Business Construct

Analiza: Vreme buna, dar nu pe toate acoperisurile

Analiza: Vreme buna, dar nu pe toate acoperisurile

Piata invelitorilor de acoperis va depasi in acest an 130 de milioane de euro, mai mult cu 40% fata de anul trecut. Insa nu toate companiile beneficiaza de acest ritm de crestere, avand in vedere ca preferintele pentru acoperisuri s-au concentrat asupra tiglei metalice

31.05.2007, 14:44 405

Tiglele metalice au avut anul trecut o pondere de circa 61% din valoarea vanzarilor de invelitori realizate, iar tiglele din beton au avut o pondere de 19%, in timp ce 13% a fost detinut de invelitorile bituminoase si doar 7% pe tigla ceramica, potrivit unui studiu realizat de Neomar Consulting.
"Pe ansamblu, piata invelitorilor va creste anul acesta, dar piata invelitorilor ceramice va scadea in favoarea invelitorilor de beton si metalice. Motivul acestei scaderi il reprezinta lipsa tehnologiilor competitive care duce la realizarea de produse slabe calitativ si la preturi mari", a declarat Nicolae Neag, directorul comercial al companiei Siceram, producator de tigle ceramice.
Potrivit acestuia, preturile la invelitorile Siceram vor scadea in 2008 datorita reducerii costurilor si cresterii capacitatii de productie. In aceste conditii, Siceram, unul dintre principalii jucatori de pe acest segment, si-a propus sa revina in forta. "In anul 2006 vanzarile Siceram la invelitori au scazut cu aproximativ 5% fata de 2005. Aceasta scadere se datoreaza in principal scaderii capacitatii de productie in urma pregatirii pentru investitia intr-o noua linie de tigla ceramica", afirma Neag. Chiar daca si pentru anul acesta compania ia in calcul o usoara scadere, in 2008 urmareste sa devina primul jucator pe segmentul de tigle ceramice.
"La inceputul anului 2008, in urma investitiei in valoare de 10 milioane de euro la linia de fabricare a tiglei ceramice, investitie la care se lucreaza in prezent, vom lansa pe piata trei noi modele de tigle ceramice diferite ca aspect de cele existente in gama actuala. Astfel, vom fi primii producatori de tigla ceramica din Romania care ofera o tigla cu un necesar de 10 bucati la metru patrat. Accesoriile vor fi si ele modificate si mult imbunatatite", afirma Neag. Linia de productie din noua fabrica va fi, potrivit reprezentantilor companiei, importata din Italia si va fi complet automatizata.
"In urma acestei investitii vom avea cea mai moderna fabrica de productie a tiglelor ceramice, din punct de vede tehnologic, din SE-ul Europei", mai spune Neag. Potrivit reprezentantilor copaniei, lipsa tehnologiei este principalul motiv pentru care invelitorile ceramice nu tin pasul cu cele metalice sau din beton. Astfel, daca pentru anul 2007 compania estimeaza o cota de 2% din totalul pietei invelitorilor, pentru anii urmatori previzioneaza o crestere a acesteia la 6 - 7%. Principalul competitor al Siceram pe segmentul de tigle ceramice sunt austriecii de la Tondach, care au achizitionat in 2004 un pachet de 85% din actiunile fabricii de tigla ceramica din Sibiu. Compania detine o fabrica in Sibiu, care are o productie anuala de circa 12 milioane de unitati.


Piata creste neuniform cu un ritm de 40%
Piata invelitorilor de acoperis va depasi in acest an 130 de milioane de euro, mai mult cu 40% fata de anul trecut. Insa nu toate companiile beneficiaza de acest ritm de crestere, avand in vedere ca preferintele pentru acoperisuri s-au concentrat asupra tiglei metalice. Ca urmare a trendului ascendent al acoperisurilor companiile consacrate pe piata invelitorilor din Romania si-au imbunatatit oferta pentru a face fata concurentei. Mai mult, se observa o diferentiere a cresterii in favoarea tiglei metalice.
Astfel, Ruukki Romania, care furnizeaza sisteme de invelitori metalice, a inregistrat anul trecut o crestere de 75% pe acest segment si asteapta in continuare o evolutie pozitiva, tintind pozitia de lider.
"Din studiul efectuat de Societatea Neomar ne situam pe locul doi in tara dupa liderul de piata Lindab, iar compania noastra si-a propus sa ajunga lider de piata cu o cota de circa 35%", spune Zoltan Szoke, sales manager distribution in cadrul Ruukki.
Totodata, compania a introdus pe piata produse noi, urmarind atragerea de noi clienti. Astfel, Ruukki a introdus pe piata profilul tip tigla Elite (profil inalt de 63 mm) si tabla moale APX care permite realizarea profilarii pe suprafete curbe sau plane direct pe santier.
Ruukki lucreaza in principal cu clienti persoane juridice care reprezinta 85% din totalul clientilor, restul de 15% fiind reprezentat de institutii. Tigla metalica ii asigura companiei Ruukki Romania aproximativ 45% din cifra de afaceri.
Pe acelasi segment activeaza si compania Lindab, care este lider pe intreaga piata de invelitori. Astfel, tigla metalica Lindab Topline, are o rezistenta sporita la incarcari si este disponibil intr-o gama larga atat din punctul de vedere al culorilor (18 nuante), cat si al materialelor folosite. Totodata, acoperisul faltuit Lindab Artline se foloseste atat in cazul cladirilor vechi, renovate sau restaurate, cat si in cazul cladirilor noi.


11 mil. euro, piata invelitorilor din beton
Totodata, compania Elpreco, care ofera sisteme de invelitori tigla din beton, si-a diversificat anul trecut gama de modele si culori oferita, lansand pe piata un nou model, Arcadia. Totodata, in cadrul fabricii de tigla, compania va investiti anul acesta circa un milion de euro pentru modernizarea centralei de betoane, ceea ce va conduce la cresterea calitatii, dar si la cresterea capacitatii de productie. "Datorita investitiilor realizate in ultimii ani Elpreco si-a propus pentru anul 2007 sa depaseasca cifra de 1 milion de metri patrati de tigla", a declarat Dan Caprioara, directorul general al Elpreco.
Compania nu vinde direct catre persoane fizice, ci numai persoanelor juridice - parteneri, distribuitori, specializati pe comercializarea de materiale de constructii. Astfel, Elpreco colaboreaza cu depozite specializate, dar si cu magazine de bricolaj precum Baduc, Andami, Dedeman, Praktiker sau Bricostore.
Cele mai vandute acoperisuri Elpreco sunt cele de culoare rosie, dar gusturile romanilor se indreapta incet si spre tigla maro.
"Cerintele de culoare difera in functie de zona, de traditie si nu in ultimul rand de stilul arhitectural ales. Dintre cele peste douasprezece culori oferite, tiglele in nuante de rosu sunt cele mai solicitate. Un succes deosebit insa, fiind utilizate la proiecte rezidentiale din categoria de lux, il au tiglele de culoare maro", afirma Caprioara.
Reprezentantii Elpreco confirma cresterea de anul acesta, desi sunt pesimisti in ceea ce priveste ritmul. "Cererea de invelitori pe piata romaneasca va urma indeaproape ritmul in care se dezvolta sectorul constructiilor in general, estimand o crestere de circa 20% anul acesta fata de 2006", spune Caprioara.
Piata invelitorilor din beton s-a ridicat anul trecut la circa 11 milioane de euro, din care Elpreco detine circa 20%. "Avand in vedere cresterea volumului productiei in anul 2007, si cota de piata detinuta de Elpreco pe segmentul invelitori va fi in crestere cu circa 3-5%", conchid reprezentantii Elpreco.
Totodata, potrivit reprezentantilor Elpreco, in 2007 preturile au crescut cu aproximativ 10 %, nefiind preconizate alte majorari pana la sfarsitul anului. Si compania Bramac Sisteme de Invelitori, subsidiara locala a grupului austriac Bramac International, intentioneaza sa ajunga la o cota de piata de 20% in urmatorii doi ani pe segmentul de tigle, in crestere de la 15% cat detine in prezent. Compania produce, ca si Elpreco, tigla din beton.
Compania si-a crescut anul trecut vanzarile cu 80%, pana la circa 14 mil. euro, inregistrand astfel un ritm de crestere de trei ori mai mare decat cel preconizat initial. Bramac a lansat anul trecut tigla Donau, din segmentul standard, care a ajuns sa detina in primul an o pondere de 30% in vanzarile Bramac. Totodata, anul acesta compania va lansa o noua tigla din gama standard, Reviva, care se adreseaza in special segmentului de renovari si care se va dezvolta puternic in urmatorii ani. Reprezentantii companiei se asteapta ca acest produs sa aiba o pondere de 10% in vanzarile Bramac pana la sfarsitul anului.
Potrivit unor estimari ale companiei, segmentul standard are o pondere de 45% din totalul pietei de tigle, cel economic are 35% din vanzari, in timp ce invelitorile premium au 20%. Bramac a venit in Romania in 1995, cand a deschis o reprezentanta de vanzari la Brasov. Austriecii au inceput sa produca in Romania in 2004, in urma unei investitii greenfield de 5,8 mil. euro la Sibiu. Fabrica are o suprafata de patru hectare si o capacitate de productie de 13 milioane de tigle pe an.
Cele mai mari vanzari de invelitori sunt realizate in zona de centru, Bucuresti, nord-vest si sud. Fiecare tip de invelitori se axeaza pe anumite regiuni, in functie de specificul constructiilor si de conditiile de mediu.
Ca urmare, trei zone cumuleaza jumatate din totalul suprafetei comercializate de invelitori - centrul tarii (19%), Bucuresti (16%) si nord-vest (16%).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO