Bănci și Asigurări

Doar 3% din soferii imprudenti sunt penalizati cu scumpirea RCA

Mona Cucu, director in cadrul CSA, spune ca procentul soferilor penalizati e de cateva ori mai mic decat se astepta

Mona Cucu, director in cadrul CSA, spune ca procentul soferilor penalizati e de cateva ori mai mic decat se astepta

27.05.2010, 00:00 141

Numai 3% din soferi au fost penalizati de companiile deasigurari prin majorarea tarifului politei RCA (asigurareobligatorie de raspundere civila auto) din cauza accidentelorprovocate in trecut de la momentul introducerii sistemuluibonus-malus, adica de la inceputul acestui an.

Acest sistem presupune penalizarea soferilor cu accidente prinmajorarea primei pentru RCA la momentul reinnoirii politei(acordarea de malus) si reducerea primei pentru cei cu un istoric"curat" (acordarea de bonus).

"Doar 3% din asigurati au primit malus de la introducereasistemului bonus-malus. Inainte de introducere se presupunea ca10-12% din asigurati vor avea malus", a declarat Mona Cucu,director in cadrul Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor (CSA),prezenta ieri la Forumul International de Asigurari Reasigurari,organizat la Sinaia de Media XPRIMM. Sistemul bonus-malusfunctioneaza astfel: pentru soferii care au avut un accident in2009, asigurarea RCA se scumpeste cu 30% fata de pretul de baza. Ladoua accidente, pretul asigurarii se majoreaza cu 80%, iar la treiaccidente tariful se dubleaza.

Pe de alta parte, cei care nu au avut niciun accident in 2009platesc cu 5% mai putin la reinnoirea politei daca o incheie pentru6 luni sau cu 10% mai putin daca o incheie pentru tot anul. Lamomentul emiterii politei RCA, asiguratorii verifica existenta deaccidente in trecut prin intermediul unei baze de date a CSA,denumita Cedam. Prin intermediul acestei baze de date, disponibilasi pe site-ul CSA, utilizatorii pot verifica daca o masina esteasigurata sau nu prin RCA prin introducerea numarului deinmatriculare sau a seriei de sasiu, in functie de cum a fostincheiata polita. Asigurarile RCA, alaturi de cele Casco,reprezinta cele mai importante linii de business ale companiilor deasigurari.

Fraudele, in crestere continua

Asiguratorii afirma ca, din cauza situatiei economice dificile,fraudele din asigurari auto au inceput sa creasca mult mai repede.Unii clienti incearca sa obtina bani de la asiguratori prininscenarea de accidente, urmarind sa obtina mai mult decatvaloreaza masina, de multe ori fraudele fiind realizate impreuna cuun inspector de daune al societatii.

La Generali Asigurari, de exemplu, tentativele de frauda inasigurari auto au fost cu 30-35% mai multe in primul trimestru dinacest an, comparativ cu aceeasi perioada din 2008, afirma MadalinRosu, directorul de daune al companiei.

"Se simte o crestere fantastica, mai ales in primul trimestru, afraudelor in asigurari, fapt care tine de climatul economic. Avem ocrestere de 30-35% a tentativelor de frauda in asigurari auto. Sefac fraude si pe alte tipuri de asigurari, dar mult mai putine",explica Rosu.

El spune ca, de cele mai multe ori, asiguratii care incearca safraudeze compania renunta la pretentiile de despagubire atunci candafla ca asiguratorul suspecteaza ca este vorba de o frauda.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO