Leasing.
Pe langa impactul deprecierii leului, companiile se vor lupta si cu majorarea dobanzilor pentru finantarile in leasing.
"Acum dobanda este in medie de 9,5%, iar anul se va inchide la 10%. E clar ca vor fi in continuare clienti care sa beneficieze de conditii bune de finantare, dar si unii la care riscul sa fie compensat printr-o dobanda mai mare", spune Stanescu.
Stanescu, 38 de ani, este unul dintre cei mai cunoscuti manageri din leasing. A ajuns in grupul BCR in 1995 si timp de opt ani a activat in cadrul bancii, ultima pozitie detinuta fiind cea de director executiv al Sucursalei Unic din Capitala. In 2003, Stanescu a preluat conducerea BCR Leasing.
 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Cele mai citite ştiri
AFACERI DE LA ZERO