Bănci și Asigurări

Dobre, Ralfi: Multi clienti s-au indatorat in contul veniturilor viitoare

Dobre, Ralfi: Multi clienti s-au indatorat in contul veniturilor viitoare

Bogdan Dobre: Daca majorezi foarte mult dobanzile, ajungi la o selectie negativa a clientilor, in sensul ca risti sa atragi oameni disperati

13.05.2009, 00:00 1091

Multi dintre restantierii de astazi sunt clienti care au luat in ultimii ani credite cu grad mare de indatorare, de 60-70% din venituri, mizand pe faptul ca salariile lor vor creste si povara ratelor va deveni mai usoara, insa planurile lor au fost date peste cap de aparitia crizei financiare, care a dus la inghetarea costurilor salariale in toate companiile, spune Bogdan Dobre, directorul general al Ralfi, al treilea jucator de pe piata creditelor de consum, membru al grupului american GE Money.

"Foarte multi s-au indatorat in contul veniturilor viitoare, acesta este si unul dintre motivele pentru care bancile si alte institutii financiare au dat credite cu grad de indatorare de 60-70%. Ideea pe care se bazau era ca in anii urmatori veniturile lor vor creste, iar gradul de indatorare se va reduce sub 50%, insa salariile au inghetat din cauza crizei", afirma directorul general al Ralfi.
Dobre, 39 de ani, a intrat in echipa GE Money in februarie 2008, dupa ce a fost director general adjunct in cadrul CitiFinancial Romania si a activat in cadrul ING Bank si al Bancii Tiriac.
"Nimeni nu putea prevedea anul trecut ce urma sa se intample, eram dupa patru ani in care salariile s-au dublat. Oamenii stiau ca salariile le cresc, iar in prima parte din 2008 nimic nu ii impiedica sa creada ca vor avea cresteri si in 2009. Este surprinzator, dar sunt mai putini restantieri printre clientii care au luat credite in magazin decat printre cei cu credite de nevoi personale. Explicatia sta in faptul ca cei care au luat credite in magazin au venituri mai mici si nu au avut acces la credite bancare, iar acum sunt mai putin indatorati decat cei cu imprumuturi de nevoi personale, care au de obicei venituri mai mari si credite la mai multe banci si firme de leasing", explica directorul general al Ralfi.
 
Afaceri la jumatate
Americanii de la GE Money, divizia de servicii financiare de retail a General Electric, mai detin pe piata locala companiile Motoractive Leasing si Domenia Credit (specializata pe credite ipotecare), preluate la sfarsitul lui 2006 de la fondul RAEF, in cadrul unei tranzactii de 140 de milioane de euro. In trecut, Ralfi vindea credite sub brandul Estima Finance, insa acum toate cele trei companii ale grupului functioneaza pe piata cu numele GE Money, insa din punct de vedere juridic raman entitati separate.
La sfarsitul anului trecut Ralfi avea un sold al creditelor de circa 150 de milioane de euro, in crestere cu 55% fata de anul anterior. In acest an, insa, cresterea companiei a incetinit semnificativ, la fel ca intreaga piata de creditare.
"Pana acum, vanzarile s-au situat exact la nivelul asteptarilor noastre, adica la jumatate fata de ce faceam anul trecut. Vom repeta probabil volumul din 2007, cam acesta este trendul in toata piata", spune Dobre. In primul trimestru din acest an, Ralfi a acordat credite in valoare de 9 milioane de dolari.
Pentru Ralfi anul 2009 ar putea fi primul de dupa 2000 in care compania va inregistra pierdere, din cauza cresterii mari a costului la care firma obtine finantarile, crestere care a trecut doar partial in dobanzile percepute de la clienti.
"In medie, din trimestrul patru al anului trecut am majorat dobanzile in medie cu 50% pe tot portofoliul, in conditiile in care costul finantarii s-a dublat. Restul este absorbit de noi, prin eforturi mari de eficientizare interna si de reducere de costuri."
 
Marja de profit zero
Din octombrie anul trecut Ralfi lucreaza cu o marja de profit zero la creditele acordate, reusind doar sa isi acopere costurile, la fel ca alte companii de credite sau banci.
"Este o situatie conjuncturala. Nu poti sa opresti un business, avem o anumita relatie cu retailerii pe care trebuie sa o pastram. In acest moment, suntem cu totii intr-o situatie mai grea, din care trebuie sa iesim. Daca majorezi foarte mult dobanzile, ajungi la o selectie negativa a clientilor, in sensul ca risti sa atragi oameni disperati, care au mare nevoie de bani, au fost refuzati de banci si cauta sa se finanteze la orice cost. Dupa doua-trei rate, acesti clienti clacheaza si nu mai pot plati."
Ralfi acorda credite in magazine, de nevoi personale si pe card, dobanda anuala efectiva (DAE, care cuprinde toate costurile legate de imprumut) fiind de 25-50%, in functie de produs si de profilul clientului.
"Nu poti pasa toate costurile la client", spune Dobre referindu-se la scumpirea semnificativa a finantarilor atrase de Ralfi. "Ne-am obisnuit pana acum ca bancile si IFN-urile (institutiile financiare nebancare - n.r.) sa faca profituri foarte mari, dar acum alta este situatia. Dupa 2000, anul acesta va fi primul cand vom inregistra pierdere, dar este o pierdere asumata si acceptata de actionari."
Pe langa scumpirea finantarilor, bancile si companiile de credite isi majoreaza in aceasta perioada provizioanele din cauza cresterii clientilor cu restante, ceea ce afecteaza profitul.
"Numarul de restantieri a crescut mult mai mult decat ne-am fi imaginat anul trecut pe vremea asta. Pe de alta parte, nivelul restantelor este in linie cu ce a estimat departamentul nostru de risc in ianuarie."
Dobre spune insa ca statistica referitoare la nivelul restantelor este ditorsionata de faptul ca nu se mai acorda atat de multe credite ca anul trecut. "Sigur, volumul de restante a crescut, dar soldul creditelor stagneaza, astfel incat cifra arata mai rau decat daca ar fi fost o conjuctura normala, iar soldul creditelor ar creste."
Ralfi are 450 de angajati si colaboreaza cu 400 de retaileri, printre acestia numarandu-se si magazinele de electrocasnice Domo sau cele de mobila Mobexpert. Retailerii in magazinele carora Ralfi acorda credite au in total circa 1.000 de puncte de vanzare.
Creditele de nevoi personale reprezinta circa 65% din totalul celor acordate de Ralfi, iar cele in magazine si pe card - 35%.
 
 
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO