Burse - Fonduri mutuale

Bursa prelungeşte reducerile pentru brokerii care aduc lichiditate

Ludwik Sobolewski, directorul general al BVB

Ludwik Sobolewski, directorul general al BVB

Autor: Ioana Tudor

11.07.2014, 00:04 351

Brokerii care contribuie la creşterea lichidităţii pieţei vor beneficia pentru încă un an de comisioane de tranzacţionare reduse la 0,01% după ce Bursa de Valori Bucureşti a decis extinderea cu încă 12 luni a programului-pilot de market making menit să crească rulajele cu acţiuni.

Comisionul de 0,01% din valoarea tranzacţiilor cu acţiuni pe piaţa regular, de care beneficiază market makerii (în traducere formatori de piaţă), se aplică atât pentru vânzarea, cât şi pentru cumpărarea de acţiuni. Comisioanele practicate de BVB pentru tranzacţiile cu acţiuni sunt de 0,117% din valoarea vânzărilor şi de 0,045% din valoarea achiziţiilor.

„După evaluarea primelor şase luni ale programului-pilot, am decis să îl extindem cu 12 luni. Vom continua să creăm noi facilităţi pentru market makerii noştri şi să le dezvoltăm pe cele existente. Vom introduce noi soluţii care vor aduce beneficii mai tangibile pentru aceştia“, a spus Ludwik Sobolewski, directorul general al Bursei de Valori Bucureşti.

Ponderea activităţii de market making în valoarea totală a acţiunilor care au beneficiat de serviciul market makerilor a variat între 3% şi 33,99% în primul semestru al anului. Totodată, valoarea tranzacţiilor cu acţiuni realizate prin market makeri a reprezentat 4,66% din valoarea totală a tranzacţiilor cu acţiuni pe piaţa principală, se arată în comunicat.

În luna iunie, valoarea acţiunilor tranzacţionate prin programul market making a fost de circa 40 milioane de lei (9,1 mil. euro), iar în luna mai de aproximativ 37 mil. lei (8,4 mil. euro). Valoarea tranzacţionată în aceste două luni reprezintă aproape 50% din totalul celei tranzacţionate în primele şase luni ale programului, de 159 mil. lei (36,1 mil. euro), îmbunătăţire datorată aplicării unei noi metode de introducere a ordinelor.

Tranzacţiile cu acţiuni efectuate pe bursă de la începutul anului se ridică la 7,73 miliarde de lei (1,7 mld. euro). Anul trecut au fost realizate tranzacţii cu acţiuni în valoare de 11,2 miliarde de lei (2,5 mld. euro).

Noul program de market making al BVB a fost aplicat începând cu 3 ianuarie 2014, iar în prezent are patru participanţi – Wood&Company, Banca Comercială Română (BCR), Raiffeisen Centrobank AG şi IFB Finwest, care asigură serviciul de market making pentru nouă companii, din cele 84 listate pe piaţa reglementată. Anul trecut doar două companii au beneficiat de serviciul de market making. Market makerii se angajează să menţină lichiditatea pieţei prin introducerea de oferte de vânzare şi cumpărare.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels


AFACERI DE LA ZERO