Bănci și Asigurări

Daunele si rezervele au adus din nou asiguratorii pe pierdere

Daunele si rezervele au adus din nou asiguratorii pe pierdere
12.06.2009, 00:00 64

Cresterea continua a despagubirilor platite pentru asigurarile auto si majorarea semnificativa a provizioanelor au adus al treilea an de pierderi nete pentru piata asigurarilor.

Daca pana la sfarsitul lui 2005 asiguratorii au mers pe profit, din 2006 incoace piata inregistreaza pierderi mai mari decat castigurile, iar actionarii trebuie sa vina cu bani de acasa in fiecare an. In 2008, piata de asigurari si-a dublat pierderea neta, pana la nivelul de 576 mil. lei (156,5 mil. euro), potrivit datelor publicate recent de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor (CSA).
"Pierderea este data in special de zona asigurarilor auto si este normal sa fie asa, pentru ca sunt societati care nu si-au facut rezerve la timp si au fost fortate sa le faca anul trecut", afirma Radu Mustatea, directorul general al Astra, a treia companie de pe piata asigurarilor generale in primul trimestru din acest an.
Rezultatul financiar al multor asiguratori a fost influentat de faptul ca la mijlocul anului trecut Comisia de Supraveghere a Asigurarilor a schimbat normele cu privire la rezervele tehnice (provizioanele) realizate pentru asigurarile de raspundere civila auto obligatorie (RCA). Astfel, rezervele constituite de asiguratori au crescut foarte mult, iar mare parte din companiile de asigurari generale au iesit pe pierdere.
In top zece, Asirom a raportat o pierdere de peste 18 milioane de euro anul trecut, Uniqa (fosta Unita) - 27 de milioane de euro, iar Ardaf - 50 de milioane de euro. De altfel, ultimele doua societati se numara printre cele patru care au generat 99% din pierderea neta a pietei, alaturi de BT Asigurari si Asiban.
Daca asigurarile auto sunt principala cauza a pierderilor, de ce nu majoreaza companiile si mai mult preturile?
"Societatile au majorat preturile la politele auto in ultimii ani, dar aceasta masura nu este suficienta, deoarece frecventa daunelor a crescut cu 30-40%, dauna medie a crescut si ea, cursul de schimb s-a depreciat si intreg mediul economic a fost advers", spune Mustatea.
Pe asigurari Casco, frecventa daunelor este de 60%, adica 60 din 100 de asigurati inregistreaza accidente, pentru care asiguratorul trebuie sa plateasca despagubiri. Gradul de cuprindere in asigurare este de 15%, adica numai 15% din proprietarii de autovehicule cumpara o asigurare Casco. Pe de alta parte, pe segmentul RCA frecventa daunelor este de 10%, iar gradul de cuprindere este de 80-90%, deoarece este o asigurare obligatorie.
In 2008 asiguratorii au incasat aproape 1,5 miliarde de euro din asigurari auto Casco si RCA, valoarea daunelor brute platite (fara a scadea partea reasiguratorilor) fiind de peste un miliard de euro. Din incasarile companiilor se scad insa si comisioanele platite brokerilor si agentilor, care pot ajunge la 40% din prima incasata de asigurator, dar si cheltuielile administrative, astfel incat multi asiguratori sunt pe minus atunci cand trag linie la final de an.
"Nu stiu daca majorarea preturilor este cea mai buna solutie, pentru ca clientii se vor duce la alta companie, cu tarife mai mici. Noi crestem tarifele, dar depinde si de agenti sa poata vinde aceste polite mai scumpe. Efectul acestei masuri, dar si al introducerii fransizei (partea din paguba suportata de asigurat - n.r.) si al curatarii portofoliului de clientii care aduc multe daune se va vedea cel putin peste un an", sustine Mihai Tecau, directorul general al BCR Asigurari, al cincilea jucator din piata asigurarilor generale.
El afirma ca pierderile inregistrate de asiguratori nu sunt doar rezultatul activitatii de anul trecut, ci s-au adunat in timp, iar acum au iesit la suprafata.
"Pierderile sunt o urmare a faptului ca acum cativa ani au fost asiguratori care au practicat dumpingul pentru a atrage clienti si a faptului ca multi au vrut sa castige cu orice pret cota de piata. Pierderile s-au tot rostogolit, iar acum ies la suprafata. Un lucru benefic din aceasta goana dupa cota de piata este venirea investitorilor straini care au cumparat companii de asigurari locale si care nu ar fi venit daca piata nu ar fi avut potential. Asigurarile ar trebui sa revina pe profit, pentru ca altfel se vor transforma intr-o afacere fara justificare", a mai spus Tecau.
Piata asigurarilor a ajuns anul trecut la 2,4 miliarde de euro, segmentul auto avand o pondere de peste 60% in total.
Companiile de asigurari au inregistrat anul trecut profituri nete cumulate in valoare de 266,6 mil. lei (72,4 mil. euro), cu 64% peste nivelul din 2007, in timp ce pierderea agregata s-a dublat, ajungand la 842,4 mil. lei (229 mil. euro).
Pierderile totale sunt astfel de peste trei ori mai mari decat castigurile asiguratorilor. Pierderea tehinca neta (exclusiv din activitatea de asigurari) a fost de 155,9 milioane de euro, mai mult decat dubla fata de 2007.
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Cele mai citite ştiri
AFACERI DE LA ZERO