Bănci și Asigurări

Kovarova, noul CEO al Generali: Criza va pune presiune pe asiguratori sa faca profit

Kovarova, noul CEO al Generali: Criza va pune presiune pe asiguratori sa faca profit

Marie Kovarova, CEO al Generali Asigurari: Criza va duce la schimbari importante in piata: companiile vor subscrie riscuri mai prudent, iar pentru asiguratii cu risc ridicat preturile vor creste in mod sigur. Criza ar putea sa ajute, intr-un fel, piata asigurarilor auto, deoarece companiile vor incepe sa vanda la preturi corecte.

03.11.2008, 19:38 51

Criza financiara internationala va pune presiune pe companiile de asigurari sa faca profit, deoarece actionarii nu vor mai putea pompa bani ca pana acum, afirma Marie Kovarova, noul director executiv al Generali Asigurari.
In ultimii doi ani, piata asigurarilor a avut pierderi nete, anul trecut acestea fiind de 76 de milioane de euro, iar actionarii companiilor au adus de acasa zeci de milioane de euro pentru majorari de capital, fara a sti exact cand isi vor putea recupera acesti bani.
"Criza financiara va aduce multa presiune din partea actionarilor ca asiguratorii sa nu piarda bani, pentru ca aceste pierderi nu vor mai fi sustenabile. Aceasta va duce la schimbari importante in piata: companiile vor subscrie riscuri mai prudent, iar pentru asiguratii cu risc ridicat preturile vor creste in mod sigur. Criza ar putea sa ajute, intr-un fel, piata asigurarilor auto, deoarece companiile vor incepe sa vanda la preturi corecte", spune Kovarova.
Ea considera ca ar putea avea probleme companiile de asigurari de mici dimensiuni, ale caror actionari nu sunt mari grupuri financiare care sa le poata sustine cu injectii de capital.
"Cred ca pana in 2010 piata asigurarilor va trece pe profit. Daca nu ar fi fost aceasta criza financiara, probabil ca ar fi durat mai mult pana sa se intample acest lucru", sustine noul CEO al Generali.
Kovarova, in varsta de 36 de ani, este de origine ceha. Inainte de a veni in Romania, a fost directorul de operatiuni al Ceska Pojistovna, cea mai mare companie din grupul Generali PPF, si al Generali Cehia, fiind responsabila de operatiuni, daune si resurse umane. Anterior, a ocupat timp de sase ani pozitia de senior engagement manager in cadrul companiei de consultanta in management McKinsey&Company. Kovarova este doctor in matematica la Facultatea de matematica si fizica din cadrul Charles University din Praga. Ea l-a inlocuit de Tudor Moldovan, care acum coordoneaza proiectele de dezvoltare ale Generali PPF in Europa Centrala si de Est.
Noul CEO al Generali si-a propus sa mentina compania profitabila si sa extinda activitatea acesteia pe partea de retail si in tara, in conditiile in care cea mai mare parte a businessului vine acum din zona Bucuresti-Ilfov si din afaceri corporate.
"Vrem sa ne pastram concentrarea pe profit, pentru ca acesta este singurul mod de a supravietui pe piata. De asemenea, ne dorim un portofoliu mai echilibrat, ceea ce inseamna sa fim mai diversificati din punct de vedere geografic si sa ne concentram mai mult pe retail. Pentru aceasta, trebuie sa ne crestem vizibilitatea in teritoriu si sa ne intarim prezenta in media, pentru ca asa atragi clienti de retail", spune Kovarova.
La sfarsitul lunii septembrie, primele brute subscrise de Generali se ridicau la 318,9 milioane de lei (peste 87,6 milioane de euro), circa 73% din acestea provenind din Bucuresti, iar restul din alte zone ale tarii.
Noua sefa a Generali afirma ca Romania este o locatie strategica pentru holdingul Generali PPF, datorita dimensiunii mari a tarii si a potentialului semnificativ de dezvoltare. Pe langa Generali Asigurari, holdingul mai tine pe piata locala asiguratorii Ardaf si RAI, pe care i-a preluat recent de la fondul PPF Investments cu circa 80 de milioane de euro.
"Strategia va fi sa nu fuzionam aceste companii, brandurile urmand sa functioneze separat. Daca ne uitam la alte piete din regiune, sunt multe grupuri care au ales strategia multibrand. Prin fuziune poti sa pierzi niste clienti. In schimb, strategia multibrand le da posibilitatea companiilor din acelasi grup sa se concentreze pe diferite nise de piata."
Ea spune ca cei trei asiguratori ai Generali PPF vor cauta sinergii in activitatile lor, urmand sa foloseasca, cel mai probabil, aceeasi platforma IT, dar aceasta nu inseamna ca vor vinde aceleasi produse si ca vor avea aceleasi preturi.
Despre piata asigurarilor, Kovarova afirma ca este diferita de cea din Cehia, unde ea a activat timp de mai multi ani, deoarece pe piata ceha asiguratorii obtin, de obicei, profit.
"In Cehia, toate liniile de business sunt profitabile, aceasta este diferenta. In non-life, asigurarile auto nu joaca un rol atat de important ca in Romania. Cehia a fost norocoasa pentru ca nu a avut un razboi al preturilor pe asigurari auto, care iti aduce cota de piata neprofitabila, asa cum s-a intamplat in Romania. De asemenea, in Cehia piata este mai concentrata, primii doi asiguratori detin mai mult de 50%."
In asigurari de viata, spune ea, cehii sunt mai expusi pe unit-linked (polite legate de fonduri de investitii) decat pe asigurari traditionale. Ei beneficiaza de o deductibilitate de la impozitul pe venit de 500 de euro pe an pentru primele platite la asigurari de viata, in timp ce in Romania aceasta facilitate fiscala este egala cu zero.
Generali este una dintre cele mai mari companii de pe piata asigurarilor, ocupand locul zece la sfarsitul primului semestru. Asiguratorul este controlat de Generali PPF Holding, entitate infiintata recent ca un joint venture intre Assicurazioni Generali din Italia (51% din actiuni) si PPF Group din Cehia (49%).
 
Cine este Marie Kovarova
 
  • 36 de ani
  • Doctor in matematica la Charles University din Praga
  • A fost directorul de operatiuni al Ceska Pojistovna, cea mai mare companie de asigurari din Cehia, si al Generali Cehia
  • Anterior, a ocupat timp de sase ani pozitia de senior engagement manager la compania de consultanta McKinsey&Company, din care patru ani i-a petrecut in Germania
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO