Business Construct

Amenajari - Case rustice cu iz de gofre

25.10.2007, 14:51 878

Daca acum cativa ani trebuia sa fie asezata piatra peste piatra ca sa se obtina un aspect rustic al locuintei, piatra si caramida pot parea acum autentice prin simpla montare a unor placi. Astfel, romanii se orienteaza din ce in ce mai mult catre piatra si caramida aparenta, spre beneficiul jucatorilor de pe piata de profil.
Compania Depal Invest este printre putinii producatori de caramida si piatra aparenta flexibila mozaicata de pe piata locala de profil, dupa cinci ani de la introducerea pe piata a acestor produse, inregistrand o crestere consistenta.
"Am achizitionat in 2002 know-how-ul pentru productia acestor elemente decorative si de finisaj exterior si interior. Totodata, producem si tencuieli decorative nobile structurate si mozaicate, precum si vopsele. Anul acesta productia de piatra si caramida mozaicata a avut o crestere spectaculoasa", spune Horia Bunta, asociatul firmei Delap Invest din Cluj, firma cu capital integral privat romanesc. Fabrica Delap are o capacitate actuala de productie de
300 de metri patrati zilnic de caramida si piatra aparenta flexibila mozaicata.
"Intentionam sa dublam capacitatea de productie pentru anul urmator, prin achizitionarea unei noi linii de productie. Astfel, pentru cresterea productiei de tencuieli decorative intentionam sa achizitionam un nou utilaj de mare capacitate si cu o productivitate marita", a spus Bunta.


Piatra si caramida aparenta, produse de bricolaj
Piatra si caramida aparenta reprezinta circa 30% din afacerile companiei Delap, in timp ce tencuielile decorative asigura acum circa 70% din cifra de afaceri a companiei, care s-a ridicat anul trecut la 330.000 de euro. Motivele pentru care aceste produse au prins pe piata sunt legate nu numai de estetica, ci si de confort.
"Cererea este tot mai mare pe piata datorita faptului ca aceste produse sunt usor de montat, au un cost redus de transport, precum si al materialelor auxiliare. Nu in ultimul rand, aspectul estetic al acestora si faptul ca dau frau liber imaginatiei fiecaruia reprezinta un motiv pentru care aceste produse au cunoscut o evolutie pozitiva pe piata", a spus Bunta.
Astfel, prin usurinta cu care sunt montate caramida si piatra aparenta intra in categoria produselor de bricolaj, potrivit lui Bunta.
"Aceste produse se prezinta sub forma unor placi de diverse forme si dimensiuni cu grosimea medie de trei milimetri.Tehnologic, o fata a placii este acoperita cu o folie de hartie autoadeziva pentru a o proteja in vederea montajului, iar lipirea materialului se face cu adeziv flexibil de exterior pentru placi ceramice. Dupa uscarea adezivului rostul poate fi vopsit cu o vopsea lavabila colorata in nuanta aleasa de beneficiar, apoi se trece la indepartarea foliei de hartie protectoare", explica Bunta procesul prin care fatada unei case se transforma in pietre si caramizi.
Faptul ca Delap produce atat caramida, cat si piatra aparenta precum si tencuieli decorative, reprezinta un avantaj in atragerea clientilor cu gusturi diversificate.
"Unii prefera elementele geometrice regulate, cu rosturi regulate, iar in acest caz aleg caramida aparenta. Pe de alta parte, cei care prefera elementele geometrice neregulate si rosturile aleatorii se indreapta catre piatra aparenta, in timp ce altii nu doresc sa aiba rosturi pe suprafata de decorat si aleg in consecinta tencuiala decorativa", spune Bunta.
In ceea ce priveste nuantele pe care cumparatorii le aleg sa-si imbrace casele, acestea difera la fel de la produs la produs.
"In acest an cele mai cerute culori au fost portocaliu si galben pentru tencuielile decorative structurate, iar pentru caramida si piatra aparenta flexibila mozaicata, caramiziul si texturile cu baza nisipie au fost in trend", afirma Bunta.


Piatra aparenta, o afacere in crestere
O alta companie care produce piatra aparenta este ParMur Group, companie europeana care din 2004 are un punct de productie si in Romania, la Turda. In 2006 ParMur a fost achizitionata de Cultured Stone, divizia producatoare de piatra aparenta a grupului american Owens Corning, intr-o tranzactie de 25,5 milioane de euro. Fabrica de la Cluj produce piatra reconstruita pe baza de ipsos, o mare parte din productie fiind destinata exportului in tari precum Franta, Italia, Spania, Germania, Marea Britanie sau Portugalia.
Pe piata autohtona ParMur colaboreaza cu marii distribuitori de materiale de constructii precum Praktiker, Bricostore, Ambient, Dedeman sau Baumax.
Potrivit informatiilor de pe site-ul Ministerului Finantelor, compania a inregistrat anul trecut afaceri de 3,4 milioane de euro, fata de 2,5 milioane de euro in 2005, in conditiile unei marje de profit de peste 20%.
Si grupul de firme Kronberger, care cuprinde producatorii de caramizi si blocuri ceramice Sastuc din localitatea Berca (judetul Buzau) si Mureseni Targu Mures si distribuitorul Asco Grup Bucuresti, are in prortofoliul de produse caramida aparenta. Potrivit informatiilor de pe site-ul companiei Asco Group distribuie peste 15 de astfel de produse, in nuante variate. Nu numai companiile mari se orienteaza insa catre piatra si caramida aparenta, distributia de astfel de produse deovedindu-se o afacere viabila si pentru intreprinzatorii mai mici. De exemplu, compania Kromston importa incepand cu 2006 produse Klinker pentru fatade, pardoseli si pavaje de la producatori din Germania, Olanda si Belgia.
Potrivit reprezentantilor companiei, tencuiala
decorativa a devenit deja un produs popular si accesibil ca pret majoritatii beneficiarilor de constructii noi, civile sau industriale.
Cifra de afaceri a firmei Kromston a fost in 2006 de aproximativ 600.000 de lei (190.000 euro), cu 50% mai mare fata de anul anterior, principalii factori care au dus la aceasta crestere fiind atragerea unor clienti noi, dinamica constructiilor si largirea gamei de tencuieli decorative, potrivit unor declaratii anterioare ale reprezentantilor companiei.
Firma se diferentiaza pe piata oferind si consultanta sau asistenta pentru utilizarea produselor, mai ales in cazul Klinker.
Clientii tinta ai firmei sunt in special designerii si arhitectii, dar si beneficiarii care apeleaza la serviciile acestora. Potrivit reprezentanului companiei, se poate vorbi doar de un inceput in ceea ce priveste caramizile decorative.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO