Bănci și Asigurări

Daniel Boaje, Cetelem: Din 100 de clienti, cel putin 10 intarzie cu plata ratelor

Daniel Boaje, Cetelem: Din 100 de clienti, cel putin 10 intarzie cu plata ratelor

Daniel Boaje: De Paste, romanii n-au mai rupt magazinele ca de obicei

23.04.2009, 00:00 966

Cetelem, cea mai mare companie de credite de consum de pe piata locala, membra a grupului francez BNP Paribas, a inregistrat de la inceputul anului aproape o triplare a ponderii clientilor cu intarzieri la plata ratelor, in ritm cu intreaga piata de creditare.
"Intarzierea la plata este un fenomen de masa in acest moment. Din 100 de clienti, cel putin 10 intarzie in fiecare luna, fata de 3-4 in medie anul trecut. Ratele la creditele contractate de la noi sunt fixe si toate imprumuturile sunt in lei, dar mai mult de jumatate din clientii nostri au alte credite, multe cu dobanda variabila sau in euro, de aici apar problemele", a declarat Daniel Boaje, directorul general al Cetelem, companie care lucreaza numai cu clienti retail.
Din aceasta cauza, spune el, compania isi majoreaza provizioanele, iar impactul acestora asupra rezultatului financiar se va vedea la sfarsitul anului.
"Tot din aceasta cauza am dezvoltat foarte mult relatia cu clientul, partea de consiliere in planificarea veniturilor", afirma Boaje, 38 de ani, numit la conducerea companiei in vara anului trecut.
La nivelul sistemului bancar, ultimele date ale BNR arata o crestere cu 33.000 de persoane a numarului de restantieri persoane fizice in ianuarie, pana la 483.000, valoarea cumulata a restantelor la creditele in lei si valuta fiind de 1,125 de miliarde de lei. Avand in vedere ca peste 4,4 milioane de romani au credite, rata restantierilor se ridica la 10-11%.
Seful Cetelem spune ca pentru 2009 si-a propus sa mentina soldul creditelor de la sfarsitul anului trecut, dupa ce in primul trimestru a inregistrat o scadere cu 30% a volumului imprumuturilor acordate, comparativ cu aceeasi perioada din 2008. Anul trecut Cetelem a ajuns la un sold al creditelor de 1,09 mld. lei (273,5 mil. euro), cu 34% mai mare decat in 2007, volumul creditelor acordate fiind de 813 mil. lei (221 mil. euro).

Ponderea vanzarilor pe credit in magazine scade
"Realist ar fi sa nu mai avem cresteri ale soldului anul acesta, rambursarile de credite se vor compensa cu imprumuturile pe care le vom acorda. In martie si aprilie am observat ca lucrurile incep sa isi revina, dar in niciun caz nu putem vorbi de un trend."
Somajul in crestere si stagnarea sau chiar reducerea salariilor din intreaga economie se numara printre principalele cauze ale stagnarii businessului Cetelem, afirma Boaje. "De aici vine reducerea volumului de credite anul acesta. Oamenii se gandesc ca pot sa mai astepte cu achizitiile, pentru ca bunurile de folosinta indelungata reprezinta rareori o nevoie imediata."
Principalele linii de business ale Cetelem sunt creditele in magazin (45% din imprumuturile acordate), cardurile de credit (30%), imprumuturile de nevoi personale (19%) si cele auto (6%).
Despre creditele in magazin, acordate pentru achizitia de electrocasnice, mobila si alte bunuri, seful Cetelem afirma ca valoarea acestora era de 600-800 mil. euro pe an in trecut, dar ca nu poate da o previziune cu privire la evolutia pe care o vor avea in acest an.
"In magazinele cu care avem parteneriate am observat ca a scazut ponderea vanzarii pe credit in totalul vanzarilor. De Paste, romanii n-au mai rupt magazinele ca de obicei. Nu avem inca date exacte, dar vanzarile au fost departe de frenezia din alti ani. Sezonalitatea se aplatizeaza in Romania, nu mai exista perioade bune si proaste pentru vanzari. In Ungaria si Cehia, de exemplu, singura perioada de varf sunt cele doua saptamani de dinainte de Craciun si spre asta ne indreptam si noi."
In conditiile in care businessul nou scade, seful Cetelem spune ca se va concentra anul acesta pe fidelizarea clientilor existenti. Un studiu realizat de grupul Cetelem in noua tari europene arata ca romanii sunt cei mai loiali clienti ai companiilor de credit, 69% din acestia urmand sa apeleze la acelasi creditor in cazul in care au nevoie de un nou imprumut. In tari ca Franta, Belgia, Spania, Germania sau Cehia gradul de loialitate este mult mai scazut, de maximum 26%.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Cele mai citite ştiri
AFACERI DE LA ZERO