Bănci și Asigurări

Seful Cetelem: Am fost nevoiti sa majoram dobanzile la credite

Seful Cetelem: Am fost nevoiti sa majoram dobanzile la credite

Daniel Boaje, directorul general al Cetelem: Din octombrie pana in decembrie am majorat dobanda la credite in medie cu 12 puncte, pana la o medie de 36% pe an, in conditiile in care costul banilor s-a dublat.

25.01.2009, 17:15 193

Cetelem, cea mai mare companie de credite de consum de pe piata locala, membra a gigantului francez BNP Paribas, si-a bugetat pentru acest an o stagnare a imprumuturilor acordate, in conditiile in care in decembrie acestea au scazut cu 30%.

"Am avut doi ani 2008: unul pana in septembrie si unul dupa. Din septembrie piata a inceput sa scada, iar in decembrie am inregistrat o reducere de 30% a volumului de credite acordate. S-a restrans foarte mult partea de creditare, pentru ca sunt putini euro, iar leii nu circula intre banci, chiar daca exista pe piata", afirma Daniel Boaje, directorul general al Cetelem, intr-un interviu acordat ZF.
Boaje, 38 de ani, a fost numit la conducerea companiei in vara anului trecut, dupa ce a ocupat pozitia de director operational, iar anterior a detinut aceeasi functie in cadrul lantului de restaurante McDonald's.
Anul trecut Cetelem a ajuns la un sold al creditelor acordate de 1,09 mld. lei (273,5 mil. euro), cu 34% peste nivelul din 2007. Volumul creditelor acordate a fost de 813 mil.lei (221 mil. euro).
Anul 2009 este primul cand compania previzioneaza o crestere zero, dupa multi ani de cresteri de doua cifre. Cetelem acorda credite de consum, de nevoi personale, pe card si auto in lei, cu dobanzi fixe.
"Nu am luat in calcul nicio crestere in 2009, poate doar la cardurile de credit, cred ca este realist asa. Incercam sa consolidam relatia cu clientii existenti si am restrans atragerea de clienti noi, pentru ca este o perioada dificila, iar costurile nu mai sunt atat de atractive. Din octombrie pana in decembrie am majorat dobanda la credite in medie cu 12 puncte, pana la o medie de 36% pe an (dobanda anuala efectiva - n.r.), in conditiile in care costul banilor s-a dublat", explica Boaje.
Nu este deloc usor sa faci un buget pentru 2009, spune el, dar nu va fi nici cel mai greu an de pana acum. "Dezastrul va fi din perspectiva faptului ca nu vor mai exista cresteri de 30%, 40% sau 80%. Poate ca este bine, pentru ca piata a crescut foarte repede. Anul 2009 nu va fi usor, dar noi nu suntem numai manageri de crestere, trebuie sa stii sa iei decizii si in conditii de piata dificile."
El spune ca se mai asteapta la scaderi in creditare in ianuarie si februarie si ca din aprilie se va vedea mai clar cum va merge piata in 2009.
"Cred ca retailul va scadea in general, se va cumpara mai putin, pentru ca oamenii sunt mult mai prudenti. Pentru bunurile de folosinta indelungata se va amana decizia de cumparare", sustine seful Cetelem, companie in portofoliul careia creditele acordate in magazin au o pondere de 45%. Urmeaza cele acordate pe card (30%), de nevoi personale (19%) si creditele auto (6%). Boaje spune ca stagnarea afacerilor Cetelem nu va implica o restructurare. Compania nu intentioneaza sa inchida niciunul din cele 180 de puncte de lucru pe care le are acum si nici sa reduca numarul de angajati. "Ne gandim insa mai mult ca inainte la costuri atunci cand mai facem angajari."
Boaje spune ca in ultimele luni ale anului trecut mai multi clienti au inceput sa aiba probleme cu plata ratelor. "A fost o crestere de 10% a clientilor care intarzie cu plata ratelor. Celor care au probleme le putem face reesalonari sau amanari la plata."
Directorul general al Cetelem spune ca, spre deosebire de acum trei ani, cand 70% din clienti erau la primul credit, acum proportia s-a inversat, lucru care duce la probleme cu gradul de indatorare.
 
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO