Bănci și Asigurări

Piata leasingului urca la 4,9 mld. euro, depasind cele mai optimiste asteptari

Piata leasingului urca la 4,9 mld. euro, depasind cele mai optimiste asteptari

Kerem Sekizyarali, presedintele ALB: Estimez ca piata va creste in acest an cu maximum 25%, pana la cel mult 6 miliarde de euro.

29.02.2008, 17:38 27

Finantarile acordate de companiile de leasing au ajuns la circa 4,9 miliarde de euro in 2007, depasind astfel cu mult estimarile de la inceputul anului trecut, de 4,2 miliarde de euro.
"Datele preliminare pentru 2007 arata o crestere a pietei de 53%", a declarat Kerem Sekizyarali, presedintele Asociatiei de Leasing si Servicii Financiare Nebancare (ALB) si al societatii Credit Europe Leasing.
In 2006, piata leasingului a fost de circa 3,2 mld. euro, iar la inceputul anului trecut jucatorii din piata estimau un volum de finantari de 4,2 mld. euro pentru 2007, previziuni care au fost cu mult depasite. Unul dintre motivele cresterii rapide a pietei a fost intrarea unor jucatori noi, cum ar fi OTP, Cyprus sau Impuls Leasing.
"Nu ma astept ca aceasta dinamica sa continue in 2008. Estimez ca piata va creste in acest an cu maximum 25%, pana la cel mult 6 miliarde de euro", afirma Sekizyarali.
Peste 3,1 miliarde de euro din totalul finantarilor au fost acordate de companiile afiliate bancilor, un miliard de euro - de companiile captive (ale dealerilor auto, de exemplu), iar restul - de companiile independente, potrivit presedintelui ALB. Ponderea finantarilor pentru achizitia de vehicule in totalul pietei a scazut de la 75% in 2006 la 67,6% anul trecut, in timp ce ponderea finantarilor pentru echipamente a crescut usor, de la 20,3% la 23,2% in 2007, iar cea a finantarilor pentru real estate aproape s-a dublat, ajungand la 9,2% la sfarsitul anului trecut.
Presedintele ALB spune ca anul acesta tot mai multe companii isi vor dezvolta businessul pe echipamente si real estate, in conditiile in care leasingul auto nu le mai aduce foarte mult profit.
"Marja de profit pe segmentul auto este redusa din cauza concurentei foarte mari, care tine preturile la un nivel scazut. Din acest motiv, companiile se vor reorienta spre leasingul pentru echipamente si cel pentru domeniul imobiliar. Aceste segmente se vor dezvolta foarte mult, pentru ca scopul leasingului este sustinerea investitiilor" , afirma Sekizyarali.
El considera ca ponderea leasingului pentru echipamente ar putea ajunge anul acesta la 30% din totalul pietei, iar cea a finantarilor pentru domeniul imobiliar - la 13-15%. In medie, marjele de profit pentru aceste businessuri sunt cu 1-1,5 puncte procentuale mai mari decat in cazul leasingului auto.
Presedintele ALB afirma ca anul acesta dobaznile pentru finanatarile in euro vor creste cu 1-2 puncte, costul de refinantare al companiilor de leasing fiind afectat de criza financiara de pe plan international. "Piata va fi afectata indirect de criza subprime, pentru ca toate companiile de leasing se refinanteaza de pe piata europeana, iar costurile au crescut. Pe de alta parte, cresc si costurile cu forta de munca. Este greu sa gasim specialisti, iar odata cu intrarea jucatorilor noi pe piata cresc salariile", spune Sekizyarali.
Mai multe companii au anuntat deja cresteri de dobanzi pentru finantarile in euro, costul acestora urmand sa ajunga la 10% pana la sfarsitul semestrului, fata de 7% in decembrie 2007.
Anul trecut, primele companii de pe piata leasingului au fost UniCredit Leasing Corporation, BCR Leasing si Porsche Leasing.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO