Bănci și Asigurări

Stanescu, BRD: Agentiile bancare trebuie sa se concentreze pe produsele cu valoare mare

Stanescu, BRD: Agentiile bancare trebuie sa se concentreze pe produsele cu valoare mare

Rozaura Stanescu, directorul Directiei produse persoane fizice din BRD-SocGen: Moartea anuntata a agentiilor din cauza dezvoltarii platformelor de Internet-banking nu a avut loc.

29.02.2008, 15:32 84

Rolul agentiilor bancare va deveni tot mai pregnant de asigurare de consultanta, in timp ce operatiunile de baza tind sa se dematerializeze, fiind efectuate fie prin utilizarea cardurilor, fie chiar pe internet, spune Rozaura Stanescu, directorul Directiei produse persoane fizice din BRD-SocGen.
"Vom vedea o reorientare a agentiei catre sarcini cu valoare adaugata mai mare: acordarea de consultanta financiara sau credite imobiliare", spune Stanescu. Miza va fi pentru banci sa profite de automatizarea operatiunilor simple, fara sa indeparteze insa clientii de agentii.
Unii jucatori, precum ING, au mizat pe dezvoltarea unui model de retea in care operatiunile de baza sunt derulate cu ajutorul unor automate, in timp ce personalul din agentie ofera exclusiv consiliere. Majoritatea bancilor au ales sa mearga insa pe modelul traditional, in care toate operatiunile sunt derulate cu ajutorul angajatilor. Si alti jucatori, precum BCR sau BRD, au lansat proiecte-pilot cu astfel de unitati, insa nu au extins deocamdata modelul la scara larga.
Pe piata locala bancile au dezvoltat puternic retelele teritoriale in ultimii doi ani, numarul total al unitatilor depasind 5.400. Extinderea prezentei teritoriale a permis bancilor sa preia serviciile de plati de facturi pentru majoritatea furnizorilor de utilitati. Derularea acestor operatiuni simple de plata s-a dovedit insa costisitoare, ducand la aglomerarea unitatilor bancare. In acest context, banci precum Raiffeisen sau BCR au renuntat la oferirea serviciilor de plati de facturi pentru unii furnizori sau au introdus o politica de comisioane care sa incurajeze utilizarea canalelor alternative de plata.
Stanescu spune ca BRD nu are in vedere, cel putin momentan sa limiteze aceste operatiuni. Banca a dezvoltat insa mai multe canale alternative.
Ca densitate a retelei bancare, Romania a ajuns, cu circa 25 de unitati la 100.000 de locuitori, sa depaseasca Polonia, dar ramane in urma altor piete, cum ar fi Cehia.
Rozaura Stanescu subliniaza dinamica foarte ridicata a extinderii retelei bancare din ultimii ani, dar considera ca pe termen mediu aparitia unor consolidari pare inevitabila, cel putin in randul jucatorilor de talie mica, pentru care costurile operationale vor deveni tot mai greu de sustinut. Pe de alta parte, nivelul inca scazut al dezvoltarii economice si zonele rurale importante care nu au fost inca bancarizate arata ca exista inca potential pentru cresterea numarului de unitati.
Doar patru banci comerciale - BRD, BCR, Raiffeisn si Banca Transilvania, operau la sfarsitul anului trecut retele de peste 400 de unitati, in timp ce inca trei banci aveau mai mult de 200 de unitati. Statistica nu include insa si reteaua CEC, de 1.400 de unitati, care se afla insa in plin proces de reamenanjare si restructurare.
In alta ordine de idei, Stanescu remarca dezvoltarea foarte rapida a accesarii platformelor de Internet-banking, numarul celor care apeleaza la astfel de servicii marcand o crestere anuala cu 94% in septembrie trecut. BRD - SocGen are peste 100.000 de utilizatori pentru serviciul de Internet-banking, portofoliul marcand o crestere cu 130% pe parcursul anului trecut.
"Moartea anuntata a agentiilor din cauza internetului nu a avut loc", constata Stanescu, subliniind ca bancile universale au reusit sa se dezvolte si pe internet, care a ajuns astfel o completare a agentiilor clasice.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Cele mai citite ştiri
AFACERI DE LA ZERO