Burse - Fonduri mutuale

Un an de boom pentru santierele navale

30.12.2004, 00:00 17

Toate santierele navale romanesti au inceput sa lucreze din acest an la capacitate maxima, pe fondul cresterii economie a Asiei , mai ales din China si Japonia, si a noilor reglementari in domeniul transportului petrolier si a gazelor lichide care au convins armatorii sa-si suplimenteze flotele.
Fara exceptie, santierele navale romanesti au inceput sa primeasca tot  multe comenzi care le vor utiliza la maxim capacitatea de productie  in urmatorii trei ani.
Cel mai mare contract, de 130 milioane de euro, a fost  obtinut in acest an de santierul naval Aker Braila care urmeaza sa construiasca sase tancuri petroliere pentru o serie de companii din Cipru. Constructia navelor va incepe anul viitor si este programata sa se finalize in 2006 - 2007. Contracte de cateva sute de milioane de euro pana in 2007 are si santierul Daewoo Mangalia, un alt contract de peste 100 milioane de euro obtinand in acest an si santierul Damen Galati. Acest santier urmeaza sa construiasca trei tancuri petroliere pentru BP Shipping, companie care face parte din British Petroleum, al doilea grup petrolier din lume.  Durata de executie a celor trei nave va fi de circa 2 - 3 ani.
Numarul mare de comenzi primite si ciclul de productie indelungat au determinat santierul naval Severnav din Drobeta - Turnu Severin sa deruleze o operatiune de majorare a capitalului social pentru asigurarea necesarului de lichiditati.   Perioada de boom aproape fara precedent pentru industria constructiilor de nave si potentialul ridicat de crestere pentru viitor au ajutat si santierul Navol Oltenita. Dupa ce la jumatatea anului compania se afla in imposibilitate de plata a datoriilor, obtinerea unor contracte de 39 milioane de euro si  primirea unei serii de scutiri si reesalonari a datorilor fata de bugetul de stat au determinat reprezentantii santierului naval sa estimeze trecerea pe profit anul viitor.
Revigorarea industriei constructiilor navale romanesti s-a datorat in primul rand  cererii puternice de otel si produse petroliere de pe piata chineza, comertul maritim cu materiile prime pentru obtinerea otelului si cu petrol aflandu-se la niveluri record.
Mai mult, la nivel mondial exista o serie de reglementari noi in privinta transportului petrolier , care obliga armatorii sa-si inlocuiasca navele vechi cu altele noi, cu pereti dubli sau chiar tripli.
  Cresterea cererii de otel are insa si un efect negativ asupra activitatii santierelor navale. Din cauza acestei evolutii, pretul tablei de otel, care reprezinta aproximativ 35 - 40% din costul unei nave, a crescut la randul lui. Ispat Sidex, principalul furnizor al santierelor navale romanesti, a urcat pretul la tabla de la 360 - 370 euro/tona in ianuarie pana in jur de 580 euro/tona in ultima luna a anului.
Rezultatele economice ale santierelor navale au fost afectate si de aprecierea leului comparativ cu moneda unica europeana. In conditiile in care perioada de constructie a unei nave se intinde pe o perioada de peste 12 luni, un santier naval are de pierdut daca se produce o apreciere a leului intre momentul in care compania cumpara materiile prime  si momentul cand livreaza clientului nava. catalin.ciocan@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO