Bănci și Asigurări

Treichl, şeful Erste: Performanţa dezastruoasă din infrastructura de transport descurajează investiţiile

 Treichl, şeful Erste: Performanţa dezastruoasă din infrastructura de transport descurajează investiţiile

Autor: Razvan Voican

05.10.2010, 23:49 23

Performanţa dezastruoasă în construcţia infrastructurii detransport este cea care descurajează investiţiile şi creştereaeconomică în România, susţine Andreas Treichl , CEO al Erste Group- care controlează BCR.

"România are o şansă mai bună decât Ungaria să iasă din situaţiadificilă în care se află. Marele avantaj este legat de nivelulfoarte redus al datoriei externe şi un mix mai bun între costulforţei de muncă şi productivitate. Dar ceea ce frâneazăinvestiţiile şi creşterea economică este performanţa dezastruoasăîn construcţia infrastructurii de transport", a declarat Treichl lao conferinţă cu investitorii organizată în Croaţia. El spune că îngeneral economia evoluează indiferent de cât de slabi sau buni suntpoliticienii, însă la capitolul transporturi "este o problemăserioasă."

Şeful Erste consideră că avantajul real al României în regiune estepotenţialul de centru logistic, combinat cu costul redus al forţeide muncă şi dimensiunea pieţei locale. Ca de fiecare dată cândcomentează situaţia României, bancherul austriac a acuzat nivelulredus al absorbţiei fondurilor europene. "Nicio altă ţară nu are ladispoziţie atât de mulţi bani de la UE, dar aceste fonduri nu ajutădacă nu sunt atrase în proiecte. Sper ca această problemă să serezolve cât mai curând, iar dacă se va rezolva România poateîntrece multe alte ţări din regiune relativ repede."
Treichl s-a făcut remarcat de mai multe ori prin comentarii criticela adresa politicienilor din România şi nu numai, precum şi laproblema fondurilor europene şi a infrastructurii în special.Austriecii explică acest mod de implicare în problemele locale prininvestiţia mare şi angajamentul inclusiv la nivel personal legatede preluarea BCR, cea mai mare bancă românească.

Numai BNR şi Guvernul pot opri creditul îneuro
Andreas Treichl consideră că în România creditul în euro nu poatefi oprit decât dacă autorităţile iau o decizie de tip administrativîn acest sens.
"Dacă situaţia se deteriorează, s-ar putea ajunge la asta, cu toateconsecinţele asupra creşterii creditului. Dar dacă BNR şi guvernulnu impun oprirea creditului în euro, altfel nu se va putea întâmplaaşa ceva", afirmă Treichl. El dă exemplul Ungariei, unde bancacentrală a impus frânarea drastică a creditului în valută. DominicBruynseels, CEO al BCR, spune că problema creditului în valutăpentru România a fost analizată de către băncile mari, BNR,Finanţe, FMI şi UE în cadrul acordului de la Viena de menţinere aexpunerilor, iar concluzia discuţiilor a fost că finanţările îneuro nu vor fi oprite.
"Întreaga piaţă a ajuns să se bazeze pe creditul în euro pentru cădiferenţialul de dobândă este foarte mult în favoarea euro. Şi sumamaximă care poate fi împrumutată este în favoarea îndatorării îneuro, iar situaţia continuă", explică Bruynseels

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO