Ministerul Finanţelor Publice a publicat pe website-ul propriu două proiecte diferite de modificare a legii pieţei de capital 297 pe 2004, situaţie anormală dacă se ia în calcul importanţa acestei legi pentru piaţa locală de capital care aspiră la statutul de piaţă emergentă.
Avocaţii atrag atenţia că această situaţie stârneşte confuzie în rândul investitorilor şi că ministerul ar trebui să îşi asume o poziţie fermă cu privire la varianta de proiect pe care o va susţine şi trimite mai departe la Guvern şi Parlament spre aprobare.
Legea 297/2004 este actul normativ în baza căruia funcţionează întreaga piaţă de capital: cele două burse de valori unde sunt listate companii de peste 20 miliarde de euro, firmele de brokeraj şi fondurile de investiţii.
În acelaşi timp, pe website-ul ministerului sunt publicate două proiecte de lege diferite de modificare a legii pieţei de capital 297/2004.
Proiectul de lege pentru modificarea şi completarea Legii nr. 297/2004 privind piaţa de capital (varianta actualizată) publicat pe 7 noiembrie şi proiectul de lege pentru modificarea şi completarea Legii nr. 297/2004 privind piaţa de capital - variantă revizuită pe 8 octombrie 2014 şi publicată pe 8 octombrie.
Între cele două proiecte există o diferenţă majoră. Varianta revizuită din 8 octombrie propune eliminarea pragului de deţinere la SIF-uri, acum de 5% din capital, propunere ce nu se mai regăseşte în varianta actualizată din 7 noiembrie.
Într-un răspuns trimis ZF duminică, 9 noiembrie, Mirela Luca, consilier al ministrului Ioana Petrescu, a spus că „pe site-ul MFP la rubrica transparenţă decizională a fost postată o primă variantă a proiectului de lege în data de 6.10.2014. Ca urmare a propunerilor şi observaţiilor primite în procesul de consultare, proiectul de lege a fost modificat, o nouă variantă a acestuia fiind postată în data de 7.11.2014“.
„Nu este normal să fie publicate pe website-ul ministerului două proiecte diferite de modificare a pieţei de capital cu acelaşi iniţiator – Ministerul Finanţelor. Această situaţie stârneşte confuzie şi ar putea submina încrederea investitorilor. Este de dorit ca ministerul să îşi asume o poziţie fermă cu privire la care dintre cele două proiecte are în plan să îl susţină mai departe la Parlament“, a spus avocatul Cristian Duţescu, preşedintele Organizaţiei Profesioniştilor Pieţei de Capital (OPPC).
De asemenea, nu este clar de ce Finanţele au renunţat la eliminarea pragului la SIF-uri în varianta proiectului de lege publicată pe 7 noiembrie, deşi iniţial au fost de acord cu această propunere potrivit variantei publicate pe 8 octombrie. „Eliminarea pragului la SIF-uri este un subiect care trebui să fie dezbătut şi decis în Parlament, aşa cum s-a întâmplat şi în trecut, când a fost majorat pragul la 5%. Propunerea de eliminare a pragului ar fi trebuit să fie menţinută în proiectul de lege şi lăsat Parlamentul să decidă dacă este de acord sau nu“, a conchis Duţescu.