Bănci și Asigurări

Leasingul trece pragul de 1 mld. € la nouă luni

Leasingul trece pragul de 1 mld. € la nouă luni

Antoaneta Curteanu, preşedintele ALB şi director general al UniCredit Leasing

Autor: Ciprian Botea

18.11.2011, 00:06 756

Volumul finanţărilor acordate de companiile de leasing a depăşit 1 mld. euro după nouă luni din acest an, în creştere cu 28% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, potrivit datelor asociaţiei societăţilor financiare - ALB România.

Cea mai mare parte a banilor a mers către finanţarea achiziţiilor de autovehicule, respectiv 65% din total, în timp ce echipamentele au atras un sfert din finanţări. Numai 9% din sumele acordate au ajuns în sectorul imobiliar.

"Dacă anul trecut a marcat scăderi pe fiecare dintre cele trei segmente de piaţă, anul acesta finanţările au crescut uşor şi au depăşit pragul psihologic de un miliard de euro. Ponderea cea mai mare este reprezentată de finanţarea vehiculelor, iar zona de real estate suferă de o lipsă a proiectelor sustenabile", a declarat Antoaneta Curteanu, preşedintele ALB şi director general al UniCredit Leasing - liderul pieţei.

Piaţa leasingului financiar să află însă în continuare foarte jos în condiţiile în care a pierdut aproape 80% din valoare în perioada de criză, reuşind să intre în teritoriul pozitiv abia la începutul acestui an. Companiile de leasing au acordat anul trecut finanţări de circa 1,1 mld. euro, faţă de un vârf de 4,8 mld. euro în anul 2008.

Companiile afiliate băncilor au acordat aproape două treimi din finanţări, respectiv 628 mil. euro. Puterea brandului unei bănci mari şi forţa de vânzare a acesteia pot avea un rol decisiv în creşterea afacerilor, iar mai multe bănci au trecut în criză la o strategie de susţinere directă a companiilor afiliate prin forţa proprie de vânzări.

Leasingul financiar în­cearcă să se desprindă de segmentul auto, puternic afectat de criză, dar trecerea spre finanţarea de echipamente are loc foarte lent. Prin­cipalele industrii vizate pe acest segment sunt agricultura, construcţiile, produsele alimentare, dar şi energia. Pe real estate cele mai multe finanţări s-au dat pentru clădiri industriale.

Cea mai mare parte a banilor a mers către companii, respectiv 96,5%, în timp ce componenta de retail reprezintă puţin peste 3% din totalul finanţărilor. Aproape jumătate din contractele de leasing sunt încheiate pe perioade mai mari de patru ani. Pe segmentul creditelor de consum, membrii ALB România (care deţin două treimi din piaţă) au vândut împrumuturi noi în valoare de 327 milioane de euro în primele nouă luni, în creştere cu 18% faţă de perioada corespunzătoare a anului trecut.

"Piaţa creditului de consum îşi revine progresiv după căderea puternică din 2009, iar costul riscului începe să scadă. Piaţa nu îşi va reveni însă la nivelul de dinainte de criză mai devreme de 2013-2014", a spus Gilles Zeitoun, vicepreşedinte al ALB şi director general al Cetelem.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO