Bănci și Asigurări

Clientii fondurilor de pensii private valoreaza 30-200 de euro fiecare

12.02.2008, 14:26 24

Intre 30 si 200 de euro - aceasta este valoarea estimata pentru un client care a aderat deja la un fond de pensii obligatorii, in conditiile in care companiile mari cauta tinte de preluare, iar cele mici sunt gata sa-si vanda portofoliul de clienti acumulat.
"Daca vor aparea oportunitati, vom cumpara alte fonduri de pensii, dar nu vom plati pentru un participant mai mult decat am platit in campanie, adica 100 de lei (circa 30 de euro, n. red.)", spune Bram Boon, membru in board-ul ING Fond de Pensii, liderul pietei, cu aproape 1,3 milioane de clienti.
"Fiecare participant valoreaza acum intre 150 si 200 de euro", afirma Crinu Andanut, CEO al Allianz-Tiriac Pensii Private, al doilea jucator de pe piata, cu peste un milion de clienti deja atrasi in cele patru luni de campanie.
El afirma ca valoarea unui client pe aceasta piata ar putea oscila foarte mult, in functie de cat de "disperate" vor fi unele fonduri sa isi majoreze cota de piata prin achizitii. 15 dintre cei 18 jucatori nu si-au atins obiectivele de vanzare declarate la inceputul campaniei de aderare, iar multi dintre acestia vor incerca sa recupereze prin cumpararea "la pachet" a clientilor din fondurile rivale.
Mai mult, valoarea unui client pentru care s-au si platit primele contributii (startul colectarii este programat pentru inceputul lunii mai) va creste, companiile fiind sigure ca acel client le aduce venituri si ca nu au de a face cu un client cu contul gol, spune Romeo Jantea, presedintele FinCoP, al doilea broker de pensii private de pe piata.
FinCoP a incheiat in patru luni aproape 200.000 de acte de aderare la pensiile private, adica 5% din piata.
In prezent, un mare semn de intrebare planeaza asupra evaluarii fondurilor: in sistem ar putea exista intre un milion si un milion si jumatate de conturi goale (nealimentate de contributii de pensii), potrivit declaratiilor Marianei Campeanu, presedintele Casei Nationale de Pensii (CNPAS).
Conturile goale ar putea reprezenta chiar o treime din totalul clientilor din piata (4,6 milioane, care includ patru milioane de participanti din vanzare directa si inca aproape 600.000 de clienti care vor fi redistribuiti in urma loteriei).
De aceea, valoarea clientilor platitori de contributii va creste dupa startul colectarii, pentru ca fondurile vor sti care client le aduce venituri si care nu.
In cele patru luni de aderare initiala, companiile de pensii au acordat comisioane intre 15 si 50-60 de euro pentru fiecare client adus de propriii agenti, comisionul pentru fiecare client adus de canalele alternative (brokerii de pensii si bancile autorizate sa vanda aceste produse) depasind in unele situatii si 135 de euro.
Companiile de pensii spun ca nivelul comisioanelor acordate in cele patru luni de campanie vor constitui un prim reper pentru evaluarea fondurilor, cand va veni vremea preluarilor.
Deocamdata, fuziunile si achizitiile dintre fonduri sunt doar in faza de discutii de principiu, dupa cum spun companiile de pensii, din cauza lipsei de legislatie. Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (CSSPP) are in lucru o norma de fuziuni si achizitii, care va reglementa preluarile de fonduri.
Potrivit declaratiilor oficialilor Comisiei, nicio achizitie nu va fi aprobata de CSSPP in lipsa acestei norme.
Cu alte cuvinte, preluarile mai au de asteptat cel putin o luna sau chiar doua, pana cand norma va fi lansata in dezbatere publica, apoi adoptata de autoritatea de reglementare a pietei.
Potrivit legii, fiecare fond de pensii private obligatorii trebuie sa depaseasca pragul de 50.000 de clienti in primii trei ani de functionare. Dupa cele patru luni de vanzare, 8 dintre cele 18 fonduri se situau mult sub acest prag, iar fondurile mari (din top 10) spun ca cele mai mici opt companii de pensii va trebui sa isi vanda portofoliul de clienti.
De fapt, ultimele opt fonduri de pe piata aveau impreuna, dupa cele patru luni de vanzare, doar 74.000 de clienti. La o evaluare de 200 de euro pe client, adica maximul vehiculat pe piata, cele opt fonduri s-ar putea vinde la o valoare cumulata de cel mult 15 milioane de euro.
Insa fuziunile intre fondurile de pensii ar putea sa mai intampine o problema: CSSPP a declarat in repetate randuri ca ar putea interzice fondurilor mari (cu o cota de piata peste un prag ce va fi stabilit ulterior) sa cumpere alte fonduri, pentru a limita concentrarea pietei. Deocamdata, primii vizati de aceasta excludere sunt ING (care are o cota de 32,1%) si Allianz-Tiriac (25,5%), decizia legislativa nefiind inca luata.
"Daca fondurilor mari nu le va fi permis sa cumpere fondurile mici, pe piata nu vor exista bani pentru achizitii si nici repere corecte de pret", a mai spus Crinu Andanut.


In asteptarea preluarilor

fiecare client este evaluat in prezent intre 30 si 200 de euro

valoarea clientilor va creste dupa startul colectarii contributiilor

comisioanele acordate pana acum pentru atragerea fiecarui client vor constitui un prim reper pentru evaluarea fondurilor

negocierile pentru achizitii sunt franate de lipsa legislatiei din domeniu

8 din cele 18 fonduri au sub 50.000 de clienti fiecare (cerinta legala ce trebuie respectata dupa trei ani de functionare)

fondurilor mari (cu o cota de piata peste un anumit prag) le-ar putea fi interzis sa cumpere fonduri mici, pentru a limita concentrarea pietei

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO