Bănci și Asigurări

ING spune ca este o concurenta imensa intre banci la atragerea de bani de la clienti

Albert Roggemans, CEO al diviziei de retail a ING Bank

Albert Roggemans, CEO al diviziei de retail a ING Bank: Pe creditare concurenta s-a temperat. Piata devenise periculoasa si era timpul sa se revina la oferte realiste. Reglementarile BNR duc piata in directia buna.

17.09.2008, 12:58 281

"Pe creditare concurenta s-a temperat. Piata devenise periculoasa si era timpul sa se revina la oferte realiste. Reglementarile BNR duc piata in directia buna", apreciaza Roggemans.

El noteaza ca ultimele sase luni au adus presiuni in crestere pe lichiditatile din sistem, ceea ce a condus la incetiniri pe creditare, dar si pe atragerea de depozite. "Bancile din afara sunt mai reticente sa trimita bani filialelor din Romania, pe fondul problemelor cu care se confrunta pe pietele externe", afirma Roggemans.

Evolutia a fost reflectata si de resorbirea excesului traditional de lei de pe piata interbancara, ceea ce a facut ca dobanzile sa stationeze in ultimele luni peste nivelul ratei de politica monetara, in conditiile in care bancile au pompat leii in credite acordate clientelei. Unii jucatori platesc dobanzi la depozitele in lei si de 11% pe an, peste dobanda cheie a BNR. Chiar si la euro dobanzile ajung la 6% pe an.

Olandezii si-au dezvoltat oferta de servicii pe retail in jurul unui cont curent cu card atasat, la care platesc o dobanda comparabila cu nivelurile platite in mod uzual la depozitele la termen. In prezent, dobanda este de 8,25% pe an. Daca in anii trecuti banca avea un exces de lichiditati in urma incasarilor din reteaua de retail, acum retragerile de fonduri au ajuns sa depaseasca depunerile.

De altfel, retragerile de numerar cresc mai rapid decat depunerile. Evolutia are insa loc si in conditiile in care ING incepe sa "deschida" unitatile sale de retail Self'Bank si pentru clientii altor banci. Banca are in prezent o retea de circa 160 de office-uri, prin care serveste peste 600.000 de clienti de retail. Reteaua teritoriala este insa in plina expansiune, urmand sa ajunga la 230-250 de unitati (cumulat unitati Self'Bank si sucursale wholesale) pana la sfarsitul anului urmator. "Este tot mai dificil sa gasim locatii bune si oameni care sa opereze unitatile", remarca si Roggemans.

In alta ordine de idei, seful retailului la ING spune ca incearca sa pastreze o oferta "competitiva" si pe creditare, astfel ca verifica lunar conditiile concurentei. Deoarece functioneza ca o sucursala a bancii-mama din Olanda, ING nu trebuie sa aplice reglementarile prudentiale ale BNR, care includ si masurile recent adoptate pentru limitarea creditarii catre persoanele fizice.

Oficialii ING au aratat insa in mai multe randuri ca nu vor avea un avantaj semnificativ in fata concurentilor, in conditiile in care reglementarile impuse de banca centrala a Olandei sunt destul de restrictive.

Seful retailului de la ING spune ca in ultimul an banca si-a mentinut cota de piata pe creditare, la circa 5%, avand o pozitie mai buna in zona creditelor de nevoi personale garantate cu ipoteca. "Pana acum ne-a ajutat piata sa crestem, insa la anul va fi mai dificil."

Roggemans spune ca a ajuns la o oferta de produse si servicii pe retail completa, dupa ce a lansat in primavara si un card de credit.

"Vom face o evaluare a evolutiei pe carduri de credit dupa un an de activitate, pentru ca mai devreme nu ar fi relevant", spune Adrian Apolzan, director Retail Client Service in cadrul bancii.

ING a lansat oficial cardul de credit in martie anul acesta, promovand agresiv produsul, inclusiv prin campanii TV. In prima faza, vanzarile au fost insa orientate catre clientii deja existenti ai bancii, iar abia ulterior accentul va fi pus pe atragerea de clienti noi.

Apolzan spune ca perioada de vara a adus o incetinire a vanzarilor, sezonalitatea afectand de altfel toate produsele.

"Vanzarile merg mai greu decat ne asteptam, dar calitatea este mai buna. Activitatea pe carduri este peste nivelul planificat", admite Albert Roggemans. In prezent, 98% din cardurile emise de banca incorporeaza tehnologia EMV (carduri cu cip), iar reteaua de acceptare este integral aliniata la aceste standarde. ING a lansat de anul trecut si servicii de acceptare a cardurilor la plata la comercianti, iar in prezent are instalate peste 700 de POS-uri.

"Este doar o faza preliminara, pana acum nu am facut presiuni mari pe piata", afirma Apolzan, fara sa dezvaluie insa planurile de viitor.

ING a lansat recent si o oferta pentru firmele de mici dimensiuni (cu cifre de afaceri anuale mai mici de 2 milioane de euro), pe care le deserveste prin reteaua de retail.

Roggemans afirma ca numarul clientilor a ajuns deja la cateva mii, insa oferta de produse si servicii va fi limitata la contul curent, operatiuni de plati externe, produse de finantare si platforma de tranzactionare prin internet.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO