Bănci și Asigurări

Felix Daniliuc, BRD: Există apetit în continuare, în ciuda aşteptărilor de contracţie. Pentru noi, în luna mai, pipeline-ul de tranzacţii este undeva cu 40% mai mare comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut

ZF Bankers Summit 2023, Ziua 1

Felix Daniliuc, BRD: Există apetit în continuare, în...

Autor: Ramona Cornea

26.06.2023, 14:58 109

Volumul tranzacţiilor pe zona de IMM-uri al BRD este cu circa 40% mai mare în luna mai a acestui an comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, spune Felix Daniliuc, director departament IMM, BRD – Groupe Soc-Gen.

„Stăm bine pe IMM-uri, se poate vedea din dinamicele cifrelor pentru majoritatea jucătorilor importanţi din sistemul bancar. Există apetit în continuare, în ciuda aşteptărilor de contracţie pe care le vedem. Pentru noi, în luna mai de exemplu, pipeline-ul de tranzacţii este undeva cu 40% mai mare comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut. Deci creşterea e de 40%, cu o concentrare evidentă pe capital de lucru. În acelaşi timp, vedem că există rezilienţă pe proiectele de investiţii din partea IMM-urilor”, a spus Felix Daniliuc în cadrul evenimentului ZF Bankers Summit 2023, ziua 1.
Ce a mai spus Felix Daniliuc în cadrul evenimentului:

• Faptul că s-au epuizat fondurile din IMM Invest ne pune în provocarea de a încerca să vedem unde este un interes concret de finanţare şi unde ne aşteptăm să avem continuitate din partea clienţilor, să facă trecerea către o formulă de finanţare clasică şi unde erau elemente de oportunitate, care de asemenea aveau o conotaţie pozitivă, lucru demonstrat de începerea acestui program în 2020.

• Noi ne-am uitat foarte atent şi ne uităm în continuare la partea tranzacţională. Urmărim cu atenţie fluxurile atât pe lei, cât şi pe valută. Când mă refer numărul de tranzacţii şi la volumele aferente operaţiunilor respective, eu nu am văzut o contracţie relevantă. Probabil că am avut variaţii de -1%, deci nu a fost ceva care pe mine să mă pună în situaţia să am o îngrijorare cu privire la numărul de tranzacţii şi de volume. În egală măsură, pot să confirm că, în momentul în care intrăm într-o analiză financiară pentru acordarea unui credit vedem la nivelul companiilor că inflaţia a avut un rol: a scăzut numărul schimburilor comerciale. Din analiza financiară, văd că există o contracţie a numărului de operaţiuni.

• Sunt nişte criterii pe care le avem agreate cu fiecare dintre fonduri, avem o selecţie de eligibilitate în funcţie de ce oferă fondul respectiv. Pot confirma că există un nivel de cunoştinţe, de deprinderi cerute din partea ofiţerilor de credit pentru că sunt programe precedent care adresau această componentă de inovaţie. Eu simt şi pot confirma că se abordează această linie de poziţionare de finanţare cu interes, avem o poziţionare cu privire la ESG, de exemplu. Există o luptă, un demers concret constant pe care toate instituţiile financiar bancar îl au pentru a poziţiona, să aducă acel value proposition, acel beneficiu pe care-l poate avea un IMM folosind un anumit tip de finanţare, într-un context în care ei jonglează cu mai multe bile. Ei trebuie să se asigure că îşi conserva cifra de afaceri, că reuşesc să aibă pieţe, că reuşesc să facă faţă inflaţiei şi preţurilor la energie. Nu este o treabă simplă.
• Acordarea unei clase de rating pentru un client în baza unei probabilităţi de default arată aşteptarea cu privire la performanţa companiei respective. Atributele care sunt considerate în a atribui o clasă de rating, în a te uita la portofoliu şi a te uita la care sunt probabilităţile de default pe tipuri de industrii, pe domeniile de activitate, pe profil de client diferă de la o instituţie financiară la cealaltă.

• Avem şi pentru microîntreprinderi un model de scoring care presupune o decizie automată sau semiautomată.

• Dacă ne uităm la ceea ce s-a spus în momentul rotativei politice şi în momentul imediat, terminăm cu Ucraina sau cu IMM Invest şi vom continua cu un program care ţine de patriotism economic. Dacă acest lucru nu se întâmplă şi vom vedea că după decembrie 2023 de la Uniunea Europeană nu vom mai avea o abordare similară, aş rămâne cu partea pozitivă pe care au avut-o anii din 2020 încoace în care, prin aceste programe, a fost un moment de conştientizare, de scânteie care a încurajat companiile, care au au mai mult curaj să gândească în termeni de perspectivă. Pentru noi văd tot oportun faptul că nu vor mai fi aceste programe pentru a încerca să păstrăm volumele, finanţările, să conservăm portofoliile.
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO