Mediafax.biz Exclusiv

Companiile de leasing mici şi-au înjumătăţit bilanţurile în criză şi au ajuns la active de numai 1,4 mld. euro

Companiile de leasing mici şi-au înjumătăţit bilanţurile în criză şi au ajuns la active de numai 1,4 mld. euro

Autor: Ciprian Botea

08.03.2012, 19:40 611

Companiile de leasing înscrise în registrul general al BNR aveau la finalul lunii septembrie 2011 active totale de aproape 6,1 miliarde de lei (1,4 mld. euro), comparativ cu un vârf istoric de peste 12 miliarde de lei atins în aceeaşi lună din 2008, când primele semne ale crizei începeau să apară pe plan local, potrivit celor mai recente date publicate de BNR.

În registrul general figurează firmele care au un sold al creditelor acordate mai mic de 25 milioane de lei (5,75 mil. euro) şi capitaluri proprii şi sume împrumutate de sub 50 mil. lei.

Circa 30 de companii au fost radiate din acest registru în ultimii trei pentru că nu au mai putut să-şi continue activitate. În prezent, în registrul general, în categoria firmelor care activează doar în sectorul leasingului financiar mai figurează 30 de companii care au finanţări acordate cu o valoare cumulată de 4,4 miliarde de lei (circa 1 mld. euro).

Industria leasingului a fost sectorul financiar cel mai afectat de criza economică, resimţind din plin dependenţa de vânzările de maşini, volumul finanţărilor noi prăbuşindu-se cu aproape 80% în 2009 şi 2010. Finanţările noi abia au depăşit pragul de 1 mld. de euro pe an în ultimii trei ani, comparativ cu un vârf de aproape 5 mld. euro în 2007 şi 2008.

Concomitent, mulţi clienţi nu au mai putut să-şi plătească ratele, iar firmele de leasing au închis zeci de mii de contracte şi au ajuns să deţină parcuri întregi de maşini pe care de cele mai multe ori le revând în pierdere.

Odată ce un contract este închis, creditul respectiv nu mai apare în bilanţul firmei de leasing, ceea ce explică subţierea drastică a portofoliilor.

"Creditele neperformante nu scad, iar ponderea se menţine încă la un nivel de două cifre. Situaţiile în care întârzierile la plată sunt de numai câteva zile le gestionăm intern, dar atunci când perioada de întârziere creşte apelăm la companii specializate. Sunt şi cazuri în care clienţii sunt rău-intenţionaţi şi atunci contractul este reziliat şi bunul este recuperat", explică Antoaneta Curteanu, CEO al UniCredit Leasing - cel mai mare jucător din piaţă.

Vânzările companiilor mari de leasing au fost, de asemenea, puternic afectate de criză, dar portofoliile totale au fost mai puţin având în vedere dimensiunile mai mari. Majoritatea companiilor mari sunt trecute de BNR în categoria instituţiilor financiare cu activităţi multiple de creditare. Activele pe acest segment au scăzut cu circa 20% în trei ani, ajungând la echivalentul a 25 miliarde de lei (5,9 mld. euro) la sfârşitul lunii septembrie.

Vârful istoric de 32 miliarde de lei fusese atins la finalul anului 2008.

Firmele de talie mică, în schimb, nu au reuşit să-şi diversifice portofoliile, iar criza le-a prins pe picior greşit, unele fiind nevoite chiar să-şi închidă uşile. Totodată, companiile de leasing au avut acces mai greu la finanţare în criză, doar firmele afiliate băncilor fiind într-o situaţie mai bună.

Puterea brandului unei bănci mari şi forţa de vânzare a acesteia pot contribui substan ţial la creşterea afacerilor companiei de leasing afiliate, iar unele bănci au trecut în criză la o strategie de susţinere directă a firmelor de leasing pe care le controlează.

După doi ani de cădere, afacerile companiilor de leasing au crescut cu 15% anul trecut, volumul finanţărilor noi atingând 1,3 miliarde de euro, potrivit datelor Asociaţiei Societăţilor Financiare - ALB. Două treimi din bani au mers în continuare pentru finanţarea achiziţiilor de autovehicule.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO